• 1
  • 2
2020-04-04, 22:40
Medlem
Vad händer när skatteverket gör ett hembesök/utmätning och ser prylar som jag fått låna av vänner?

Jag har verkligen inget av värde i min ägo och går för närvarande på soc bidrag men har med hjälp av snälla vänner fått låna lite prylar för att kunna hålla på med min passion i livet. Dessa grejer är det enda av värde i min lägenhet så undrar hur skatteverket ställer sig kring detta?

Jag har blocket kvitton på prylarna.
Citera
2020-04-04, 22:45
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kronolle kommer inte utan förvarning.
Bäst att plocka undan grejerna innan, annars kan dom åka med.
Citera
2020-04-04, 22:48
Medlem
Zer0Shits avatar
Skatteverket gör inga hembesök.

z
Citera
2020-04-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Kronolle kommer inte utan förvarning.
Bäst att plocka undan grejerna innan, annars kan dom åka med.

Okay men menar du att det endast är kronofogden som gör hembesök och inte skatteverket? Kronofogden har rätt nyligen gjort en utmätning nämligen och de tyckte inte att det fanns någon anledning till ett hembesök då det inte finns tillgångar. Nu är det dock skatteverket som vill sätta mig i personlig konkurs. Har verkligen noll koll på hur detta funkar. 😩

Jäklar vad sjukt ändå att de kan plocka med sig saker som tillhör någon annan! Så ett kvitto bevis betyder inget alls menar du?

Vad menar du med ”plocka undan”? Har fått höra att de vänder upp och ner på hela lägenheten 😱
Citera
2020-04-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Skatteverket gör inga hembesök.

z

Okay så den personliga konkursen berör alltså endast min ekonomi så som i bank konton osv och att man blir tilldelad en konkurs konsult och inte får ha hand om sin ekonomi på egen hand?
Citera
2020-04-05, 00:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NationalTreasure
Vad händer när skatteverket gör ett hembesök/utmätning och ser prylar som jag fått låna av vänner?

Vännerna får chansen att via antingen vittnesmål under straffansvar eller via uppvisande av kvitton, bevisa att prylarna tillhör dem.

Citat:
Jag har blocket kvitton på prylarna.

Du har?

Det var inte så bra. Kvittona måste ju vara utskriva på dina vänner, såklart.
Citera
2020-04-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vännerna får chansen att via antingen vittnesmål under straffansvar eller via uppvisande av kvitton, bevisa att prylarna tillhör dem.

Du har?

Det var inte så bra. Kvittona måste ju vara utskriva på dina vänner, såklart.

Menade att jag har de blocket kvitton de fått vid köp dvs i deras namn osv.

Skulle du kunna förklara hur det funkar? Om de kommer hem till mig och ser dessa saker och jag visar upp kvitton på allting så lämnar de sakerna ifred?
Citera
2020-04-05, 00:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Menade att jag har de blocket kvitton de fått vid köp dvs i deras namn osv.

Det är inget du skall visa för Kronofogden, då de omedelbart kommer att dra slutsatsen att du försöker bedra dem eftersom ingen nykter människa i sverige skulle låna ut saker och samtidigt även ge bort kvittot på sakerna till den de lånar ut sakerna till.

Citat:
Skulle du kunna förklara hur det funkar?

Kronofogden/Konkursförvaltaren kommer, plockar det av värde och som går att sälja, och sen får vännerna besöka konkursförvaltaren och med kvitton eller vidimerat vittnesmål yrka på ägande av sakerna, varpå de sedan får ta med sakerna hem igen.

Citat:
Om de kommer hem till mig och ser dessa saker och jag visar upp kvitton på allting

så kommer de att anta att sakerna är Dina, ta dem, och sedan invänta den ström av personer som kan tänka sig att inkriminera sig själva i ett bedrägerimål i syfte att rädda Dina prylar från att säljas.

Du ljuger för oss i din TS. Prylarna är Dina, och du vill ha Vår hjälp med att begå bedrägeri på ett sådant sätt att du får Behålla dem.
Det finns många sätt som din plan kan gå åt helvete på, och du har nu fått vår hjälp att undvika det första sättet.

Om prylarna inte är dina, så skall du inte ha några kvitton på dem.
Det är steg 1.

Vad du behöver är fysiska personer som är villiga att riskera straffansvar och vittna för kvittonas äkthet för Din skull.
Sådana vänner har man få av i livet, och man måste tänka sig för innan man använder den resursen, då man oftast bara får den En gång i livet.

I used mine in order to Not become homeless. You want to use Yours because of?
Citera
2020-04-05, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är inget du skall visa för Kronofogden, då de omedelbart kommer att dra slutsatsen att du försöker bedra dem eftersom ingen nykter människa i sverige skulle låna ut saker och samtidigt även ge bort kvittot på sakerna till den de lånar ut sakerna till.

Kronofogden/Konkursförvaltaren kommer, plockar det av värde och som går att sälja, och sen får vännerna besöka konkursförvaltaren och med kvitton eller vidimerat vittnesmål yrka på ägande av sakerna, varpå de sedan får ta med sakerna hem igen.

så kommer de att anta att sakerna är Dina, ta dem, och sedan invänta den ström av personer som kan tänka sig att inkriminera sig själva i ett bedrägerimål i syfte att rädda Dina prylar från att säljas.

Du ljuger för oss i din TS. Prylarna är Dina, och du vill ha Vår hjälp med att begå bedrägeri på ett sådant sätt att du får Behålla dem.
Det finns många sätt som din plan kan gå åt helvete på, och du har nu fått vår hjälp att undvika det första sättet.

Om prylarna inte är dina, så skall du inte ha några kvitton på dem.
Det är steg 1.

Vad du behöver är fysiska personer som är villiga att riskera straffansvar och vittna för kvittonas äkthet för Din skull.
Sådana vänner har man få av i livet, och man måste tänka sig för innan man använder den resursen, då man oftast bara får den En gång i livet.

I used mine in order to Not become homeless. You want to use Yours because of?

Jag uppskattar ditt svar! Lika bra att inte ha några värdefulla saker hemma helt enkelt. Hur ofta gör de hembesök? Letar de igenom hela lägenheten eller kan man ställa en dator i något skåp i lägenheten?
Citera
2020-04-05, 00:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Letar de igenom hela lägenheten eller kan man ställa en dator i något skåp i lägenheten?

Om de gör ett hembesök så är de ganska grundliga. Så nej, att ”ställa grejer i ett skåp” fungerar inte.

Märkligt nog så verkar du utgå ifrån att folk försöker gömma grejer.....
Citera
2020-04-05, 00:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag uppskattar ditt svar! Lika bra att inte ha några värdefulla saker hemma helt enkelt.

Indeed. När Skatteverket begärde Mig i personlig konkurs för ett gäng år sedan så annonserades första besöket av Kronofogden, varpå jag kunde flytta ut den enda kära ägodel jag hade på den tiden och som jag visste hade ett andrahandsvärde (en Primera Disc Publisher).

Deras senare besök annonserades inte dock, men de tog inte min Primera ändå eftersom de förmodligen inte ens visste vad det var för något, vilket ju var tur.
Min gissning är dock att Du har grejer som är lite mindre Retro än det Jag sparar på, så.. Om du har det hemma när de kommer, och de ser ett andrahandsvärde i det, så kommer de att ta det.

Citat:
Hur ofta gör de hembesök?

En gång per år under 5 års tid vid personlig konkurs.

Citat:
Letar de igenom hela lägenheten eller kan man ställa en dator i något skåp i lägenheten?

Det är olika från fall till fall.
Citera
2020-04-05, 00:48
Medlem
M
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om de gör ett hembesök så är de ganska grundliga. Så nej, att ”ställa grejer i ett skåp” fungerar inte.

Märkligt nog så verkar du utgå ifrån att folk försöker gömma grejer.....

Får man alltid veta när de kommer? Vad händer om man ej öppnar första gången de kommer?

Nej det gör jag inte. Jag vill veta mina egna möjligheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in