• 4
  • 5
2020-04-28, 16:33
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalaren5
Gör så!

Tanken är att titta på det för att se om det kan finnas framgång i det. Målsättningen är alltid att få till en resning.

Har du själv eller har du någon som har bra juridisk kompetens som kan avgöra om det är ett intressant mål eller inte? Och finns det några resurser för att driva det ifall det är ett lämpligt mål? Hur lång tid i efterhand skulle det gå att få resning? Dom föll och verkställdes 2006...

Jag fattar ju att det är en viss skillnad på att anhöriga hävdar rättsröta men att samhället tycker att dom har gjort ett bra jobb, då det handlar om att värdera olika utsagor och vilken utsaga som har företräde i rätten. Men det som är frustrerande för mig i detta fall, är att en ung kvinna kan få en man dömd till fängelse helt utan bevis av något slag, enbart hennes utsaga.
Men jag återkommer då jag vet mera
Citera
2020-04-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Har du själv eller har du någon som har bra juridisk kompetens som kan avgöra om det är ett intressant mål eller inte? Och finns det några resurser för att driva det ifall det är ett lämpligt mål? Hur lång tid i efterhand skulle det gå att få resning? Dom föll och verkställdes 2006...

Jag fattar ju att det är en viss skillnad på att anhöriga hävdar rättsröta men att samhället tycker att dom har gjort ett bra jobb, då det handlar om att värdera olika utsagor och vilken utsaga som har företräde i rätten. Men det som är frustrerande för mig i detta fall, är att en ung kvinna kan få en man dömd till fängelse helt utan bevis av något slag, enbart hennes utsaga.
Men jag återkommer då jag vet mera

Jo jag kan själv avgöra om det är av intresse eller inte. Det gäller ju att något nytt kommer fram för att det ska tas upp igen. Om det handlar om utsagor bara så måste man få fram att hennes inte är trovärdig. Exempelvis att hon sagt till ngn att hon ljög eller liknande. Det är svårt att bedöma framgång utan att ha sett fup och domar. Man ska väll ha med sig att det handlar om tusentals resningsansökningar genom åren men bara några få som tagits upp så man kanske inte ska hoppas på för mycket. Krävs ju att klienten själv vill och är driven likt Kaj Linna.
Citera
2020-10-08, 19:06
Medlem
Dominga87s avatar
Är detta fortfarande aktuellt? Går ej att skicka pm.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in