Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-07, 23:50
  #1
Medlem
Pope666s avatar
Jag kommer eventuellt att börja jobba som lokalvårdare på tunnelbanan om några veckor. Jag kommer ställas inför att städa upp kroppsvätskor som piss och spyor.

Jag undrar lite hur jag säkrast torkar upp kräks utan att själv bli smittad?

Jag kommer förmodligen ha handskar, mopp och hink. Så behöver ju inte vara speciellt nära spyan. Kommer tvätta händerna med tvål och varmt vatten efteråt. Hur gör jag för att undvika att själv bli magsjuk varje gång jag ska torka upp en spya?
Citera
2020-04-07, 23:54
  #2
Avstängd
Slovenianbeers avatar
Får du ingen upplärning?

Ja, använd handskar (engångshandskar). Det brukar räcka. Sen ska du inte föra handskarna till ansiktet utan slänga dem direkt efter.
Citera
2020-04-07, 23:55
  #3
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag kommer eventuellt att börja jobba som lokalvårdare på tunnelbanan om några veckor. Jag kommer ställas inför att städa upp kroppsvätskor som piss och spyor.

Jag undrar lite hur jag säkrast torkar upp kräks utan att själv bli smittad?

Jag kommer förmodligen ha handskar, mopp och hink. Så behöver ju inte vara speciellt nära spyan. Kommer tvätta händerna med tvål och varmt vatten efteråt. Hur gör jag för att undvika att själv bli magsjuk varje gång jag ska torka upp en spya?

Du strör över ett ”granulat” som klumpar ihop och torkar kräket. Kräv munskydd, tala med skyddsombudet.
Citera
2020-04-07, 23:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag kommer eventuellt att börja jobba som lokalvårdare på tunnelbanan om några veckor. Jag kommer ställas inför att städa upp kroppsvätskor som piss och spyor.

Jag undrar lite hur jag säkrast torkar upp kräks utan att själv bli smittad?

Jag kommer förmodligen ha handskar, mopp och hink. Så behöver ju inte vara speciellt nära spyan. Kommer tvätta händerna med tvål och varmt vatten efteråt. Hur gör jag för att undvika att själv bli magsjuk varje gång jag ska torka upp en spya?
Munskydd är rätt effektivt.
Citera
2020-04-07, 23:58
  #5
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Får du ingen upplärning?

Undrar detsamma.

Men som sagt, handskar, kanske något att täcka ansiktet. Tyvärr är/verkar N95 och liknande masker vara helt slut eller blivit omdirigerade till sjukvården, men kanske en Buff eller liknande för att undkomma det värsta av vad som kan vara i t.ex. spya. Skyddar förvisso inte emot aersolspridning av t.ex. Corona, vinterkräksjuka etc. Likväl något för att förhindra att stanken kommer åt dig? Så du inte spyr av stanken.

Annars har jag hört att sågspån är rätt bra på att absorbera diverse vätskor, kanske prova att använda det först och låta sitta ett par minuter, för att sedan dra upp det.
Citera
2020-04-08, 00:02
  #6
Medlem
Pilletants avatar
Använd engångshandskar samt papper att torka upp det hela med men slicka inte på fingrarna efteråt.
Citera
2020-04-08, 00:04
  #7
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Får du ingen upplärning?

Ja, använd handskar (engångshandskar). Det brukar räcka. Sen ska du inte föra handskarna till ansiktet utan slänga dem direkt efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du strör över ett ”granulat” som klumpar ihop och torkar kräket. Kräv munskydd, tala med skyddsombudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Undrar detsamma.

Men som sagt, handskar, kanske något att täcka ansiktet. Tyvärr är/verkar N95 och liknande masker vara helt slut eller blivit omdirigerade till sjukvården, men kanske en Buff eller liknande för att undkomma det värsta av vad som kan vara i t.ex. spya. Skyddar förvisso inte emot aersolspridning av t.ex. Corona, vinterkräksjuka etc. Likväl något för att förhindra att stanken kommer åt dig? Så du inte spyr av stanken.

Annars har jag hört att sågspån är rätt bra på att absorbera diverse vätskor, kanske prova att använda det först och låta sitta ett par minuter, för att sedan dra upp det.


Jag har inte fått jobbet än men de på intervjun sa att de skulle rekomendera mig. Får gå med någon en dag eller två sen, men inte säkert vi torkar spya den dagen. Tror kiss är betydligt vanligare.

Vore bra med munskydd men tror det är svårt att kräva sånt. Men jag kanske kan köpa själv och ha i fickorna och dra på mig den när det blir aktuellt. Inte så mycket vinterkräksjuka nu , så tror det mest kommer vara folk som druckit för mycket eller som har en vanlig magsjuka. Vad jag vet så blir de flesta som torkar spyor på ett "normalt" sätt inte sjuka men skulle gärna minimera risken.
Citera
2020-04-08, 00:07
  #8
Medlem
troligtvis river du upp ett moln av bakterier och virus så fort du petar på det med moppen
Citera
2020-04-08, 00:27
  #9
Medlem
Pope666s avatar
Skulle en sån här mask kunna skydda mig mot partiklarna från spyan och kanske även mot corona?

https://fyndiq.se/halsa-skonhet/hals...mask-ansiktsma

Vet inte om jag får gå med skyddsmask hela tiden men kanske kan f ta fram den till vissa tillfällen. Tycker egentligen jag borde få ha skyddsmask hela passen om jag vill så länge det råder corona ute. Skulle känna mig säkrare med en mask.
Citera
2020-04-08, 01:05
  #10
Medlem
Skulle jag syssla med sånt där sanitetsarbete skulle jag kräva: https://justfloods.com/wp-content/up...8176074247.jpg
Citera
2020-04-08, 08:45
  #11
Medlem
Munskydd, och granulat att hälla i det flytande äcklet, som andra skriver.
Dubbla engångshandskar. De kan gå sönder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback