Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-05, 20:54
  #1
Medlem
Basebands avatar
Hej allesammans! Detta är en allmän tråd om mjukvaran Logic Pro X där tanken är att allmän diskussion kring mjukvaran och dess funktioner samt eventuella problem kan tas upp, som kan härledas till diverse tekniska aspekter av programmet, där de som istället har musikrelaterade frågor hänvisas till att starta en egen tråd i musikforumet.

- Spörsmål som behandlar kringutrustning i form av hårdvara (externa ljudkort, mikrofoner, effektpedaler etc) är ej tillåtet i denna tråd, med undantag för frågeställningar där Logic Pro X är den huvudsakliga källan till det du vill diskutera.

Exempel på ett okej inlägg: "Jag får felmeddelande 123 i programmet Logic Pro X vid försök att ansluta mitt MIDI-keyboard/ljudkort/mikrofon."

Exempel på ett icke-godkänt inlägg: "Jag använder ljudkort X men har funderat på att beställa ljudkort Y på hemsida Z, någon som använder denna och upplever en förbättring när det kommer till mastring av projekt?"

Om ni är osäkra på om ert inlägg passar in i denna tråd eller istället ska postas i musikforumet, kontakta någon av moderatorerna i "Programvara: macOS"
Citera
2020-04-06, 10:56
  #2
Medlem
Basebands avatar
Visst har jag rätt i att BPM Counter under Audio FX > Metering inte riktigt alltid är att lita på? Jag mätte nämligen BPM på en audio-fil för att sedan sätta projektets BPM till samma tempo, och tanken är att sedan ha en synth med en arpeggiator som spelar 16-delsnoter över detta. Grejen är bara det att det låter aningen osynkat, vilket märks ännu tydligare om jag byter till 8-delar för tydlighetens skull.

Finns det någon bra approach till detta? Eller är det enda säkra tillvägagångssättet att manuellt ändra tempot på ljudfilen tills det passar?
Citera
2020-12-28, 00:20
  #3
Medlem
Tribolts avatar
Har en iMac (2020) och ska gå från Cubase till Logic X Pro. Ska man ladda ner eller är det värt att pengarna?

Logic är ser riktigt bra ut och jag har bara kikat när vi sitter i studion.
Hur lång tid tar det att lära sig?
Citera
2022-05-01, 18:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Har en iMac (2020) och ska gå från Cubase till Logic X Pro. Ska man ladda ner eller är det värt att pengarna?

Logic är ser riktigt bra ut och jag har bara kikat när vi sitter i studion.
Hur lång tid tar det att lära sig?

Logic>Cubase alla dagar i veckan. Tar inte särskilt lång tid att lära sig (tycker Cubase tar längre tid att lära sig än Logic och andra DAWs). Bra pris, extremt bra stock plugins etc, stort loopbibliotek, stor variation på mixpluggar etc...
Citera
2022-12-12, 08:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Har en iMac (2020) och ska gå från Cubase till Logic X Pro. Ska man ladda ner eller är det värt att pengarna?

Logic är ser riktigt bra ut och jag har bara kikat när vi sitter i studion.
Hur lång tid tar det att lära sig?

Visst, är man van vid Cubase-interfacet så är det väl alltid en startsträcka. Dock tycker jag personligen att Cubase är så krångligt att jag får krupp. Fruktansvärt onödigt.

Tänker såhär...

X: Få upp mixern i huvudfönstret.
E: Få upp piano roll för programmering.
C: Aktivera loop på timeline.

Och... typ där är man up and going med sånt som inte kan vara solklart när man dyker in i nytt DAW.

Och ja, det är värt att betala för det. Det är fan makalöst bra och värt pengarna, att ALLTID få en licens som hålls uppdaterad. Det är fint.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback