• 1
  • 2
2020-04-10, 07:18
Medlem
carltellin88s avatar
Har ett word doc med mycket text som jag gjort en PDF av i Adobe Acrobat pro. Vill inte att någon skall kunna kopiera texten, så jag tagit bort "Enable copying of text..." i tools. Men då dyker en disclaimer upp som säger att det kan finnas program som ändå kan kopiera texten. Är det OCR program då eller? Finns det något sätt att göra texten helt koieringsäkert?
Citera
2020-04-10, 07:30
Medlem
I värsta fall kan man använda Printscreen knappen eller ett program som spelar in vad som visas på skärmen :P
Sen ett annat program som i sin tur gör om det till kopierbar text.
Citera
2020-04-10, 08:06
Medlem
KlappMungons avatar
Jag tror inte ens det behövs ett OCR-program för att kopiera texten du "spärrat" med den funktionen i Adobe.

Det är nog mara nån markering i dokumentet att texten inte "ska" kunna kopieras. PDF-läsare från andra än Adobe skiter nog glatt i den markeringen.

Du kan göra om hela sidan till en bild. Då måste man använda OCR-program för att göra text av den igen.

Knappt någon ids väl göra detta om du använder nåt lite svårläst typsnitt och lägger in lite störande dekorationer under och kring texten så att man måste rätta en hel del manuellt.

Å andra sidan vill få läsa din "bild" eftersom man inte kan söka i texten, den inte kan indexeras av Google och man inte kan "fair-use"- citera delar av den.
Citera
2020-04-10, 08:06
Medlem
Ja, alltså kan du printa ut texten på en skrivare så är det ju sedan bara att scanna in dokumentet och köra med ett ocr-program. Och så är ju den ”nya” filen sökbar igen.
Genom utskriften i skrivarn finns ju inga av dina restriktioner kvar eftersom din”fil” nu inte längre finns.
Citera
2020-04-10, 08:08
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Ja, alltså kan du printa ut texten på en skrivare så är det ju sedan bara att scanna in dokumentet och köra med ett ocr-program. Genom utskriften i skrivarn finns ju inga av dina restriktioner kvar eftersom din”fil” nu inte längre finns.

Eller välja "skriv ut till fil" och sedan köra OCR på filen...
Citera
2020-04-10, 08:13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Finns det något sätt att göra texten helt koieringsäkert?

Nej. Det är omöjligt. Som sagt kan tex google photos med mera läsa text jättebra från skärmdumpar, så det räcker med att ta ett foto av skärmen för att kopiera texten (så även om du blockerar skärmdumpar kan man använda en kamera och fota själva skärmen istället) och vips så har man kopierat allt. Du kan försvåra det hela dock som ovanstående skriver, men det sabbar även för den som faktiskt vill läsa innehållet.
Citera
2020-04-10, 08:27
Medlem
sommarlovs avatar
Det enda sättet är att skriva ut ett papper, som du håller i och andra läser!
Citera
2020-04-10, 08:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det enda sättet är att skriva ut ett papper, som du håller i och andra läser!

Titta. Min mobiltelefon har en kamera. Klick.
Citera
2020-04-10, 08:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Har ett word doc med mycket text som jag gjort en PDF av i Adobe Acrobat pro. Vill inte att någon skall kunna kopiera texten, så jag tagit bort "Enable copying of text..." i tools. Men då dyker en disclaimer upp som säger att det kan finnas program som ändå kan kopiera texten. Är det OCR program då eller? Finns det något sätt att göra texten helt koieringsäkert?

Nej, det finns inget sätt. Kan den läsas så kan den kopieras.
Citera
2020-04-10, 09:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Finns det något sätt att göra texten helt koieringsäkert?

När såg du senast en film/bild/musik/datorprogram som inte har kunnat kopieras?
Citera
2020-04-10, 09:25
Medlem
Petermadsens avatar
Jag kan kopiera din text om jag får tillgång till den.

1. The hard way. Skriva av den.
2. Skriva ut den.

Vad jag tror att du menar är att du vill hindra någon att redigera DIN fil.
Citera
2020-04-10, 09:54
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon

Du kan göra om hela sidan till en bild. Då måste man använda OCR-program för att göra text av den igen.

Ja, funderade på det. Dokumentet är över 100 sidor så nog ingen som pallar sitta och scanna det. MEN gör jag det till bild blir det nog PDFen oerhört stor å andra sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in