Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-25, 13:08
  #1
Medlem
Vänder mig då jag går bet. Hoppas på att det är någon som kan klura ut vad som är fel

Har en Nissan Primera 1.8 -05. Det har börjat tjocka med gasen, det är som att den är strypt.
Det började lite smått, i uppförsbackar når.jag hade ganska bra gas. Då var det som att gasen släppte helt, spelar ingen roll att jag la gasen i botten eller bytte växel, det gick bara långsammare. Som att den tappade alla kraft.
Lämnade in den på service då det ändå var dags och bytte då olje- och luftfilter.

Ingen skillnad, och nu är gasen strypt mer eller mindre hela tiden trots låg hastighet. Man känner att gasen inte reagerar helt, och omkörningar är ju bara att glömma.

Var in idag för att köpa nytt bränslefilter men får höra att det som sitter i bilen är ett lifetimefilter som inte går att byta, det finns tydligen inte ens att köpa separat.
Så jag vet inte. Har kollat tändstiften och nästa steg är väl att försöka rengöra luftmassemätaren.

Vad tror ni, vad är det som spökar?

Ingen lampa som indikerar på att någonting är fel...
Citera
2020-04-25, 13:10
  #2
Avstängd
NoSponkNoFonks avatar
Varvar den ur ordentligt utan belastning?
Citera
2020-04-25, 13:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoSponkNoFonk
Varvar den ur ordentligt utan belastning?

Ja, om kopplingen trycks ner
Citera
2020-04-25, 13:31
  #4
Avstängd
NoSponkNoFonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untilthe
Ja, om kopplingen trycks ner

Gör ett kompressionstest.
Citera
2020-04-25, 15:26
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Strypt gas? Vad är det? Ligger det något under gaspedalen?
Kan ju vara precis vad som helst, t.ex. kamkedjan som kuggat över.
Hade inte verkstaden någon uppfattning?
Har du gjort någon felsökning?
Citera
2020-04-25, 15:28
  #6
Medlem
GDI motor? De brukar sota igen.
Citera
2020-04-25, 15:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Strypt gas? Vad är det? Ligger det något under gaspedalen?
Kan ju vara precis vad som helst, t.ex. kamkedjan som kuggat över.
Hade inte verkstaden någon uppfattning?
Nej, självklart ligger det ingenting under gaspedalen. Fick höra 'strypt gas' för första gången idag på mekonomen, och jag tyckte att det är precis så som det känns att köra med bilen. Som att det är någinging med gasen som blir strypt, eller dämpad. Det känns inte som att gasen tar alls som den ska.
Jag lämnade in den på service förra veckan men de kunde inte se någonting, och även de sa att det kunde vara vad som helst, vilken är lite anledningen till att jag försöker fiska idéer här.
Det finns ingen kamera på bilen, det är kamkedja
Citera
2020-04-25, 17:57
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untilthe
Det finns ingen kamera på bilen, det är kamkedja
Kamera? Nej, men som jag skrev, kamkedjan kan ha kuggat över.
En bil som inte fungerar lämnar man inte på service, den ska felsökas och ev. repareras.
Citera
2020-04-25, 19:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Kamera? Nej, men som jag skrev, kamkedjan kan ha kuggat över.
En bil som inte fungerar lämnar man inte på service, den ska felsökas och ev. repareras.
Haha förlåt, det är autocorrecten på min telefon som inte vill samarbeta med mig.
Jo, självklart kommer jag mest troligen att behöva lämna in den, men i hopp om att spara några tusenlappar så ville jag helt enkelt se om någon här varit med om samma sak och gjort någonting som de upplevt hjälpte
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback