Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-11, 12:46
Medlem
En bekant har problem med sin dator. Bärbar HP. Han mår illa när den varit på ett tag. En datafirma hade hjälpt honom och, som de sa, bytt kylpasta. Kylpasta är ju en pasta som ska ge bättre värmeledning mellan en kylfläns och ex ett kretskort. Låter konstigt att man kan byta den - Man måste ju i så fall ta isär datorn.
Alternativ är ju att reparera en gång till eller köpa ny eller köpa en platta

Någon som har ett tips?
Citera
2020-04-11, 12:50
Medlem
Petermadsens avatar
Äter han mögelost, kex och vin vid datorn?
Citera
2020-04-11, 12:59
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
En bekant har problem med sin dator. Bärbar HP. Han mår illa när den varit på ett tag. En datafirma hade hjälpt honom och, som de sa, bytt kylpasta. Kylpasta är ju en pasta som ska ge bättre värmeledning mellan en kylfläns och ex ett kretskort. Låter konstigt att man kan byta den - Man måste ju i så fall ta isär datorn.
Alternativ är ju att reparera en gång till eller köpa ny eller köpa en platta

Någon som har ett tips?

Då blev han förmodligen lurad, som många andra, kylpasta är inget man normalt behöver byta. Det är en vanlig scam som datorreparationsfirmor kör med.

Kylpastan lär inte vara det som luktar. Kan ju vara ett batteri som läcker, elektrolytvätskan luktar inte gott, det är en sur, småfrän "kemisk" lukt. Inget man bör må illa av dock, men din polare kanske är känslig/inbillar sig.
Citera
2020-04-11, 13:10
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Högst troligtvis fel på batteriet, be han dra in till någon elektronik kedja som kan kika på det.
Citera
2020-04-11, 13:12
Medlem
Strongmanx2s avatar
Din vän kanske är känslig och inbillar sig?
Varm elektronik brukar inte lukta gott, laptops blir alltid varma.

Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Då blev han förmodligen lurad, som många andra, kylpasta är inget man normalt behöver byta. Det är en vanlig scam som datorreparationsfirmor kör med.

Kylpastan lär inte vara det som luktar. Kan ju vara ett batteri som läcker, elektrolytvätskan luktar inte gott, det är en sur, småfrän "kemisk" lukt. Inget man bör må illa av dock, men din polare kanske är känslig/inbillar sig.

Det skadar ju dock aldrig att byta kylpastan.
Tror med att han är känslig.
Citera
2020-04-11, 13:13
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Äter han mögelost, kex och vin vid datorn?
+1

Jag har länge argumenterat på jobbet att vi skall byta alla tangentbord en gång per år.

I sann svensk förhandlingsansvarig blev det istället en inofficiell regel att bara ha drycker utan mjölk vid arbetsstationerna.

Utifrån din beskrivning så killgissar jag 45 % chans för något något läckage i batteri, så finns garanti kvar så använd den.....annars byt så det inte blir en massa gråtande om förlorad data och inställningar.
Citera
2020-04-11, 14:25
Medlem
MataRengis avatar
Även jag killgissar här: Jag tror att det finns damm i datorn som bränns vid vissa heta kretsar. Öppna, blås ut är min rekommendation.

Vad gäller kylpasta så kan det hända att den måste bytas när processorn hettas onödigt mycket och driver upp fläkten. Då har pastan spruckit, torkat eller nåt annat så full kontakt mellan cpun och kylflänsen inte funnits. Har hänt mej.

Om fläkten går onödigt mycket plus en dammig miljö kan damm dras in i datorn, hamna kring heta fläckar och bränna och därmed lukta.

Alltså en killgissning.
Citera
2020-04-11, 15:34
Medlem
zixls avatar
Elektrolyter som har brunnit luktar ju inte särskilt gott.
Citera
2020-04-11, 15:40
Medlem
Tack för svar. Mitt tips till honom blir att byta batteri och fläkt. Eller köpa en iPad eller annan platta.
Citera
2020-04-11, 18:13
Medlem
sommarlovs avatar
Jo man kan byta kylpasta, men om det verkligen hjälper är en annan fråga.

Be din kompis att inte ligga med datorn i sängen, den blir förmodligen överhettad!
Citera
2020-04-11, 18:19
Medlem
Blir han lätt åksjuk? kan vara cybersickness
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här