Citat:
Ursprungligen postat av
Etil
Hej på er,
Vill börja med att låta er veta att jag verkligen inte är speciellt kunnig kring datorer så om detta framstår som en dum fråga vet ni varför.
När jag var yngre fick jag höra att det var bra att utföra systemåterställningar regelbundet, typ en gång per år eller så. Jag är nyfiken på om det faktiskt var sant och om isåfall det gäller även idag?
Jag har en stationär dator med windows 10 som jag använt ett par år, har inga problem alls men undrar om det kan vara bra att "rensa datorn" eller om jag bara kan fortsätta rulla på som vanligt?
Tack på förhand,
Etil
NEJ! du behöver inte alls, varken återställa datorn eller köra massa suspekta "rensning, trimmings, boosters" etc. alls!
Har du något problem så löser du det genom att söka efter: Visa tillförlitlighetshistorik (finns inbyggt i Windows) och se om det finns fel och ev. får tips om hur du löser dessa..
Du behöver inte defragmentera hårddisken, Windows gör det i bakgrunden helt automatiskt i den grad det behövs..
Du behöver inte rensa registret heller, Det är så litet att ett par rester efter avinstallationer inte gör någon som helst skillnad... (registerrensare är dock kända för att rensa för mycket så du tvingas installera om efter ett tag)
Fungerar dator så behöver du inte göra något...
Ska du byta hårdvara (t.ex. uppgradera moderkort och processor (i en stationär dator) eller t.ex. byta till större/snabbare hårddisk DÅ rekommenderas du att installera helt ny ren Windows...
Men inte annars..