2020-04-13, 00:35
Medlem
Som rubriken lyder så undrar jag om det år någon på detta forum som har svaret? När 90 serien introducerades 2015 så var det mycket som förändrades. V90 skiljer sig mycket från gamla V70 II på gott och ont. Nu till min fråga, hur är det med V90 Håller den lika bra som och V70 II? Jag menar inom allt ifrån motorer till inredningen.

Man kan även se att kamremsintervallerna har sänkts markant till 10 000 mil för D4:an som sitter i Volvos V90. Dessutom har Volvos motorer tappat en cylinder vilket jag anser var ett misstag.

Kan det till och med vara så att V70N har den bästa kvaliten när det gäller att hålla? Personligen av dessa tre olika modeller skulle jag sätta mina pengar på att V70 II är den som håller bäst.

Reserverar mig för eventuella felskrivningar.
Citera
2020-04-13, 01:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Som rubriken lyder så undrar jag om det år någon på detta forum som har svaret? När 90 serien introducerades 2015 så var det mycket som förändrades. V90 skiljer sig mycket från gamla V70 II på gott och ont. Nu till min fråga, hur är det med V90 Håller den lika bra som och V70 II? Jag menar inom allt ifrån motorer till inredningen.

Man kan även se att kamremsintervallerna har sänkts markant till 10 000 mil för D4:an som sitter i Volvos V90. Dessutom har Volvos motorer tappat en cylinder vilket jag anser var ett misstag.

Kan det till och med vara så att V70N har den bästa kvaliten när det gäller att hålla? Personligen av dessa tre olika modeller skulle jag sätta mina pengar på att V70 II är den som håller bäst.

Volvo går åt rätt håll, hur långtidskvaliteten är spelar mindre roll.

För att överleva måste Volvo nischa in sig i Premiumfacket, vilket de också har lyckats ganska bra med.
Det betyder att de säljer en produkt som går ut på att köparen känner sig emotionellt tillfredställd, det handlar om värden som lyx, design, komfort, status, säkerhet osv.
Därmed kan Volvo ta ut ett högre pris på sina bilar, företaget gör större vinst och alla är nöjda - om sedan bilarna inte är bättre än tråkig plastig toyota spelar ingen roll, för Volvo levererar andra värden, till en annan kundkrets.

Kamremsintervallen sänktes eftersom det hade skett många motorhaverier, så enkelt var svaret på den frågan.

Och de tidigare femcylindriga motorerna var ineffektiva och dyra att förfina för att klara de hårda avgaskraven vi har i EU, utvecklingskostnaderna för nya motorer och för att klara avgaskraven är enormt kostsamma och Volvo som liten tillverkare har begränsade ekonomiska möjligheter till det, därför kan de inte erbjuda hela paletten av motorer som de större biltillverkarna kan.
Citera
2020-04-13, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Volvo går åt rätt håll, hur långtidskvaliteten är spelar mindre roll.

För att överleva måste Volvo nischa in sig i Premiumfacket, vilket de också har lyckats ganska bra med.
Det betyder att de säljer en produkt som går ut på att köparen känner sig emotionellt tillfredställd, det handlar om värden som lyx, design, komfort, status, säkerhet osv.
Därmed kan Volvo ta ut ett högre pris på sina bilar, företaget gör större vinst och alla är nöjda - om sedan bilarna inte är bättre än tråkig plastig toyota spelar ingen roll, för Volvo levererar andra värden, till en annan kundkrets.

Kamremsintervallen sänktes eftersom det hade skett många motorhaverier, så enkelt var svaret på den frågan.

Och de tidigare femcylindriga motorerna var ineffektiva och dyra att förfina för att klara de hårda avgaskraven vi har i EU, utvecklingskostnaderna för nya motorer och för att klara avgaskraven är enormt kostsamma och Volvo som liten tillverkare har begränsade ekonomiska möjligheter till det, därför kan de inte erbjuda hela paletten av motorer som de större biltillverkarna kan.

Så med andra ord har kvalitén blivit sämre
Citera
2020-04-13, 01:41
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad är premium med framhjulsdrift och små fyrcylindriga motorer? Och om det ändå är det, varför är det då budgettillverkare som skoda, dacia, seat osv. som väljer denna teknik, medan MB, Rolls Royce och Maybach går för stora motorer och bakhjulsdrift. Men visst, handlar alltihop om ytliga värden som de du räknar upp är volvo kanske "premium". Ungefär som en pantad hollywoodfru med mycket smink, hon är väl också "premium" även om hon är lätt efterbliven.

För att återgå till grundfrågan, ja volvo var bättre kvalitet förr. Men då pratar jag om långt före den första V70 kom, för då hade det redan gått utför ordentligt. Amazonen och 240, det var riktiga kvalitetsbilar.
Citera
2020-04-13, 01:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Den upplevda kvaliteten har höjts, alltså den upplevelsen du får när du sätter dig i bilen och stryker handen över läder och kromdetaljer.

Långtidskvaliteten på olika delar, komponenter och motorer har sannolikt blivit sämre.
För en biltillverkare idag är det fullständigt ointressant hur bilen är om 10 år.
Citera
2020-04-13, 02:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Vad är premium med framhjulsdrift och små fyrcylindriga motorer? Och om det ändå är det, varför är det då budgettillverkare som skoda, dacia, seat osv. som väljer denna teknik, medan MB, Rolls Royce och Maybach går för stora motorer och bakhjulsdrift. Men visst, handlar alltihop om ytliga värden som de du räknar upp är volvo kanske "premium". Ungefär som en pantad hollywoodfru med mycket smink, hon är väl också "premium" även om hon är lätt efterbliven.

För att återgå till grundfrågan, ja volvo var bättre kvalitet förr. Men då pratar jag om långt före den första V70 kom, för då hade det redan gått utför ordentligt. Amazonen och 240, det var riktiga kvalitetsbilar.

Vilka motorer som är mest attraktiva kan man tvista länge om, själv är jag en fan av 4-cylindriga dieselmotorer, andra älskar raka sexor och vissa gillar bara bensinmotorer, andra dieslar, vissa gasbilar, hybrider eller rena elbilar, eller varför inte vätgas?... ja, det är helt enkelt ett brett ämne som kan diskuteras länge och väl.

Framhjulsdrift har ju även Audi för den delen även flera Mercedes modeller, samt bla även nya BMW 1 serien osv.
Och Rolls Royce mfl är ju inga premiumbilar utan rena lyxbilar, så den jämförelsen blir skev.
Citera
2020-04-13, 02:03
Medlem
Citat:
Ja, definitivt!
En Volvo köper du om det skall stå något dyrt och flott på parkeringen - för dyrt kommer det bli!
Så länge skiten fungerar sitter man fint, inga knarr eller oljud, trevliga material och definitivt premiumkänsla rakt igenom.

Jag kör mycket, köpte en ny Volvo då mina äldre har rullat ordentligt med mil för billig renoveringspeng.

Nu har jag varken haft en V70 II eller V90, men en VEA D4 i min V60... erfarenheten av nya piss-VEA-motorn efter 17300 mil är... ja, trevlig och snål maskin... men ack så mycket problem, från glödstift, bytta och renoverade toppar, ylande balansaxelpaket, oljeläckage och hög oljekonsumtion samt EGR-problem.

Det nya är att bilen inte skall hålla mer än 20 000 ish mil... då blir nästa nya bil något annan än en pissvolvo - det är en trevlig bil men "överraskningskostnader" över 30K excl service... ja, jag måste inse att jag är för fattig för att köra en ny Volvo.
Citera
2020-04-13, 02:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon

Det som räknas som premiumbilar är premium, oavsett vad du eller jag tycker om saken. Du måste lära dig att skilja på objektiva fakta, och dina egna åsikter. Rolls Royce och Maybach är lyxbilar, och räknas inte in i premiumkategorin.

Det finns tre premium-märken på normal personbilsmarknad. Mercedes, BMW och Audi. Volvo vill slå sig in där, och är på god väg att lyckas, även om man har en liten bit kvar, främst beträffande sina motorers notoriska bränsletörst. Vad gäller inredningskvalitet, funktion och finess, samt ljudsystem, så är man där redan.
Citera
2020-04-13, 03:35
Medlem
Kör en XC70 summum med D5 motor. En bekant på Volvo har haft 15 av den modellen genom åren som tjänstebil och det var bästa volvon han haft sa han. Nu har han en V90 XC och helt ok men kvaliteten har sjunkit med åren och mer sjukdomar nu. Dessutom tycker han stolarna i XC70 är de klart bästa Volvo tillverkat hittills.
Citera
2020-04-13, 07:39
Moderator
Citat:

För tidigt att svara på än, V90 dök upp på våra vägar för knappt 4 år sedan, som en helt ny modell med väldigt lite teknik för föregångaren. Alla nya modeller har barnsjukdomar, det går inte att komma ifrån, och om man ska döma av rapporterna man(jag) hört så har V90 haft betydligt mindre sådana än både 850 och V70N.
Troligtvis är det så att om 10-15 år när barnsjukdomarna är sen länge utsorterade, så anser dina likar på den tiden att V90 gen I/II måste vara den bästa bilen Volvo byggt och att efterföljaren V90N (eller vad den kommer att kallas) inte verkar hålla samma gedigna kvalitet.

Det är förstås inget man kan säga säkert, men det har mer eller mindre sett ut så för varenda Volvogeneration som kommit.
Citera
2020-04-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Hur är det möjligt att ha kamrem år 2020?

Därför att det är en de olika lösningar som är vanliga för kamtransmission, och beroende på motor och mål etc är mer eller mindre fördelaktigare än andra lösningar. Detta gör att motorutvecklarna varierar sig mellan de tre tre vanligaste varianterna från motor till motor beroende på vilka faktorer de har att kompromissa med.
Citera
2020-04-13, 09:16
Medlem
Daves avatar
Är det inte så att de flesta tillverkare i allmänhet och premiumtillverkarna i synnerhet främst prioriterar nybilsköparna? Dvs det är inte alltför intressant vad de som köper bilar i andra och tredje hand tycker. Dessa bilar är främst till för att tilltala de som lägger nybilspengarna, inte de som först 3-5 år senare har råd.
Kan tillägga att jag ej heller skulle köpa Volvos budgetversion v40/v60 om jag tänkt köra 20.000 mil med minimala underhållskostnader. Finns ju anledningar till att du sällan ser dessa som t.ex taxibilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in