Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-22, 14:50
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hämtat från samma artiklar i DN och SvD fredagen den 1 februari 1952.

Jordbruksarbetaren Olof Assar Torgrimsson, född 1929, försvann den 27 oktober 1951 från sin lägenhet i Forsmo, Sollefteå kommun. När artiklarna skrevs hade han varit försvunnen i dryga tre månader. Även han kom att bli efterlyst i PU.

DN.

Brottsteorin aktuell i samtliga fall. Spaningarna lönlösa efter 24 försvunna. Violagåtan olöslig.

https://tidningar.kb.se/8224221/1952...svunnen%201951

SvD.

Tjugofyra svenskar är spårlöst borta.

https://tidningar.kb.se/1767385/1952...svunnen%201948

Vad hände med honom? Kom försvinnandet att bli uppklarat? Finns det fler artiklar/notiser om hans försvinnande i tidningsarkivet? Vad säger de olika registren?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-04-22 kl. 15:36.
Citera
2020-04-22, 15:11
  #2
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hämtat från samma artiklar i DN och SvD fredagen den 1 februari 1952.

Jordbruksarbetaren Olof Assar Torgrimsson, född 1929, försvann den 27 oktober 1951 från sin lägenhet i Forsmo, Sollefteå kommun. När artiklarna skrevs hade han varit försvunnen i dryga tre månader. Även han kom att bli efterlyst i PU.

DN.

Brottsteorin aktuell i samtliga fall. Spaningarna lönlösa efter 24 försvunna. Violagåtan olöslig.

https://tidningar.kb.se/8224221/1952...svunnen%201951

SvD.

Tjugofyra svenskar är spårlöst borta

https://tidningar.kb.se/1767385/1952...svunnen%201948

Vad hände med honom? Kom försvinnandet att bli uppklarat? Finns det fler artiklar/notiser om hans försvinnande i tidningsarkivet? Vad säger de olika registren?

Enligt Sveriges dödbok 1860-2017 så dog han 1951-10-27, vilket ju var det datum han försvann! Han finns inte i Begravda i Sverige 2. Det här var lite märkligt tycker jag, enligt tidningsartiklarna var han ju fortfarande försvunnen tre månader senare.

Det kan ju kanske vara så att han dödförklarades efter 10 år, men att myndigheterna valde att sätta det datum han försvann som dödsdatum.
Citera
2020-04-22, 15:25
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Torgrimsson avled samma datum han försvann?

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges dödbok 1860-2017 så dog han 1951-10-27, vilket ju var det datum han försvann! Han finns inte i Begravda i Sverige 2. Det här var lite märkligt tycker jag, enligt tidningsartiklarna var han ju fortfarande försvunnen tre månader senare.

Det kan ju kanske vara så att han dödförklarades efter 10 år, men att myndigheterna valde att sätta det datum han försvann som dödsdatum.

Som alltid kan man lita på intressant information från Aurora!

Hur kan myndigheterna/anhöriga ha vetat att Torgrimsson kom att avlida samma dag som han försvann från sin bostad? Han hade ju varit försvunnen, enligt artiklarna, i drygt tre månader.

Det kan ha varit på det sättet att hans försvinnande förblev ouppklarat och att han blev dödförklarad tio år senare. Dödsdatumet kom då att sättas till samma datum som han försvann. Fast om en person försvinner t. ex. datumet den 27 oktober, så brukar ofta datumet för dödförklaring då bli den sista i denna månad.
Citera
2020-04-22, 15:45
  #4
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som alltid kan man lita på intressant information från Aurora!

Hur kan myndigheterna/anhöriga ha vetat att Torgrimsson kom att avlida samma dag som han försvann från sin bostad? Han hade ju varit försvunnen, enligt artiklarna, i drygt tre månader.

Det kan ha varit på det sättet att hans försvinnande förblev ouppklarat och att han blev dödförklarad tio år senare. Dödsdatumet kom då att sättas till samma datum som han försvann. Fast om en person försvinner t. ex. datumet den 27 oktober, så brukar ofta datumet för dödförklaring då bli den sista i denna månad.

Jag kan inte på rak arm de exakta reglerna för dödförklaring, och de har ju även ändrats på senare tid.
Men vad jag har sett så valde man ibland datumet för försvinnandet, eller datumet för upphittadet av eventuella kvarlevor.

Men jag har sett många fall där man valt att sätta just det sista datumet i den månad den försvunne senast sågs i livet, +10 år. Exempel: vår rödhårige vän Bosse Jansson sågs ju sista gången i livet i april 1976, och hans dödsdatum sattes till 1986-04-31.
Citera
2020-04-22, 22:45
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett olöst försvinnande?

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag kan inte på rak arm de exakta reglerna för dödförklaring, och de har ju även ändrats på senare tid.
Men vad jag har sett så valde man ibland datumet för försvinnandet, eller datumet för upphittadet av eventuella kvarlevor.

Men jag har sett många fall där man valt att sätta just det sista datumet i den månad den försvunne senast sågs i livet, +10 år. Exempel: vår rödhårige vän Bosse Jansson sågs ju sista gången i livet i april 1976, och hans dödsdatum sattes till 1986-04-31.

Detta vet vi i a f att det inte var gällande det här försvinnandet eftersom han fortfarande var försvunnen tre månader senare.

Samma sak med Gay Roger Karlsson. Hans dödsdatum sattes till 1975-07-31.
Citera
2020-04-22, 23:02
  #6
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta vet vi i a f att det inte var gällande det här försvinnandet eftersom han fortfarande var försvunnen tre månader senare.

Samma sak med Gay Roger Karlsson. Hans dödsdatum sattes till 1975-07-31.

Ser nu att jag slarvade med Bosses dödsdatum! Det ska ju givetvis vara 1986-04-30
Citera
2020-04-23, 11:30
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel den 6 november 1951.

Artikel i Hudiksvalls-Tidningen tisdagen den 6 november 1951.

Skogsarbetare spårlöst borta.

https://tidningar.kb.se/2730322/1951...0forsmo%201951

Den försvunne skogsarbetaren hade flera gånger tidigare varit försvunnen från sin arbetsplats. Lördagen den 27 oktober hade han stämt träff med sin fästmö men dök aldrig upp. Torgrimsson efterlystes i radio under måndagskvällen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-04-23 kl. 11:35.
Citera
2020-04-24, 20:28
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Begick han självmord?

Har inte kunnat hitta någon ytterligare artikel/notis om den försvunne skogsarbetaren.

Efter att ha läst artikeln från den 6 november 1951 noga, så tror jag att Torgrimsson kom att begå självmord samma datum han försvann. Alltså den 27 oktober samma år. Detta tror jag att hans släktingar och kanske fästmön misstänkte och därför kom han att dödförklaras samma datum som försvinnandet skedde. Det verkar som om hans kvarlevor aldrig har återfunnits.
Citera
2020-04-26, 19:40
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
10 år, 5 år och 3 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag kan inte på rak arm de exakta reglerna för dödförklaring, och de har ju även ändrats på senare tid.
Men vad jag har sett så valde man ibland datumet för försvinnandet, eller datumet för upphittadet av eventuella kvarlevor.

Men jag har sett många fall där man valt att sätta just det sista datumet i den månad den försvunne senast sågs i livet, +10 år. Exempel: vår rödhårige vän Bosse Jansson sågs ju sista gången i livet i april 1976, och hans dödsdatum sattes till 1986-04-31.

I artikeln i DN framkommer det vad som gällde för dödförklaring vid den här tiden.

En dödförklaring kunde ske efter 10 år. Om en person var över 75 år kunde en sådan begäras efter fem år. Om en person hade "livsfarligt arbete" som t. ex. ombord på ett fartyg under storm kunde en sådan begäras redan efter tre år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback