• 1
  • 2
2020-04-17, 17:39
Medlem
Hej på er,
Vill börja med att låta er veta att jag verkligen inte är speciellt kunnig kring datorer så om detta framstår som en dum fråga vet ni varför.

När jag var yngre fick jag höra att det var bra att utföra systemåterställningar regelbundet, typ en gång per år eller så. Jag är nyfiken på om det faktiskt var sant och om isåfall det gäller även idag?
Jag har en stationär dator med windows 10 som jag använt ett par år, har inga problem alls men undrar om det kan vara bra att "rensa datorn" eller om jag bara kan fortsätta rulla på som vanligt?

Tack på förhand,

Etil
Citera
2020-04-17, 17:51
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etil
Hej på er,
Vill börja med att låta er veta att jag verkligen inte är speciellt kunnig kring datorer så om detta framstår som en dum fråga vet ni varför.

När jag var yngre fick jag höra att det var bra att utföra systemåterställningar regelbundet, typ en gång per år eller så. Jag är nyfiken på om det faktiskt var sant och om isåfall det gäller även idag?
Jag har en stationär dator med windows 10 som jag använt ett par år, har inga problem alls men undrar om det kan vara bra att "rensa datorn" eller om jag bara kan fortsätta rulla på som vanligt?

Tack på förhand,

Etil

Hej,jag är inte heller så duktig på dator,
men,jag gör en återställning 2ggr per år,
en gång i januari och en gång i augusti/september.

Varje gång efter att jag har gjort detta,
så känns det som att lappen är ny igen,
den känns mycket piggare.

Kör också med Windows10.
Citera
2020-04-17, 17:54
Medlem
beaver_ses avatar
Man skall aldrig göra nått utan anledning överhuvudtaget i livet.
Funkar datorn bra så låt den vara ifred... Men du kan defragmentera den ibland, om inte så blir burken väldigt seg...
Citera
2020-04-17, 17:58
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Hej på er,

Tack på förhand,

Etil
Skulle säga att det skadar inte att blåsa rent systemet då det samlas en del skräpfiler och sökvägar inte är optimala allt efter som tiden går.
Citera
2020-04-17, 18:03
Bannlyst
Citat:
Hej på er,

Tack på förhand,

Etil

När du säger systemåterställning så antar jag du menar att man återställer datorn till ett datum den fungerade skapligt.
Sånt där gjorde/gör man väl mest om systemet hade skadats , det var väl inget som var bra att just återställa i onödan snarare att spara specifika tidpunkter då datorn fungerade av säkerhetsskäl om något skulle bli tokigt.
Citera
2020-04-17, 18:35
Medlem
shaktas avatar
Funkar datorn bra så skippar man det. Har man en SSD disk så ska man ALDRIG defragmentera då det är helt onödigt. (Det är ett typ av minne) och kortar bara ner livslängden på SSD.

Kör man Malware-antibytes och CCleaner någon gång i månaden och har ett antivirusprogram installerat så håller din installation i evigheter. Jag har en installation som är 5+ år gammal.
Glöm allt som har med att det är bra att göra si och så ibland. Funkar det bra så funkar det bra.

Enda gången jag kan rekommendera en ominstallation är ifall du har en mekaniskt HD och det går trögt även ifall har defragmenterat den (Alla borde ha en SSD som systemdisk vid det här laget vilket som) eller om du är medveten om att du surfar på väldigt konstiga sidor och klickar på alla filer du får från okända.
Citera
2020-04-17, 18:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Hej på er,

Tack på förhand,

Etil

Don´t fix what ain´t broken.

Men rensa upp bland dina program och skräpfiler. My documents och Downloads tenderar att samla på sig en del skräp med åren. Avinstallera alla program du inte använder.
Citera
2020-04-17, 19:12
Medlem
Tack för alla snabba och bra svar
Citera
2020-04-18, 10:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2020-04-19, 09:20
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hej på er,

Tack på förhand,

Etil

NEJ! du behöver inte alls, varken återställa datorn eller köra massa suspekta "rensning, trimmings, boosters" etc. alls!

Har du något problem så löser du det genom att söka efter: Visa tillförlitlighetshistorik (finns inbyggt i Windows) och se om det finns fel och ev. får tips om hur du löser dessa..

Du behöver inte defragmentera hårddisken, Windows gör det i bakgrunden helt automatiskt i den grad det behövs..
Du behöver inte rensa registret heller, Det är så litet att ett par rester efter avinstallationer inte gör någon som helst skillnad... (registerrensare är dock kända för att rensa för mycket så du tvingas installera om efter ett tag)

Fungerar dator så behöver du inte göra något...
Ska du byta hårdvara (t.ex. uppgradera moderkort och processor (i en stationär dator) eller t.ex. byta till större/snabbare hårddisk DÅ rekommenderas du att installera helt ny ren Windows...

Men inte annars..
Citera
2020-04-19, 09:25
Medlem
Melange5738s avatar
Sen Microsoft plockade bort registret från återställningarna häromåret ska man aldrig göra återställningar. Någonsin. Du kan plocka bort hela funktionaliteten eftersom du ändå måste göra en ominstallation eller fabriksreset om du har en sån installation om du får problem.
Citera
2020-04-19, 10:09
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Man skall aldrig göra nått utan anledning överhuvudtaget i livet.
Funkar datorn bra så låt den vara ifred... Men du kan defragmentera den ibland, om inte så blir burken väldigt seg...
Defragmentera? Det är inte 2001. Det är nog extremt få som har en mekanisk disk som systemdisk idag.
Vakna, farfar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in