Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-04-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hembrannaren
Nej det är inte det första som kommer upp men eftersom att de är så nya så vet jag inte vad det är, jag har en tanke att det kan vara för mycket bromsvätska

Och hur i helvete ska för hög nivå på bromsvätskan kunna orsaka gnissel i bromsarna.....?

Där slog du undan benen på dig själv och ditt...

Citat:
Jag har ganska mycket erfarenhet med bilar och motorer men jag har inte listat ut om de är bromsbeläggen eller bromsskivnorna som gnisslar? Det kan ju vara så att det har fastnat något imellan och det är därför det gnisslar men jag har kollat på bromsarna och det är rent så jag undrar vad det är som orsakar gnisslett. Jag har nämligen tänkt att köpa nya bromsar till farsan men jag vet inte vilken del det är jag ska köpa?

Du sitter antingen och trollar grande, eller så har du helt dålig koll på hur bromsarna fungerar...
Citera
2020-04-16, 11:16
Medlem
Citat:
Både beläggen och skivorna är rätt så nya och inte slitna mycket alls men dom skriker så jag vet inte om det är beläggen eller skivorna
Jag har för mig att nya skivor kan gnissla en del om man inte mattar av dem först. Typ dra över skivornas slityta med roterande stålborste eller något annat som slipar ytan lite.

Edit: jag kommer inte riktigt ihåg här om den egentliga orsaken skulle vara att skivorna i sig var blanka eller att en uppruggning av dem skulle snabba på inslitningen mot beläggen så att det blir bättre kontaktyta mellan skiva och belägg.

OBS: något jag tror, inte vet. Profsen här kan säkert bättre.
Senast redigerad av 321handkram 2020-04-16 kl. 11:29.
Citera
2020-04-16, 12:17
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Bromsrengöring på sprayflaska, eller T-Röd som nämnts.
Citera
2020-04-16, 13:26
Medlem
PeterNosters avatar
Googlade "bromsgnissel" och fick många träffar. Vanligt fel på Volvo verkar det. Antagligen för att sökningen är på svenska. Verkstadssvar är ofta att:
"Volvo jobbar på problemet"
"Kommer snart nya belägg"

Engelska termen för problemet är "brake screeching".
Ett intressant svar som stämmer med TS beskrivning är:

Citat:
3. High Metal Content in Brake Pads
Brake pads normally contain bits of metal, but some cheap brake pads are manufactured with very high metal content. They have large chunks of metal pressed into the pad material. These large pieces of metal drag on the rotor and cause a high pitched brake squeak.

Dyrare belägg ger bara skrik i plånboken.
Citera
2020-04-16, 15:24
Medlem
SmyghukareNs avatar
Fanns "antiskrikbelägg" förr IAF, var gummi eller plast som sattes mellan kolven / mothållet och bromsbelägget i bromsoket.

Gnissel uppstår vanligtvis mellan kolven / mothållet ( enkelverkande bromsok) och själva bromsbelägget.

Själv sätter jag alltid CRC kopparfett på baksidan av beläggen på dom delar som går emot kolv / mothåll, har aldrig gnissel.

Fördelen är även att beläggen inte klabbar fast så lätt heller, så bromsarna inte ligger an.
Citera
2020-04-16, 18:16
Medlem
CompressorVanes avatar
Det kan finnas flera orsaker.

Slitna belägg, eller
så kan du ha en rostig plåt som har lagt sig mot skivan. Har sett en del varianter på det.
Ibland har det kilat in sig någon sten mellan plåten och skivan också.
Citera
2020-04-16, 19:25
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 321handkram
Jag har för mig att nya skivor kan gnissla en del om man inte mattar av dem först. Typ dra över skivornas slityta med roterande stålborste eller något annat som slipar ytan lite.

Edit: jag kommer inte riktigt ihåg här om den egentliga orsaken skulle vara att skivorna i sig var blanka eller att en uppruggning av dem skulle snabba på inslitningen mot beläggen så att det blir bättre kontaktyta mellan skiva och belägg.

OBS: något jag tror, inte vet. Profsen här kan säkert bättre.
Mm, om man tror kanske man inte ska spekulera. För det där var nåt av det konstigaste jag hört om skivbromsar.

Generellt sett är det beläggen som vibrerar och ger upphov till bromsgnissel, att slipa faser på beläggen, sätta dit anti-skrikbleck, borra i blyerts, knepen är många för att få det att sluta. Nyare bilar brukar ha fjädrar inbyggda i bromshållarna som ser till att beläggen inte vibrerar.

Gnisslar det hela tiden och inte bara vid inbromsning är det ett tecken på anliggande bromsar. I vilket fall som helst så är åtgärd nr 1 alltid att ta isär, inspektera och rengöra.
Citera
2020-04-16, 19:43
Medlem
Lämna in på verkstad låter som nästa steg för dig.
Men för att gissa så kan det vara slitna belägg (lätt att se) eller något som kommit emellan någonstans, mellan skiva och sköld tex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in