Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-11, 22:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Inte för att vara den som är den, men måste man verkligen vara "utbildad yrkesbiodlare" för att kunna hantera bina på ett effektivt och givande sätt ???

Jag har säkert en totalt felaktig och lätt överromantiserad bild av vad det innebär att ha bin såklart, men jag tänker mig ju att biodling är något som den glade amatören gör bäst ...
Att den erforderliga erfarenheten är något som kommer med åren, och inte något man kan gå i skola för att lära sig.

Så vad är det egentligen som du, som "utbildad yrkesbiodlare" har som tex den ivrige amatören inte har ??
Det kanske är ditt djupa intresse för biodlingen som fått dig att ta steget vidare till utbildningen, eller hade du ingen erfarenhet före det ?

---

Men, om vi fortsätter med min fråga om att "sätta bina i stock," som du förklarade inte längre var i bruk i Sverige (det fanns ju annars med i de gamla landskapslagarna, som förklarade att man inte fick lov att fälla det träd som fått bin, och att man först måste sätta bina i stock för att få lov att hugga ner det), så undrar jag om det egentligen finns någon fördel med det - bortsett från "känslan" av att hålla gamla traditioner vid liv, eller återuppliva dessa, såklart.


En annan fråga - vilken svensk biotyp ger den förnämsta honungen ???
Dvs just svensk, för det finns ju andra utländska som är berömda.
I Sverige är det väl bara ljunghonungen jag har hört talas om som anses tjusigare än andra (rapshonungen är väl den vanligaste).
Men, skogshonung torde väl finnas också ?

Haha nej åh åter nej du behöver verkligen inte vara utbildad för att göra det till ditt yrke, faktum är att de flesta som har de som yrke började som hobby och växte lite för stort så att säga hehe men däremot så handlar det mer om metod och tänk, en hobby biodlare (inte alla) står gärna 2-5ggr i veckan i sin bigård och pillar åh tittar, inget fel med det. Men har du 300 kupor åh 10 i varje bigård, 2km mellan varje bigård blir de lite ineffektiv åh köra med ett hobby tänk, då besöker du kanske varje bigård 1-2 ggr i veckan, spenderar totalt kanske 10-30 min i kupa sen vidare till nästa bigård.

Jag gick utbildningen för jag är djupt intresserad av biodling samt övrig natur, men hade ej någon större bakgrund i ämnet. Det som är charmen med biodling är som du själv säger även den glade amatören kan börja livnära sig på det om denne bara vill !

Ja du honungs sorter finns de vilt om, så kallad ”skogshonung” brukar vi odlare kalla bladlus-honung, då bina har dragit nektar från bladlus som i sin tur tagit den från trädens gröna bla, därav det finare namnet skogshonung. Allts inget super märkvärdigt. Nä ska vi prata märkvärdig honung är det nog ljunghonung, men Ljung är även stort i Irland så inte heller unikt... däremot kollar du på svensk Klockljungshonung blir den lite mer unik för vårt avlånga land. Några andra sorter som är lite speciella men inte unikt är ju
Bovetehonung, prastkragehonung(blir grön samt sandig i konsistens) sen har du vildhallonhonung. Ja det finns många sorter ! Raps är nog vanligast i Sverige, det skulle jag nog hålla med om
Citera
2020-04-13, 11:48
  #14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Haha nej åh åter nej du behöver verkligen inte vara utbildad för att göra det till ditt yrke, faktum är att de flesta som har de som yrke började som hobby och växte lite för stort så att säga hehe men däremot så handlar det mer om metod och tänk, en hobby biodlare (inte alla) står gärna 2-5ggr i veckan i sin bigård och pillar åh tittar, inget fel med det. Men har du 300 kupor åh 10 i varje bigård, 2km mellan varje bigård blir de lite ineffektiv åh köra med ett hobby tänk, då besöker du kanske varje bigård 1-2 ggr i veckan, spenderar totalt kanske 10-30 min i kupa sen vidare till nästa bigård.

Jag gick utbildningen för jag är djupt intresserad av biodling samt övrig natur, men hade ej någon större bakgrund i ämnet. Det som är charmen med biodling är som du själv säger även den glade amatören kan börja livnära sig på det om denne bara vill !

Ja du honungs sorter finns de vilt om, så kallad ”skogshonung” brukar vi odlare kalla bladlus-honung, då bina har dragit nektar från bladlus som i sin tur tagit den från trädens gröna bla, därav det finare namnet skogshonung. Allts inget super märkvärdigt. Nä ska vi prata märkvärdig honung är det nog ljunghonung, men Ljung är även stort i Irland så inte heller unikt... däremot kollar du på svensk Klockljungshonung blir den lite mer unik för vårt avlånga land. Några andra sorter som är lite speciella men inte unikt är ju
Bovetehonung, prastkragehonung(blir grön samt sandig i konsistens) sen har du vildhallonhonung. Ja det finns många sorter ! Raps är nog vanligast i Sverige, det skulle jag nog hålla med om
Det finns ju sådana som köper bin i stora paket från tex Turkiet, som har stor produktion av "industri-bin" (eller hur man ska kalla det) för att använda dessa som pollinerare i sina växthus, tex.

Men om de odlar exklusivare växter i sådana växthus, finns det då även de som gör honung på det som deras pollinerande bin hämtar hem till kupan ???

Du skriver ju om vildhallonhonung, och jag undrar då hur man kan vara säker på att det bara är från vildhonung som bina hämtar sin nektar från ???
Är det i växthus då?

Smultronhonung låter väl som någonting annars ... =)

Eller jordgubbehonung.



Det finns ju apelsinblomshonung som är världsberömd.

Men det odlas ju äpple nere på Österlen.
Dvs där finns kanske äppelblomshonung då också, eller ???



---

Förresten ...
Finns det inga inhemska bin som är vilda som gör honung också ???
I Sverige alltså.
Vildhonung då alltså.
Citera
2020-04-13, 16:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns ju sådana som köper bin i stora paket från tex Turkiet, som har stor produktion av "industri-bin" (eller hur man ska kalla det) för att använda dessa som pollinerare i sina växthus, tex.

Men om de odlar exklusivare växter i sådana växthus, finns det då även de som gör honung på det som deras pollinerande bin hämtar hem till kupan ???

Du skriver ju om vildhallonhonung, och jag undrar då hur man kan vara säker på att det bara är från vildhonung som bina hämtar sin nektar från ???
Är det i växthus då?

Smultronhonung låter väl som någonting annars ... =)

Eller jordgubbehonung.



Det finns ju apelsinblomshonung som är världsberömd.

Men det odlas ju äpple nere på Österlen.
Dvs där finns kanske äppelblomshonung då också, eller ???



---

Förresten ...
Finns det inga inhemska bin som är vilda som gör honung också ???
I Sverige alltså.
Vildhonung då alltså.

Jodå de alla dem sorter du nämner finns, Finn även en svensk mjöd tillverkare som har vunnit priser med mjöd gjord på svensk vildhallonhonung!
Hur man kan garanter att det är Nektar från vildhallon gör man genom att sända prover till analys samt strategisk placering av kupan vid ett stort vildhallon snår, du får sedan se till att det är nya färska lådor på kupan som ska fyllas. Skatta lådorna när dem är fulla och hoppas på det bästa. Du behöver bevisa genom analyser att den innehåller över 51% honung gjord på vildhallon för att kalla det vildhallonhonung. Dessa analyser samt jobb är en kostnad osv så därav är det inte jätte Vanligt men förekommer.

Äppleblomster är underbart för bin, god honung med

Du får ha ett stort växthus med många blommor som ger rikligt med nektar om du ska spärra in en kupa så hehe!

Här är en tabell på vilka växter som ger mest nektar kontra pollen, det är nektarn som bin gör honung på Inte pollen.

https://alltombiodling.se/bivaxter/
Inhemska svenska bin eller vilda bin fick vi lära oss inte finns, isådanna fall skulle det vara solitär-bin, alltså bin som lever ensamma. Dessa producerar inte honung men bidrar
Mycket till pollineringen. Däremot har du en nordisk ras av bin som heter nordiska honungbins. Kartäriskt för dem är att de är Nästintill helsvarta samt klarar av vinter mycket bättre än dem vanliga italienska bin som majoriteten av alla biodlare använder. Nordiska bin är kända för att vara aggressiva även.
Citera
2020-04-15, 11:03
  #16
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Jodå de alla dem sorter du nämner finns, Finn även en svensk mjöd tillverkare som har vunnit priser med mjöd gjord på svensk vildhallonhonung!
Hur man kan garanter att det är Nektar från vildhallon gör man genom att sända prover till analys samt strategisk placering av kupan vid ett stort vildhallon snår, du får sedan se till att det är nya färska lådor på kupan som ska fyllas. Skatta lådorna när dem är fulla och hoppas på det bästa. Du behöver bevisa genom analyser att den innehåller över 51% honung gjord på vildhallon för att kalla det vildhallonhonung. Dessa analyser samt jobb är en kostnad osv så därav är det inte jätte Vanligt men förekommer.

Äppleblomster är underbart för bin, god honung med

Du får ha ett stort växthus med många blommor som ger rikligt med nektar om du ska spärra in en kupa så hehe!

Här är en tabell på vilka växter som ger mest nektar kontra pollen, det är nektarn som bin gör honung på Inte pollen.

https://alltombiodling.se/bivaxter/
Inhemska svenska bin eller vilda bin fick vi lära oss inte finns, isådanna fall skulle det vara solitär-bin, alltså bin som lever ensamma. Dessa producerar inte honung men bidrar
Mycket till pollineringen. Däremot har du en nordisk ras av bin som heter nordiska honungbins. Kartäriskt för dem är att de är Nästintill helsvarta samt klarar av vinter mycket bättre än dem vanliga italienska bin som majoriteten av alla biodlare använder. Nordiska bin är kända för att vara aggressiva även.
Det där var en väldigt bra länk, "allt om biodling" som du redovisade.
Det är sånt man blir glad av ... =)



Jag har förresten "alltid" velat odla lite bin, men det är ju knepigt om man inte har egen trädgård.
Men hade det inte kunnat funka att smälla upp någon liten bikupa på lämpligt ställe, och bara låta den stå ??

Finns det inge små bikupor, eller är alla av samma storlek ?
Annars hade det väl varit perfekt att ha någon liten behändig i samma storlek som ett getingbo tex.

Då hade man ju kunnat hänga upp den lite var som andan faller på, så att säga.
Tex i en gammal övergiven körsbärsodling utanför stan.

Eller om man helt enkelt bara hänger ut den nedanför lägenhetsfönstret, ungefär så som man gör med en talgbolle till fåglarna om vintern ...

Jagh läste tex i boken "Galen i humlor" om hur författaren hade ett humlebo, eller om det var ett bo för bin, som han hade på sitt rum på universitetet.
Och de flög då alltså ut från fönstret på högsta våningen, genom ett litet hål.
Problemet var bara att de flög vilse när de skulle hem igen, och förirrade sig in till hans kollegor på de andra våningarna ... och de var inte lika förtjusta i sådana besök som han var.

Men jag hade inte haft något emot om tex mina lägenhetsbin hade hälsat på hos mina grannar.
Det hade jag mest sett som ett plus isf.



---

Sist, men inte minst ...

Hur hade man kunnat göra om man ville sälja honungen ?
Tex till någon lokal restaurang som hade behov av högklassig lokalproducerad honung ?
JAg förstår såklart att man måste skilja ut sig från alla de övriga lokala förmågorna.
Men vilken sorts honung borde man isf satsa på tycker du ?

Och hur mycket hade man kunnat tjäna tror du ?
Dvs på en så småskalig nivå som jag beskrev här ovan.
Citera
2020-04-16, 04:48
  #17
Medlem
sasos avatar
vet att man kan läsa en kurs på uppsalas universitet om man är intresserad av biodling
Citera
2020-04-16, 13:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
vet att man kan läsa en kurs på uppsalas universitet om man är intresserad av biodling

Spännande, finns flera sådana kurser även inom ABF om jag finns rätt.
Citera
2020-04-30, 02:29
  #19
Medlem

Hej hallå !

Det finns kupor i alla möjliga storlekar, sök på Svea kupor den är vanligast bland hobby och är
Ett alldeles utmärkt format!

Angående läge så får du ställa den lite var du vill så länge du har markägarens tillstånd, är det nära allmän plats tex en fotbollsplan skall det skyltas det är bin där. Ställer du upp en i trädgården registrerar den osv har granne ca 2-4v på sig att klaga om jag minns rätt... bästa är att fråga en bonde, ställa i söderläge. Om du tar en bonde be honom säga till innan han besprutar åker alt fråga om han gör det! Inte bra....

Har du säg 4kupor kan du få ut ca säg 25kg/kupa=100kg, tappar du på låt säg 500g burkar, blir ca 200st, 80kr/st 16000ca (grovt räknat!!!) Kan du sälja på torg marknad osv, hobby säljare är välkomna på torghandel. Kolla din lokala kommun om de finns
Någon brukar vara lördag/söndag plats kostar kanske 100kr, alla är välkomna.
Kan va kul åh byta honung mot annat fint, lite svamp eller bär, mycket roligt kan hända

Du kan också välja att kolla up en lokal honungs depå för att sälja allt på bulk http://svenskabiprodukter.se/priser/

Vilken honung du ska satsa på... ja namn gör mycket gå efter något som låter fint, kaktus blomster kanske inte är så attraktivt, men hallonhonung? Äppleblomster osv !

EDIT: angående kurserna de är bra ! Lära sig grunderna, men skulle rekommendera att man går till en odlare och frågar om man får hänga på 1-5ggr. Gärna lite olika gånger på året

Mvh
__________________
Senast redigerad av Abius 2020-04-30 kl. 02:40.
Citera
2020-09-03, 19:45
  #20
Medlem
BussigeBossess avatar
Hur har det gått med biodlingen för er i sommar?
Citera
2020-11-27, 17:30
  #21
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BussigeBosses
Hur har det gått med biodlingen för er i sommar?

På 8 kupor (5 produktionssamhällen och 3 avläggare) blev det 105 kg honung. Vi har nordiska bin, så de producerar något mindre än de andra raserna. Ungefär hälften var ljung, fy fan för att slunga den...men uppskattat av kunderna! Sålde slut på någon vecka. Då det bara är andra året vi kör biodling, (hade 3 kupor första året) med de missar som de innebär, får man ändå vara nöjd. Vi var inte på tå när det gällde avläggare och stödfodringen av dessa, så vi fick slå ihop några då de var för svaga. Hade 11, som blev 8. Var även en märklig vår, där rönnblommorna frös bort. Så viktigt för binas första drag, som ni säkert vet.

Man har verkligen lärt sig detta år, det känns, är laddad inför nästa säsong. Till våren har vi beställt 7 samhällen av nordiska bin, och efter vi gjort avläggare hoppas vi invintra 20-25 samhällen. Om allt går som det ska och vi sköter bina bättre, nu när vi vet bättre. Nu skulle vi bara haft mer förvaringsplats och en större slunga.
Citera
2020-12-31, 00:21
  #22
Medlem
breakbabess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BussigeBosses
Hur har det gått med biodlingen för er i sommar?



Började våren med 2 produktionssamhällen. Gjorde två tidigare drottningavläggare redan i maj precis innan hallondraget. På dessa två avläggare gjorde jag sen i juli två avläggare till. Så jag invintrade 6 samhällen och skattade totalt 130kg honung iår. Får vara mer än nöjd då en vecka av hallondraget regnade bort.
Citera
2022-01-11, 16:59
  #23
Medlem
Gingers avatar
Då startar vi lite försiktigt denna tråd igen för att få igång intresset.

Jag har följande problem.
Jag tror jag invintrade samhället med lite för lite sockerlösning (min ekonomi var kass) och jag vägde inte samhället före och efter invintringen.
När tycker ni man kan öppna och ge dom extra foder? Tycker ni man kan ge dom bara sockerlösning eller ska man lägga ut lite och köpa något med pollen i?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback