Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-05, 20:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SerpentFang
Finns det något bot eller blir det bara sämre?
Man kan nog lära sig hantera det. Men jag undrar samma sak.
Citera
2020-04-05, 20:54
  #14
Medlem
Träning hjälper iallafsll och att öva sig på att ta det lugnt.
Citera
2020-04-07, 09:28
  #15
Medlem
Det beror på vad som orsakar ångesten. Det finns medicinska hjälpmedel att använda sig av, främst kanske SSRI, men tycker dessa ska ses som temporära medan man tar itu med grundorsaken, vad det nu kan vara.

Finns det ingen tydlig orsak så kan man prova att motionera (alltid bra förvisso) och eller minska ned på t.ex. skärmtid i synnerhet sociala medier. Dagens informationssamhälle innebär en oerhörd påfrestning på hjärnan. Kan låta som en klyscha, men en digital "detox" kan vara oerhört hjälpsam för den mentala hälsan, och så klart sätta upp tydliga gränser för t.ex. arbete, d.v.s. inte sitta och svara på mejl m.m. under fritiden.
Citera
2020-04-07, 09:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epsy
Det minskar depression och ångest. För mig iallafall. Jag har testat ett antal olika mediciner och venlafaxin tycker jag är den som fungerar bäst med förhållandevis lindriga biverkningar.

Fast jag gick upp ett kilo i månaden av Venlafaxin... Slutade efter ett halvår och gick som tur var ned allt igen. Men jag tycker ändå det var värt det för jag kunde minska ned min användning av Tramadol till hälften utan att få ångest och mitt humör var stabilt och bra under tiden. (Måste ta lite Tramadol eftersom jag lever med smärta men vill inte ta höga doser.) Som tjej älskar man inte att gå upp i vikt men under en begränsad tid kan det väl vara okej om man mår bättre psykiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback