Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-08, 03:29
  #1
Medlem
Med risk att detta låter efterblivet, så bjuder jag väl på det.

Om jag har en enskild firma och köper en tillgång för 50 000 kr (exklusive moms) som jag beräknar ska hålla i fem år, så bör ju avskrivningen bli 10 000 kr per år i totalt fem år.

Men dagen då jag köper denna tillgång för 50 000, vid själva affärshändelsen så måste jag väl bokföra det som en engångsutgift på 50 000 kr eller hur?

Sedan vid bokslutet ska jag sedan redovisa det som en tillgång för 10 000 kr för det gångna året?

En extrafråga: vad händer om jag sedan upptäcker att tillgången är i tillräckligt gott skick så att det kan användas ett sjätte år, kanske ett sjunde? Får jag inte göra det då med tanke på avskrivningsplanen på fem år?
__________________
Senast redigerad av ABC. 2020-04-08 kl. 03:32.
Citera
2020-04-08, 06:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Med risk att detta låter efterblivet, så bjuder jag väl på det.

Om jag har en enskild firma och köper en tillgång för 50 000 kr (exklusive moms) som jag beräknar ska hålla i fem år, så bör ju avskrivningen bli 10 000 kr per år i totalt fem år.

Men dagen då jag köper denna tillgång för 50 000, vid själva affärshändelsen så måste jag väl bokföra det som en engångsutgift på 50 000 kr eller hur?

Sedan vid bokslutet ska jag sedan redovisa det som en tillgång för 10 000 kr för det gångna året?

En extrafråga: vad händer om jag sedan upptäcker att tillgången är i tillräckligt gott skick så att det kan användas ett sjätte år, kanske ett sjunde? Får jag inte göra det då med tanke på avskrivningsplanen på fem år?

Alltså när du köper den så bokar du upp den som en tillgång värd 50tkr mot vadhelst konto du "betalar" den med (leverantörsskulder/kassa/transaktionskonto). Sen vid varje bokslut så bokar du upp en avskrivning på inventarien mot kostadskonto.

Det kommer alltså bara komma kostnadsposter vid bokslut. Vid inköp är det bara en omfördelning i balansräkningen.

Har du ekonomisk livslängd kvar efter avskrivning så är det bara att gratulera. Inventarien är då avskriven, men fortfarande användbar. Du behöver inte bokföra så mycket mer för inventarien, eventuellt när du utrangerar den så kan du plocka bort den från inventnarielistan. Självklart om du säljer en avskriven inventarie så skall du bokföra detta.
Citera
2020-04-08, 07:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Alltså när du köper den så bokar du upp den som en tillgång värd 50tkr mot vadhelst konto du "betalar" den med (leverantörsskulder/kassa/transaktionskonto). Sen vid varje bokslut så bokar du upp en avskrivning på inventarien mot kostadskonto.

Var väl typ det som jag skrev eller? Eller missförstår jag något? Och om en anläggningstillgång är lägre än ett halvt basprisbelopp så behöver jag inte nämna det som tillgång ens vid bokslutet?

Citat:
Har du ekonomisk livslängd kvar efter avskrivning så är det bara att gratulera. Inventarien är då avskriven, men fortfarande användbar. Du behöver inte bokföra så mycket mer för inventarien, eventuellt när du utrangerar den så kan du plocka bort den från inventnarielistan. Självklart om du säljer en avskriven inventarie så skall du bokföra detta.

Så om den är avskriven behöver jag alltså inte längre redovisa det som en tillgång vid framtida bokslut? Jag vill bara vara säker på att jag fattat det rätt.
Citera
2020-04-08, 08:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Var väl typ det som jag skrev eller? Eller missförstår jag något? Och om en anläggningstillgång är lägre än ett halvt basprisbelopp så behöver jag inte nämna det som tillgång ens vid bokslutet?

Jag tyckte bara det kunde vara missförstånd inblandat. Ville bara vara tydlig så du inte missförstått något

Citat:
Så om den är avskriven behöver jag alltså inte längre redovisa det som en tillgång vid framtida bokslut? Jag vill bara vara säker på att jag fattat det rätt.

Har du många inventarier bör du ha inventarieförteckning och där skall din inventarie alltjämnt vara med. Du kan också ha tillgången uppbokad på ett konto och avskrivningarna på ett annat.

Du behöver naturligtvis bokföra eventuell försäljning av inventarien även om den är avskriven.
Citera
2020-04-09, 01:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag tyckte bara det kunde vara missförstånd inblandat. Ville bara vara tydlig så du inte missförstått något

Ah okej, tack.

Citat:
Har du många inventarier bör du ha inventarieförteckning och där skall din inventarie alltjämnt vara med.

Alltså jag har läst mig in på det här någorlunda (förmodligen inte tillräckligt dock), men ändå känns det som att saker som borde vara självklarheter är något oklart. En inventarieförteckning är precis som det låter? Det är endast en förteckning och något som jag inte nödvändigtvis måste redovisa?
__________________
Senast redigerad av ABC. 2020-04-09 kl. 01:48.
Citera
2020-04-09, 06:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Ah okej, tack.

Alltså jag har läst mig in på det här någorlunda (förmodligen inte tillräckligt dock), men ändå känns det som att saker som borde vara självklarheter är något oklart. En inventarieförteckning är precis som det låter? Det är endast en förteckning och något som jag inte nödvändigtvis måste redovisa?

Ja, det är som den löpande bokföringen. Den skall finnas där och vara i ordning, det som rapporteras in är bara en slags samanställning av bokföringen.

Jag menar att behovet av inventarieförteckning är en del i att göra transaktionerna i bokföringen spårbara. Behovet torde alltså bara vara när det inte längre är lätt att hålla dem i huvudet längre. Samma sak gäller kundreskontra osv.
Citera
2020-04-14, 10:36
  #7
Medlem
KukAndersBorgsPungs avatar
Hur hittar man billig bokföring online? P.m uppskattas också.
Citera
2020-04-14, 12:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukAndersBorgsPung
Hur hittar man billig bokföring online? P.m uppskattas också.


fortknox skall väl kosta 99-199kr i månaden eller något sådant.
Citera
2020-04-14, 14:06
  #9
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukAndersBorgsPung
Hur hittar man billig bokföring online? P.m uppskattas också.
Bokföringsprogram eller bokföringstjänst?
Citera
2020-04-15, 11:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
fortknox skall väl kosta 99-199kr i månaden eller något sådant.

Fortnox blir lätt dyrt om du ska ha flera moduler (tex lön eller fakturering) samt ju fler användare. Är man bara en användare och inte behöver så mycket moduler är det billigt.

Har testat visma eekonomi, det är lite gjort för att egenföretagare ska kunna göra själva. Har man bankkoppling där är det orimligt simpelt, vet dock inte vad det kostar.

Björn lunden har också nått, inte ens 100kr i månaden. Har dock aldrig testat det!
Citera
2020-04-20, 11:59
  #11
Medlem
KukAndersBorgsPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Bokföringsprogram eller bokföringstjänst?
¨någon som kan sköta den åt mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback