Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-22, 16:56
  #13
Avstängd
FornarRuniRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HamburgeKullen
Anser det finns ett behov av att samla erfarenhet och fakta kring hur polisen arbetar då det gäller narkotikabrott där knark skickas med posten., från köparens synvinkel Det finns motsägande uppgifter hur polisen arbetar.
Olika varianter på vad jag hört:

A- Narkotika upptäcks, av valfri anledning, i en postförsändelse.

A1. Den skickas in på analys. Mottagaren till brevet får en kallelse till förhör.
alternativ
Mottagaren av brevet får husrannsakan.

A2. Har också läst följande alternativ: Polisen låter breven med narkotika skickas vidare till mottagaren. Gör sedan husrannsakan strax nära inpå att mottagaren fått posten, typ samma dag.

A3. Har ockå läst följande alternativ: ens post sätts under bevakning, postkontroll, polisen går igenom brev och ser de innehåller narkotika. Låter breven gå fram fast noterar i sina system att narkotika skickats till denna adress. Sen efter tillräckligt många brev skickats till samma adress så görs husrannsakan.

A4. Ett annat alternativ är att efter en försändelse så sätts mottagaradressen under postkontroll och mottagaren märker att han inte får några brev, de rasar in direkt till polisen. Polisen avvaktar och ser om det kommer fler brev de kan skörda, och när det ine kommer fler så görs husrannsakan.

Jag tycker alla varianterna förutom A3 känns sannolika. Det skulle verkar det konstigt om polisem skulle låta brev med knark komma fram under längre tid och låta folk knarka upp bevis som de kunde gripa folk för innehav.

Vad vet ni om detta? Vad har ni hört eller upplevt?

Vad som är sannolikt eller inte beror ju på vad brottsmisstanken är.

Oftast rör det sig ju om en mängd narkotika som bara kan anses utgöra eget bruk och då är det ju bara den som skickat brev man kan misstänka för brott ens( Överlåtelse).

" Försök till eget innehav/eget bruk" är ett brott som inte existerar så den som brevet skickas till kan ju endast höras som vittne, det egna innehavet gör ju mottagaren sig inte skyldig till förrän han mottagit försändelsen.

Rör det sig dock om narkotika som kan antas syftas till att säljas vidare beroende på mängd, typ av substans, hur den är förpackad osv osv så kan ev den som skitens skickas till också misstänkas. Och då väljer man den metod som är lämpligast med hänsyn till omständigheterna. Vanligast så tar man in mottagaren direkt på förhör och ev anhåller/häktar. Ev spaninsatser genom bevisprovokation( dvs att man skickar skiten vidare) tar man bara till om det rör sig om ett led i en större organiserad brottslighet där försändelsen leder till att man kommer åt fler personer.
__________________
Senast redigerad av FornarRuniR 2020-05-22 kl. 17:01.
Citera
2020-06-06, 15:28
  #14
Medlem
starsucks avatar
Finns det inte NÅN informationskälla som har insikt i hur polisen arbetar med postspärr?

Jag läser skitofta om folk som blir "flaggade" och sen får besök osv. Nån som vet vad detta kallas?
Hur länge sätts en person under postspärr?
Vad jag läst så läggs spärren ut på den lokala posten. Det är ju rätt integritetskränkande att folk på posten får reda på att en person är misstänkt? De har väl ingen direkt tystnadsplikt.

Hur länge ligger en sån postspärr uppe? Är det under en förundersökning? Krävs "skäligen misstänkt för" för att få postspärr? När upphör postspärren?

Känns lite odemokratiskt att polisens metoder inte ska kunna vara såpass transparenta att medborgarna kan veta när och hur de riskerar bli övervakade.
Citera
2020-06-06, 16:35
  #15
Avstängd
FornarRuniRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starsuck
Finns det inte NÅN informationskälla som har insikt i hur polisen arbetar med postspärr?

Jag läser skitofta om folk som blir "flaggade" och sen får besök osv. Nån som vet vad detta kallas?
Hur länge sätts en person under postspärr?
Vad jag läst så läggs spärren ut på den lokala posten. Det är ju rätt integritetskränkande att folk på posten får reda på att en person är misstänkt? De har väl ingen direkt tystnadsplikt.

Hur länge ligger en sån postspärr uppe? Är det under en förundersökning? Krävs "skäligen misstänkt för" för att få postspärr? När upphör postspärren?

Känns lite odemokratiskt att polisens metoder inte ska kunna vara såpass transparenta att medborgarna kan veta när och hur de riskerar bli övervakade.

Postspärr är något jag aldrig ens hört nämnas i polissammanhang.

Sedan finns det ju en anledning varför myndigheter faktiskt skall kunna övervaka vissa personer, under vissa förutsättningar. I straffrättsliga sammanhang hittar du dom i rättegångsbalken under hemliga tvångsmedel i rättegångsbalkens 27 kap.
Citera
2020-06-06, 17:10
  #16
Medlem
starsucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Postspärr är något jag aldrig ens hört nämnas i polissammanhang.

