• 1
  • 2
2020-04-16, 03:32
Medlem
WhiteWalkers avatar
Jag förstår att de enligt EU-direktiven är tvungna att ställa lite frågor. Jävligt sjukt att man ska behöva göra det varje år dock (eller nåt åt det hållet, har då gjort det flera gånger både hos Nordea och Swedbank). Sen har vi ju banker som går steget längre och börjar ifrågasätta kontantinsättningar (som inte ens är särskilt stora), Swish-belopp, Paypal-betalningar och fan vet vad mer.

Värst av alla är väl Swedbank, vilka jag råkar ha av någon märklig jävla anledning. Tror det hade med första lönen att göra för en jävla massa år sedan. Skickar ut brev om misstänkt penningtvätt för att man råkar köpa lite kryptovalutor (hände en bekant nyligen). Komiskt med tanke på deras egna penningtvättande kan tyckas....

Jaja, nu är det dags att byta bank. Finns det någon bank som kanske ställer frågorna lite mer motvilligt än andra banker och som inte bryr sig utöver det? Antar att man får leta bland mindre banker, vilket kanske inte är optimalt nu med tanke på den ekonomiska osäkerheten den närmsta framtiden. Tar tacksamt emot tips hur som helst. Ursäkta att trådstarten blev lite väl lång.
Citera
2020-04-16, 03:44
Medlem
Vafan är integritet?

Ingenting du har, är eller äger är av något intresse för mig.

Besvara bankens frågor om du så önskar använda deras tjänster.

En fråga till dig. Hur länge ska du svara på frågor, fylla i papper, byta banker innan du inser att det gynnar endast det du föraktar?
Citera
2020-04-16, 04:11
Medlem
om du kan öppna konto utomlands
Citera
2020-04-16, 04:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Finns det någon bank som kanske ställer frågorna lite mer motvilligt än andra banker och som inte bryr sig utöver det?

Nej. Ingen bank baserad inom EU är ”snällare” än någon annan.
Citera
2020-04-16, 05:54
Medlem
Citat:
Jag förstår att de enligt EU-direktiven är tvungna att ställa lite frågor. Jävligt sjukt att man ska behöva göra det varje år dock (eller nåt åt det hållet, har då gjort det flera gånger både hos Nordea och Swedbank). Sen har vi ju banker som går steget längre och börjar ifrågasätta kontantinsättningar (som inte ens är särskilt stora), Swish-belopp, Paypal-betalningar och fan vet vad mer.

Värst av alla är väl Swedbank, vilka jag råkar ha av någon märklig jävla anledning. Tror det hade med första lönen att göra för en jävla massa år sedan. Skickar ut brev om misstänkt penningtvätt för att man råkar köpa lite kryptovalutor (hände en bekant nyligen). Komiskt med tanke på deras egna penningtvättande kan tyckas....

Jaja, nu är det dags att byta bank. Finns det någon bank som kanske ställer frågorna lite mer motvilligt än andra banker och som inte bryr sig utöver det? Antar att man får leta bland mindre banker, vilket kanske inte är optimalt nu med tanke på den ekonomiska osäkerheten den närmsta framtiden. Tar tacksamt emot tips hur som helst. Ursäkta att trådstarten blev lite väl lång.
Banken är inte så himla intresserad egentligen - de frågar för att de måste enligt lag.
Alla får frågor och det skickas per automatik - du behöver inte känna dig utvald
Citera
2020-04-16, 16:04
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Vafan är integritet?

Ingenting du har, är eller äger är av något intresse för mig.

Besvara bankens frågor om du så önskar använda deras tjänster.

En fråga till dig. Hur länge ska du svara på frågor, fylla i papper, byta banker innan du inser att det gynnar endast det du föraktar?

Vad är din poäng? Jag hade gärna flyttat ut i en stuga i skogen och helt sluppit ha att göra med banker, men för att ha råd med ett sånt projekt måste jag tyvärr utnyttja deras tjänster först. Men tack för ett jättebra tips..
Citera
2020-04-16, 16:05
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tennisplayer
om du kan öppna konto utomlands

Jag har övervägt det, men frågan är hur det blir med överföringstider/kostnader osv? Swish går ju fetbort då också. Men det är intressant. Ska kika mer på det
Citera
2020-04-16, 16:08
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Banken är inte så himla intresserad egentligen - de frågar för att de måste enligt lag.
Alla får frågor och det skickas per automatik - du behöver inte känna dig utvald

Jo det förstår jag, men sen finns det banker (likt exemplet i trådstarten) som går steget längre och agerar om man råkar göra någon märklig transaktion, typ köpt något dyrt av någon i ett annat land. Vill bara undvika allt sånt.

Får väl bara slå en tärning med alla banker som inte är Swedbank helt enkelt, och välja random.
Citera
2020-04-16, 16:17
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Jo det förstår jag, men sen finns det banker (likt exemplet i trådstarten) som går steget längre och agerar om man råkar göra någon märklig transaktion, typ köpt något dyrt av någon i ett annat land. Vill bara undvika allt sånt.

Får väl bara slå en tärning med alla banker som inte är Swedbank helt enkelt, och välja random.

Förutom standardformuläret med frågor bankerna måste ställa när man öppnar konto, har jag inte fått några mer förfrågningar från Marginalen Bank på flera år. Dessutom får du lite ränta på dina konton, som storbankerna inte ger. Skulle rekommendera dem.

Har skickat hundratusentals kronor fram och tillbaka utan några extra frågor på det.

De har väl det mesta man behöver, lönekonto, VISA kort, Swish och olika sparkonton.
https://www.marginalen.se/
Senast redigerad av rallykalle 2020-04-16 kl. 16:22.
Citera
2020-04-16, 16:33
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Förutom standardformuläret med frågor bankerna måste ställa när man öppnar konto, har jag inte fått några mer förfrågningar från Marginalen Bank på flera år. Dessutom får du lite ränta på dina konton, som storbankerna inte ger. Skulle rekommendera dem.

Har skickat hundratusentals kronor fram och tillbaka utan några extra frågor på det.

De har väl det mesta man behöver, lönekonto, VISA kort, Swish och olika sparkonton.
https://www.marginalen.se/

TACK! Precis ett sånt tips som uppskattas. Då är frågan om det en bank som skulle klara en eventuell ekonomisk kris nu pga Covid. Ska undersökas
Citera
2020-04-16, 17:37
Medlem
Citat:
Vad är din poäng? Jag hade gärna flyttat ut i en stuga i skogen och helt sluppit ha att göra med banker, men för att ha råd med ett sånt projekt måste jag tyvärr utnyttja deras tjänster först. Men tack för ett jättebra tips..

Synd att du ser så svart och vitt.
Min poäng är att valet alltid finns, och man får offra för att göra val ibland.

Att leva kostar ingenting, inte ens en stuga i skogen, som du verkar felaktigt tro.
Förutsatt att kunskap inte förknippas med ett värde.
Citera
2020-04-16, 17:39
Medlem
glajarns avatar
Förstår inte varför du skulle få massor med frågor om pengar? Den ändå gången man får frågor är när man öppnar bankkontot men inte efter det. Jag sätter in ganska stort belopp varje månad samt har fört över 1 miljon men får aldrig några frågor om vart pengarna kommer ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in