Citat:
Ursprungligen postat av
Areola1
Någon som kan dela me sig bra nybörjartips/hur de går till/minuter per dag i början/ finns det belägg för att det funkar eller är de något hokus pokus?
Föredrar att det är från Youtube om ni hittar.
Det finns många olika metoder för att meditera, jag kan delge den uppfattningen och metodiken jag har, detta är dock en nybörjarmetod.
Det första du sannolikt kommer att märka att du kommer bli distraherad av en väldigt många olika fenomen, att det kliar på olika ställen, att du inte sitter bekvämt, att du blir indragen i olika tankar gällandes framtiden, som att du ska göra saker du har planerat eller glömt att göra, men även tankar om dåtid där minnen dyker upp som påminner dig om händelser som i sin tur skapar känslor du känner. Första steget i att bli effektiv i sin meditation är att finna frigörelse från sådana här typer av fenomen, med andra ord att kunna sitta kvar och fortsätta meditera medans sådana här fenomen uppenbarar sig.
Att träna detta handlar för det mesta
inte om att försöka kontrollera eller manipulera sinnet så att dessa fenomen försvinner för gör man det blir det oftast bara värre, det är lite som att kasta bensin på en brasa, vad man vill träna på är att hitta en form av "stoicism-attityd", en attityd som kretsar runt ord som acceptans eller att inte bry sig... när mentala fenomen som bilder, tankar och annat uppenbarar sig i sinnet så ska känslorna i kroppen vara frikopplade från dem och vara av lugn karaktär.
Det är alltså okej att det kliar någonstans, det är okej att minnen dyker upp, det är okej att tankar om framtiden dyker upp... har du denna attityd kommer du finna det lättare att meditera, attityd är en viktig del i meditation, attityd påverkar mycket hur relationen mellan tankar och känslor tar sig.
När det gäller tid rekommenderar jag att dagligen utöva sessioner som är ungefär 15-20 minuter långa, position är inte avgörande men sitt så bekvämt du kan så att du kan släppa spänningar i så många muskler som möjligt, dock rekommenderar jag iaf att sitta upp då det är lättare att somna om man ligger ner och somna vill du inte göra av diverse anledningar.
Har du frågor så skriv gärna, lycka till.