Sedan finns det ju en anledning varför myndigheter faktiskt skall kunna övervaka vissa personer, under vissa förutsättningar. I straffrättsliga sammanhang hittar du dom i rättegångsbalken under hemliga tvångsmedel i rättegångsbalkens 27 kap.

Ok, du vet inte alltså.

Om du läser runt på intenet är det otaliga småknarkare varit med om att posten till dem slutat komma t under en period, och att man sedan kontaktas av polisen för en eller fler försändelser. Söker man på "postspärr" på internet får man reda på att det är en av polisens hemliga verktyg.

Jag antar att det är därför man inte känner till detaljerna om det? Det tycks ju ändå användas ganska mycket.
Man tycker dock det borde finnas information om i vilka fall det är tillåtet att använda dessa hemliga verktyg, såsom postspärr eller avlyssning eller annat. T ex. är det för misstanke om brott som ger X år fängelse? Eller kan det avändas även för mindre brott? Hur länge får postspärren pågå?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...or_GH0338/html

"Kvarhållande av enstaka försändelser (postspärr) har länge tillämpats. "

https://www.regeringskansliet.se/49b...dix-sou-200722

"7 kap. 9 § RB, där det sägs att ett befordringsföretag skall under-rättas om att det inte får meddela en försändelses avsändare eller mottagare att försändelsen har blivit kvarhållen i avvaktan på att frågan om beslag på försändelsen har blivit avgjord (s.k. postspärr)"

Här finns ett av få exempel där man skriver detaljerat om postspärr i en tidning

https://www.folkbladet.nu/2014-10-22...ott-skelleftea

"Därefter fattade man beslut om att lägga en postspärr på adressen, vilket innebär att man ålägger postkontoret att ha koll på utdelningarna eftersom det finns anledning att misstänka att adressaten beställer narkotika. "
Citera
2020-06-06, 20:40
  #17
Avstängd
FornarRuniRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starsuck
Ok, du vet inte alltså.

Om du läser runt på intenet är det otaliga småknarkare varit med om att posten till dem slutat komma t under en period, och att man sedan kontaktas av polisen för en eller fler försändelser. Söker man på "postspärr" på internet får man reda på att det är en av polisens hemliga verktyg.

Jag antar att det är därför man inte känner till detaljerna om det? Det tycks ju ändå användas ganska mycket.
Man tycker dock det borde finnas information om i vilka fall det är tillåtet att använda dessa hemliga verktyg, såsom postspärr eller avlyssning eller annat. T ex. är det för misstanke om brott som ger X år fängelse? Eller kan det avändas även för mindre brott? Hur länge får postspärren pågå?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...or_GH0338/html

"Kvarhållande av enstaka försändelser (postspärr) har länge tillämpats. "

https://www.regeringskansliet.se/49b...dix-sou-200722

"7 kap. 9 § RB, där det sägs att ett befordringsföretag skall under-rättas om att det inte får meddela en försändelses avsändare eller mottagare att försändelsen har blivit kvarhållen i avvaktan på att frågan om beslag på försändelsen har blivit avgjord (s.k. postspärr)"

Här finns ett av få exempel där man skriver detaljerat om postspärr i en tidning

https://www.folkbladet.nu/2014-10-22...ott-skelleftea

"Därefter fattade man beslut om att lägga en postspärr på adressen, vilket innebär att man ålägger postkontoret att ha koll på utdelningarna eftersom det finns anledning att misstänka att adressaten beställer narkotika. "

Då förstår jag lite mera vad du pratar om,principen och förfarandet kände jag till, men inte att det kallades för det.

Det är ju sekretessbestämmelserna, förvisso med koppling till polisens tvångsmedel du länkar till också. Det är ju faktiskt ganska logiskt om man misstänker grova brott också att man inte skall varna dom man misstänker syssla med det tycker du inte?


Dom flesta sådana här försändelser renderar bara i ett beslag, och den som den misstänkta narkotikan skickas till hörs på sin höjd som vittne, och den som skickat blir misstänkt för brott , om man vet vem det är och det lär man ju inte göra så lätt.

Så himla ofta används det nog inte. Om du kollar i artikeln du länkar till rörde det ju sig om överlåtelse, det finns ju inget brott som heter " försök till innehav/eget bruk " i narkotikasammanhang. Så det krävs ju att man har en misstanke om mer organiserad försäljning mot någon.
Citera
2020-06-07, 00:44
  #18
Medlem
distanss avatar
Två matnyttiga publikationer jag brukar länka till:

RättsPM 2012:08 Hemliga tvångsmedel - Åklagarmyndigheten

Beslag - en handbok
Citera
2020-06-07, 01:30
  #19
Avstängd
FornarRuniRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Två matnyttiga publikationer jag brukar länka till:

RättsPM 2012:08 Hemliga tvångsmedel - Åklagarmyndigheten

Beslag - en handbok

Vilket öppnar för att man kan ta beslag av brev med hänvisning till narkotikastrafflagen, normalgradsbrott-grovt brott, men då blir det den som skickat brevet som misstänks, den som köper narkotikan för eget bruk( vilket det oftast handlar om) har ju inte begått något brott förrän han har hanterat narkotikan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback