Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-04, 09:13
  #1
Medlem
Så, sitter på en Macbook Pro mid 2010 med Sierra 10.12.6 (16G2136) som jag förstår är sista uppdatering på macOS för denna modell?

Hur länge kan min dator tänkas hänga med? Funderar på om det blir problem med kompatibilitet för BankID, vissa program och så vidare?

Om problem sannolikt kommer uppstå - finns det något annat OS jag kan stoppa på? Hårdvaran verkar fortfarande vara i skaplig form.
Citera
2020-04-04, 10:31
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan ju undvika att göra bankärenden på just den.
Surf och Facebook kan du göra hur mycket du vill.
Citera
2020-04-04, 11:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern
Så, sitter på en Macbook Pro mid 2010 med Sierra 10.12.6 (16G2136) som jag förstår är sista uppdatering på macOS för denna modell?

Hur länge kan min dator tänkas hänga med? Funderar på om det blir problem med kompatibilitet för BankID, vissa program och så vidare?

Om problem sannolikt kommer uppstå - finns det något annat OS jag kan stoppa på? Hårdvaran verkar fortfarande vara i skaplig form.

Finns nog inga enkla svar på det, utan det beror mer på skicket på din dator och vad du använder den till, eller måste använda den till.

Sitter själv på en MBP 15” mid -09, och kör High Sierra på den. Skulle kunna lägga in även Mojave med lite trix, eller t o m Catalina har jag för mig. Men kör man OS utanför vad som Apple själva uppger är kompatibla så kan man ju få räkna med att allt kanske inte funkar.
Citera
2020-04-04, 12:59
  #4
Medlem
Lyx!

Jag kör en Macbook Pro Mid 2009 med 8GB, har bytt disken till nån Samsung SSD för 3 år sen.
El Capitan funkar...
Det är bara grafiken som är lite slö, men annars, nemas problemas.
Citera
2020-04-04, 14:36
  #5
Medlem
VikingAndys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern
Så, sitter på en Macbook Pro mid 2010 med Sierra 10.12.6 (16G2136) som jag förstår är sista uppdatering på macOS för denna modell?

Hur länge kan min dator tänkas hänga med? Funderar på om det blir problem med kompatibilitet för BankID, vissa program och så vidare?

Om problem sannolikt kommer uppstå - finns det något annat OS jag kan stoppa på? Hårdvaran verkar fortfarande vara i skaplig form.
Inga problem alls anser jag! Gällande BankID går det bra öppna mobilt med din nya IPhone och ändå göra bankärenden på din MacBook så sitt lugnt kvar 10år till🤓
Citera
2020-04-04, 19:07
  #6
Moderator
Rassas avatar
Programvara: macOS —> Mac och macOS /Moderator
Citera
2020-04-20, 22:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern
Så, sitter på en Macbook Pro mid 2010 med Sierra 10.12.6 (16G2136) som jag förstår är sista uppdatering på macOS för denna modell?

Hur länge kan min dator tänkas hänga med? Funderar på om det blir problem med kompatibilitet för BankID, vissa program och så vidare?

Om problem sannolikt kommer uppstå - finns det något annat OS jag kan stoppa på? Hårdvaran verkar fortfarande vara i skaplig form.

Kan köra Catalina med lite mjukvaru-hack http://dosdude1.com/catalina/
Citera
2020-04-21, 17:17
  #8
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Går ju att köra Linux på den, om man vill. Ubuntu 20.04 LTS kommer den 23 april. Det är en långtidssupportad variant (ända till 2030) med ett företag (Canonical) i ryggen som gör att man kan rulla tummarna om man inte vill pilla i Terminalen. Enda som saknas är Google Chrome, men den kan installeras som deb-fil.

Sent citat men sanning med mycket modifikation. 5 år gäller som support för LTS, om du inte har massvis med datorer och ett volym/support-avtal med Canonical.
Citera
2020-06-21, 19:59
  #9
Medlem
mormorannas avatar
Råkar någon här veta om senaste Catalina kompatibel med 2014 års modell av MacBook Air?

Applesupporten guidade mig att installera den på min gamla dator idag, men när jag läser här blir jag tveksam? Hur vet man?
Citera
2020-06-22, 09:11
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Råkar någon här veta om senaste Catalina kompatibel med 2014 års modell av MacBook Air?

Applesupporten guidade mig att installera den på min gamla dator idag, men när jag läser här blir jag tveksam? Hur vet man?

Ja, det är den. Jag brukar använda Mactracker för att kolla upp Mac-modeller, där står vilket operativsystem dom är kompatibla med samt en massa annan info:

https://mactracker.ca

Om du sedan borde uppgradera eller inte är en annan sak. Om du har kvar original-os på den. (10.9) och behöver uppgradera för att kunna använda nyare program så kör på. Om du kör High Sierra eller Mojave och vill uppgradera "bara för att" så ta en funderare på saken och läs om vad som är nytt i Catalina och om du tycker det är värt en uppgradering:

https://www.apple.com/se/macos/catalina/features/

Det är generellt inte fel att uppgradera, men varje gång man gör detta finns det en liten risk för att det kan gå fel och man får göra om, mm. Se till att ha backup på allt viktigt innan du uppgraderar.
Citera
2020-07-10, 22:54
  #11
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ja, det är den. Jag brukar använda Mactracker för att kolla upp Mac-modeller, där står vilket operativsystem dom är kompatibla med samt en massa annan info:

https://mactracker.ca

Om du sedan borde uppgradera eller inte är en annan sak. Om du har kvar original-os på den. (10.9) och behöver uppgradera för att kunna använda nyare program så kör på. Om du kör High Sierra eller Mojave och vill uppgradera "bara för att" så ta en funderare på saken och läs om vad som är nytt i Catalina och om du tycker det är värt en uppgradering:

https://www.apple.com/se/macos/catalina/features/

Det är generellt inte fel att uppgradera, men varje gång man gör detta finns det en liten risk för att det kan gå fel och man får göra om, mm. Se till att ha backup på allt viktigt innan du uppgraderar.

Eller omvänt... 32-bit apps funkar inte i Catalina, så om man har kritisk software som inte kan uppgraderas till 64-bit skall man inte uppgradera.
Citera
2020-07-17, 08:35
  #12
Medlem
31G350125s avatar
Det går att köra in cataline på den modellen. Värre min med macbook air , den gillar inte cataline alls. Så jag kör ubuntu 20.04,. Fungera jättebra. Förvisso en gamla 2nd i7 , men det fungera som slask datorn, dessutom är macbok air lättburen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback