2020-04-13, 20:13
Medlem
Jag brukar hjälpa min mor med att betala hennes räkningar. Fram till nu har hennes Bank-id (med bankdosa) fungerat felfritt. För en tid sedan valde jag att förstora typsnittet på hennes dator ( från 100 % till 150 %). Då verkar det som att dialogrutan (steg 3 när man signerar med Bank-id) låst sig i en större storlek så att knappen längst ner som man trycker för att godkänna inte ryms. Vilket gör det omöjligt att godkänna räkningar. Hon har därför köpt en helt ny hårddisk med Windows 10. Samma fel kvarstår dock. Jag testade med Chrome när hon hade den gamla hårddisken (Windows 7) utan resultat. Hon har SEBs internetbank.
Citera
2020-04-13, 20:19
Medlem
aYaLLas avatar
Är din mamma lika efterbliven som du?

Ändra skalningen till 100% & rör den aldrig igen.
Citera
2020-04-13, 20:37
Medlem
Om du menar skalningen via kontrollpanelen så har det inte någon inverkan. Felet kvarstår. Hade det varit så enkelt hade problemet varit löst.
Citera
2020-04-13, 20:45
Medlem
Har hon köpt en ny hårddisk för att BankID inte fungerar?

Dina alternativ:
Installera om datorn, skaffa BankID igen
Skaffa mobilt BankID
Citera
2020-04-13, 20:58
Medlem
Vi köpte en ny hårddisk för att den gamla inte stödde Windows 10 (det behövdes hur som). Nej, hon har inte planer på att skaffa en mobil endast för att ha mobilt Bank-id. Svara gärna om du har något konkret att komma med som löser problemet.
Citera
2020-04-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sluggo1
Vi köpte en ny hårddisk för att den gamla inte stödde Windows 10 (det behövdes hur som). Nej, hon har inte planer på att skaffa en mobil endast för att ha mobilt Bank-id. Svara gärna om du har något konkret att komma med som löser problemet.
Vad hade du för hårddisk som inte stödde Windows 10? 30 gigabyte stor som var 20 år gammal?

Jag fattar egentligen inte. Du har bytt hårddisk och således behövt installera om Windows, ändå fungerar det inte. Vad vill du att vi ska göra om det inte fungerar att byta inzoomning i Windows?
Senast redigerad av evilpenguin 2020-04-13 kl. 21:11.
Citera
2020-04-13, 22:00
Medlem
Testat zooma i webläsaren då?
Citera
2020-04-13, 22:11
Medlem
Ah! Jag hade samma problem. Av någon jävla anledning ville inte Firefox och SEB lira ihop. Det har alltid fungerat innan! Så testa med Chrome, eller Explorer.

Edit: bara explorer.
Citera
2020-04-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quaerere
Ah! Jag hade samma problem. Av någon jävla anledning ville inte Firefox och SEB lira ihop. Det har alltid fungerat innan! Så testa med Chrome, eller Explorer.

Edit: bara explorer.
Smart idé att använda den osäkraste webbläsaren för bankärenden.
Citera
2020-04-13, 23:24
Medlem
Starta Bankid separat utan att använda SEB-programmet och att ha webbläsaren uppe och ändra inställning bara i Bank-id, annars pröva att rensa alla kakor först och se om det kan hjälpa.
Citera
2020-04-15, 18:25
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem