Citat:
Ursprungligen postat av
Auxiliary
Som rubriken lyder så undrar jag om det år någon på detta forum som har svaret? När 90 serien introducerades 2015 så var det mycket som förändrades. V90 skiljer sig mycket från gamla V70 II på gott och ont. Nu till min fråga, hur är det med V90 Håller den lika bra som och V70 II? Jag menar inom allt ifrån motorer till inredningen.
Man kan även se att kamremsintervallerna har sänkts markant till 10 000 mil för D4:an som sitter i Volvos V90. Dessutom har Volvos motorer tappat en cylinder vilket jag anser var ett misstag.
Kan det till och med vara så att V70N har den bästa kvaliten när det gäller att hålla? Personligen av dessa tre olika modeller skulle jag sätta mina pengar på att V70 II är den som håller bäst.
Reserverar mig för eventuella felskrivningar.
Volvo går åt rätt håll, hur långtidskvaliteten är spelar mindre roll.
För att överleva måste Volvo nischa in sig i Premiumfacket, vilket de också har lyckats ganska bra med.
Det betyder att de säljer en produkt som går ut på att köparen känner sig emotionellt tillfredställd, det handlar om värden som lyx, design, komfort, status, säkerhet osv.
Därmed kan Volvo ta ut ett högre pris på sina bilar, företaget gör större vinst och alla är nöjda - om sedan bilarna inte är bättre än tråkig plastig toyota spelar ingen roll, för Volvo levererar andra värden, till en annan kundkrets.
Kamremsintervallen sänktes eftersom det hade skett många motorhaverier, så enkelt var svaret på den frågan.
Och de tidigare femcylindriga motorerna var ineffektiva och dyra att förfina för att klara de hårda avgaskraven vi har i EU, utvecklingskostnaderna för nya motorer och för att klara avgaskraven är enormt kostsamma och Volvo som liten tillverkare har begränsade ekonomiska möjligheter till det, därför kan de inte erbjuda hela paletten av motorer som de större biltillverkarna kan.