2020-04-23, 08:35
Medlem
Har lidit av ångest de senaste 4--5 åren. Jag får mer fysiska symptom, det utlöses aldrig några panikattacker där jag hyperventilerar eller så.
Med flera år i bagaget studerar man sin ångest, de blir nästan som man studerar en annan person. Två starka orsaker har ja märkt frambringar min ångest.
Stress, speciellt onödig stress i flera dagar, leder till att jag kan känna av ångesten på morgonen när ja vaknar.

Har även någon typ av social ångest också, som kommit fram med åren med. Går inte in på den djupare. Annars blir tråden för lång

Jag skulle vilja testa något nytt för att bli mer lugn i det vardagliga. Kan va när jag är ute eller varsomhelsr. Utveckling är viktigt och har ändå under alla dessa år inte testat något och bara levt vidare. Jag skulle vilja mer om meditation (mindfulness)

Någon som kan dela me sig bra nybörjartips/hur de går till/minuter per dag i början/ finns det belägg för att det funkar eller är de något hokus pokus?
Föredrar att det är från Youtube om ni hittar.
Citera
2020-04-23, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Areola1
Någon som kan dela me sig bra nybörjartips/hur de går till/minuter per dag i början/ finns det belägg för att det funkar eller är de något hokus pokus?

Vad menar du med hokus pokus? Vad har du för bild av det hela egentligen? De finns olika varianter , men jag tror inte man ska tänka att bara meditera några minuter om man inte har väldigt lätt för att gå ner i varv.
Citera
2020-04-23, 10:45
Medlem
Det bästa du kan göra är att sätta dej ner och ta några djupa andetag och fundera över vad du vill göra med ditt liv.
Du låter som en introvert människa som ältar skit.
Var ärlig. Du kanske aldrig får den härliga bruden som du ständigt drömmer om. Men fråga dej vad spelar det för roll. Du har säkert massa möjligheter, börja därifrån och var realistisk.
Citera
2020-04-23, 10:50
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Har lidit av ångest de senaste 4--5 åren. Jag får mer fysiska symptom, det utlöses aldrig några panikattacker där jag hyperventilerar eller så.
Med flera år i bagaget studerar man sin ångest, de blir nästan som man studerar en annan person. Två starka orsaker har ja märkt frambringar min ångest.
Stress, speciellt onödig stress i flera dagar, leder till att jag kan känna av ångesten på morgonen när ja vaknar.

Har även någon typ av social ångest också, som kommit fram med åren med. Går inte in på den djupare. Annars blir tråden för lång

Jag skulle vilja testa något nytt för att bli mer lugn i det vardagliga. Kan va när jag är ute eller varsomhelsr. Utveckling är viktigt och har ändå under alla dessa år inte testat något och bara levt vidare. Jag skulle vilja mer om meditation (mindfulness)

Har mediterat dagligen i över fem års tid och kan utan att tveka säga att det varit livsförändrande till det bättre. Skulle kunna skriva en gigantisk post med allt positivt som kommit med det. Därmed inte sagt att det är något som kommer förbättra ditt liv från en dag till en annan; det har varit många stunder när det känts både tråkigt och oinspirerande men likväl är det en del av själva processen och det kräver praktik.

Mitt bästa tips för dig som nybörjare är att använda en mobilapp som stöd. En av mina favoriter heter Ten Percent Happier. Där lär du dig grunderna på ett bra sätt och de har tagit hjälp från många väldigt erfarna lärare. Sessionerna där är på mellan femton och tjugo minuter om jag minns rätt och det är en utmärkt start i början.

Gällande belägg så är det bara att googla "mindfulness research" för att ta del av det enorma antalet studier som finns och som pekar på att meditation och mindfulness är något bra. Jag skulle dock rekommendera dig att approchera det hela med ett öppet sinne och använda din egen erfarenhet för att ta reda på hur det är.
Citera
2020-04-23, 10:59
Medlem
Narutoshippchops avatar
Köp eller lyssna på sjungande meditationsskålar "singing bowls" på youtube och lyssna på "tuvan throat singing/budhist chanting" etc.

Det får mig att slappna av något otroligt.
Senast redigerad av Narutoshippchop 2020-04-23 kl. 11:03.
Citera
2020-04-23, 11:26
Medlem
snake65s avatar
Insight timer appen prova den, sen börja med korta meditationer, 3-4 minuter i början, sköt om dig
Citera
2020-04-23, 13:25
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Det finns många olika metoder för att meditera, jag kan delge den uppfattningen och metodiken jag har, detta är dock en nybörjarmetod.

Det första du sannolikt kommer att märka att du kommer bli distraherad av en väldigt många olika fenomen, att det kliar på olika ställen, att du inte sitter bekvämt, att du blir indragen i olika tankar gällandes framtiden, som att du ska göra saker du har planerat eller glömt att göra, men även tankar om dåtid där minnen dyker upp som påminner dig om händelser som i sin tur skapar känslor du känner. Första steget i att bli effektiv i sin meditation är att finna frigörelse från sådana här typer av fenomen, med andra ord att kunna sitta kvar och fortsätta meditera medans sådana här fenomen uppenbarar sig.

Att träna detta handlar för det mesta inte om att försöka kontrollera eller manipulera sinnet så att dessa fenomen försvinner för gör man det blir det oftast bara värre, det är lite som att kasta bensin på en brasa, vad man vill träna på är att hitta en form av "stoicism-attityd", en attityd som kretsar runt ord som acceptans eller att inte bry sig... när mentala fenomen som bilder, tankar och annat uppenbarar sig i sinnet så ska känslorna i kroppen vara frikopplade från dem och vara av lugn karaktär.

Det är alltså okej att det kliar någonstans, det är okej att minnen dyker upp, det är okej att tankar om framtiden dyker upp... har du denna attityd kommer du finna det lättare att meditera, attityd är en viktig del i meditation, attityd påverkar mycket hur relationen mellan tankar och känslor tar sig.

När det gäller tid rekommenderar jag att dagligen utöva sessioner som är ungefär 15-20 minuter långa, position är inte avgörande men sitt så bekvämt du kan så att du kan släppa spänningar i så många muskler som möjligt, dock rekommenderar jag iaf att sitta upp då det är lättare att somna om man ligger ner och somna vill du inte göra av diverse anledningar.

Har du frågor så skriv gärna, lycka till.
Senast redigerad av particulum1 2020-04-23 kl. 13:27.
Citera
2020-04-23, 13:25
Medlem
Uppmärksamma denna när du har 8 minuter fritt från distraktioner. Mycket bra knep om hur du lugnar ner dina tankar.
https://www.youtube.com/watch?v=kebLRelRBak
Citera
2020-04-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vad menar du med hokus pokus? Vad har du för bild av det hela egentligen? De finns olika varianter , men jag tror inte man ska tänka att bara meditera några minuter om man inte har väldigt lätt för att gå ner i varv.
Typ att de något som bara alla talar om och tycker de något häftigt. Jag har mina stunder där jag kan gå ner i varv absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Det bästa du kan göra är att sätta dej ner och ta några djupa andetag och fundera över vad du vill göra med ditt liv.
Du låter som en introvert människa som ältar skit.
Var ärlig. Du kanske aldrig får den härliga bruden som du ständigt drömmer om. Men fråga dej vad spelar det för roll. Du har säkert massa möjligheter, börja därifrån och var realistisk.
Tyvärr har jag lagt för många år av mitt liv till gambling, så ja du hade rätt jag ältar.
Förlorade pengar extrema siffror, dyrbar tid, en stor del av mitt unga mig. Så brudar är inte de viktigaste alls. Men en bakomliggande orsak till ångesten 100%
Citera
2020-04-23, 16:14
Bannlyst
Citat:
Typ att de något som bara alla talar om och tycker de något häftigt. Jag har mina stunder där jag kan gå ner i varv absolut.

Jag håller inte på med det så mycket nu för tiden, men en period tyckte jag de var häftigt med uppleva euforiska känslor och även se som någon form av film.
Men jag hoppades på att få ut någon djupare mening som jag inte hittade, och inte heller är meditation lösningen på allt i livet.
Men jag kan intyga att det finns något mer än påhitt av min upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in