Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-29, 22:00
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
Jag köpte nyligen ny tv, och kopplade in en BlueRay som har högtalare inkopplade till sig. När jag stänger av Blue Ray:n går det ändå inte att ändra ljudet på digitalboxen (Telia). Men man kan ändra ljudet på TV:n.

Så här alltså...

TV: Jag kan ändra ljudet på dess fjärrkontroll.
Blue Ray+högtalare: Jag kan ändra ljudet på dess fjärrkontroll.
Digitalbox: Jag kan inte ändra ljudet på dess fjärrkontroll. (Dock kan jag använda Mute-knappen.)


Man vill ju inte växla mellan två fjärrkontroller om man ska byta kanal och sen ändra ljud.
__________________
Senast redigerad av swimmingpool 2020-04-29 kl. 22:05.
Citera
2020-04-29, 22:13
  #2
Medlem
DoktorNos avatar
Jag kan ändra ljudet på tv:n och byta kanal på boxen. Det är Telias Arris-box, den med långa bluetooth fjärren.
Citera
2020-04-30, 10:25
  #3
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag kan ändra ljudet på tv:n och byta kanal på boxen. Det är Telias Arris-box, den med långa bluetooth fjärren.
Kan du ändra ljud på boxen?

Man kanske måste köpa en sån där multifjärrkontroll och krångla med.
Citera
2020-04-30, 11:46
  #4
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Kan du ändra ljud på boxen?

Man kanske måste köpa en sån där multifjärrkontroll och krångla med.
Nej, det är volymen på tv:n som ändras. Volymen på boxen sätts på något standardvärde när man kopplar ihop tv:n, boxen och boxens fjärr. Så boxens fjärr byter kanal och ändrar tv:ns volym.

Vill jag ändra några andra inställningar på tv:n, vilket jag sällan gör, används tv:ns fjärrkontroll.

Vill jag sen ansluta blurayspelaren och en förstärkare med soundbar och subwoofer blir det två fjärrkontroller till.
__________________
Senast redigerad av DoktorNo 2020-04-30 kl. 11:50.
Citera
2020-04-30, 13:26
  #5
Medlem
Det ska gå att ändra ljudet på boxen med dess fjärrkontroll. Kommer upp lila "pluppar" som anger volymen. Startar du om det kommer det vara fullt ös på boxen volym.

Annars kan du enbart gå in på inställningar på boxen och ändra så du enbart behöver använda tv:s fjärrkontroll. Beror på hur ny tv:n är. Men det går med majoriteten av nya smartTV:s


Edit; Du borde kunna koppla högtalarna/subwoofern direkt till tv:n och kunna använda tv:s fjärr till dom också.
Citera
2020-04-30, 17:33
  #6
Medlem
swimmingpools avatar
Jag kom på att förut hade jag samma fjärrkontroll till både tv:n och blue ray:n.

Så nu förstår jag att jag inte kan reglera volymen på digitalboxens fjärrkontroll. (eftersom högtalarna är kopplade till blue ray:n)
Citera
2020-05-01, 12:10
  #7
Medlem
swimmingpools avatar
Jag måste nog dra ur sladden till Blue Ray:n om jag ska kunna reglera volymen på digitalbox-fjärrkontrollen. Hur kul är det att behöva sätta i sladden varje gång det blir musik på TV:n.
Citera
2020-05-01, 22:41
  #8
Medlem
swimmingpools avatar
Om jag skulle köpa en multifjärkontroll, skulle jag kunna reglera ljudet både på Blue Ray:n och TV:n i den då? (förutom att byta kanaler och det förstås)
Citera
2020-05-15, 13:30
  #9
Medlem
Waterlilys avatar
Att det inte går att justera volymen i digitalboxar beror på att ljudsignalen som mottas och ska skickas vidare är av typen Dolby Digital (t ex 5.1 eller 2.0). Vissa kanaler använder sig av PCM-ljud och då är det mycket enklare att kunna justera ljudet. Jag provade nyss på en gammal IP-TV-box från Telia. Kanal TV4 hade DolbyDigital-ljud och där gick det inte att justera ljudet på boxen. På kanal TV8 gick det bra ty den hade PCM-ljud (just då).

Kanske nyare boxar klarar av att justera DolbyDigitalljudet genom att först konvertera det till PCM, justera ljudvolymen och sedan konvertera tillbaka ljudet till DolbyDigital. Men ju flera DolbyDigital-kretsar en box har desto högre licensavgifter måste man troligen betala till Dolby Laboratories.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-11-21, 18:11
  #10
Medlem
qaaqs avatar
Jag har en liknande fråga.

Finns en optisk ingång på Telenors mediahubb, men om jag kopplar förstärkarn dit istället för till Tv får jag inget ljud. Nån som vet varför det intw går. Vore skönt iom Fjärren till boxen har volymknappar. 2 ist för 3 olika fjärrkontroller
Citera
2022-11-22, 07:45
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Jag har en liknande fråga.

Finns en optisk ingång på Telenors mediahubb, men om jag kopplar förstärkarn dit istället för till Tv får jag inget ljud. Nån som vet varför det intw går. Vore skönt iom Fjärren till boxen har volymknappar. 2 ist för 3 olika fjärrkontroller
Ljud från vad ska spelas upp var? Du skriver ingång, men du kanske behöver en utgång?
Citera
2022-11-22, 10:31
  #12
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ljud från vad ska spelas upp var? Du skriver ingång, men du kanske behöver en utgång?
ok, utgång då. Det är ett ´hål´ för en optisk kabel . Tänkte det var likadant som för TVn, men iof så kan jag ju inte reglera ljudet med tv-fjärren heller, men det vore ändå skönt om kabeln satt i boxen istället (Svårt vrida TV med många kablar i den). Förstår inte varför ljudet måste gå omvägen via TV först innan ut i förstärkare/högtalare. Tänke det skulle gå direkt från TV-box eftersom det finns plats för optisk kabel där.

Jag kör med vanlig stereoförstärkare och högtalare och därifrån optisk. Inga soundbars eller speciella TV-högtalare
__________________
Senast redigerad av qaaq 2022-11-22 kl. 10:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback