2020-04-03, 14:21
Medlem
Binkebonks avatar
Jag har aldrig brytt mig om min pension överhuvudtaget. Nu försöker jag sätta mig in i det men satan vilken djungel det är Behöver lite hjälp med att förstå!

Idag har jag tjänstepension ITP från min arbetsgivare. 50% fond, 50% traditionell. Alecta - ITP1 Alecta Optimal Pension och SPP - ITP1. Bra/dåligt?

Från tidigare arbetsplats (handelsbranschen innan jag pluggade) har jag haft Avtalspension SAF-LO (AMF), traditionell. Detta är bara en klumpsumma idag som ligger och skräpar antar jag? Bör jag göra något med dessa pengar? Vill inte att de bara ligger och äts upp av avgifter osv. Kan jag, och bör jag, flytta dessa pengar på något sätt?

Premiepensionen har jag AP7 Såfa. Bra/dåligt?

Något annat jag bör fundera kring när det gäller pension? Vad finns det för tips och tricks? Sparar idag privat via Lysa och avanza långsiktigt med 90/10%-principen också.

Tack från en förvirrad hjärna
Citera
2020-04-03, 14:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkebonk
Jag har aldrig brytt mig om min pension överhuvudtaget. Nu försöker jag sätta mig in i det men satan vilken djungel det är Behöver lite hjälp med att förstå!

Idag har jag tjänstepension ITP från min arbetsgivare. 50% fond, 50% traditionell. Alecta - ITP1 Alecta Optimal Pension och SPP - ITP1. Bra/dåligt?

Från tidigare arbetsplats (handelsbranschen innan jag pluggade) har jag haft Avtalspension SAF-LO (AMF), traditionell. Detta är bara en klumpsumma idag som ligger och skräpar antar jag? Bör jag göra något med dessa pengar? Vill inte att de bara ligger och äts upp av avgifter osv. Kan jag, och bör jag, flytta dessa pengar på något sätt?

Något annat jag bör fundera kring när det gäller pension? Vad finns det för tips och tricks? Sparar idag privat via Lysa och avanza långsiktigt med 90/10%-principen också.

Det är en jävla djungel med detta. Då är vi två som inte orkat brytt sig om pensionen😁.
Men har man den traditionella pension så har den i alla fall gått bra. Har fått ihop en bra pension vid sidan om och det lär man behöva i alla fall. Så jag är inte orolig för den dagen jag går i pensionen. Kommer ha tillräckligt för att klara mig+ att huset är betalt så jag sitter inte med några skulder heller😊
Jag är fel person att ge dig feedback kring detta med pension men det finns säkert dom som har stenkoll på detta. Lycka till👍
Citera
2020-04-03, 15:46
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Det är en djungel.
Djävligt svårt att tjäna EXTRA pengar på börsen, dvs som går över generalindex (snittet på alla aktier)
Många är på börsen och när de lyckas kallar de sig skickliga, när det går dåligt är det otur.
En del är jävligt bra och tjänar pengar. Men de flesta är inte bättre än generalindex ¤ 50% är sämre, 50% bättre.
Det är ungefär som en vän frågade mig:
- hur blir man en framgångsrik VD?
Svaret är naturligtvis: välja rätt bransch, det är nr 1. Sedan väljer du rätt företag. Har du gjort rätt där kan du nog inte hindra framgången.
Mitt råd är att du väljer vad du vill först, därefter strategi
Vad jag vill:
1. Tjäna stora pengar eller
2. Ha en någorlunda bra utveckling men med stor säkerhet?
Tänkbara strategier:
Alternativ 1 ger t ex enskilda få bolag, nya fonder eller aktier, outsiders etc. Kräver lite mer tid, aktiviteter och hög kunskap.
Alternativ 2 ger i högre grad breda fonder representerade av flera företag, branscher och länder. Kräver inte så mycket. Se till att du köper fonder med låga avgifter i stället för fonder med höga avgifter som utlovar guld och gröna skogar.
Citera
2020-04-03, 17:03
Medlem
Börja med att rita upp din egen pensionstriangel. För min del så består grunden av inkomstpension från staten om sedan har jag 5 olika fonder i premiepension.

När jag ritar upp mittendelen med tjänstepension så får jag 6 olika delar beroende på vilka avtal som man har arbetat under. Vissa av dessa 6 olika delarna i tjänstepensionen kan man själv placera och vissa är inget man kan göra något åt.

Överst så ritar du en del med privat pensionssparande om du har det. Tidigare så var det fördelaktigt att pensionsspara och för de utan tjänstepension så kan det fortfarande vara bra med IPS. Men för de flesta så är IPS inget som man i dagsläget bör spara i.

När du har hela bilden klar för dig kan du börja fundera på om du ska göra någon förändring. Att ha uppdelat på 14 olika delar som jag exempelvis har så blir det svårt att ha en överblick. Tror att väldigt många har en komplex sparlösning inför pension...
Senast redigerad av Mynicname 2020-04-03 kl. 17:06.
Citera
2020-04-03, 17:49
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Gick in på min pension och valde pensionsstatistik
valde kvinnor/män,alla åldrar ,alla avtal då fick jag "Du beräknas få högre pension än
67%
av referensgruppen"
vad det nu innebär bra/dåligt ?
Citera
2020-04-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Gick in på min pension och valde pensionsstatistik
valde kvinnor/män,alla åldrar ,alla avtal då fick jag "Du beräknas få högre pension än
67%
av referensgruppen"
vad det nu innebär bra/dåligt ?
Referensgruppen bör innehålla personer som arbetat i Norge eller annat land under några år vilket inte är direkt ovanligt att folk gör. De kommer att få pensionspengar från exepelvis Norge som inte syns på MinPension.se. Dessutom så innehåller siffrorna personer som är långtidssjukskrivna. Vill därför påstå att medianpensionen som MinPension.se räknar på är lite missvisande om man arbetat hela yrkeslivet i Sverige.
Citera
2020-04-03, 20:45
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:

AP7 Såfa är en Aktiefond som tar lån för att investera i aktier.
Citera
2020-04-03, 20:46
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Referensgruppen bör innehålla personer som arbetat i Norge eller annat land under några år vilket inte är direkt ovanligt att folk gör. De kommer att få pensionspengar från exepelvis Norge som inte syns på MinPension.se. Dessutom så innehåller siffrorna personer som är långtidssjukskrivna. Vill därför påstå att medianpensionen som MinPension.se räknar på är lite missvisande om man arbetat hela yrkeslivet i Sverige.
Du har säkert rätt, ställde bara en enkel fråga ,vilket jag förstår är att jag tex inte kommer ha 68% högre pension som kanske får några att tro
Citera
2020-04-06, 11:44
Medlem
Binkebonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Börja med att rita upp din egen pensionstriangel. För min del så består grunden av inkomstpension från staten om sedan har jag 5 olika fonder i premiepension.

När jag ritar upp mittendelen med tjänstepension så får jag 6 olika delar beroende på vilka avtal som man har arbetat under. Vissa av dessa 6 olika delarna i tjänstepensionen kan man själv placera och vissa är inget man kan göra något åt.

Överst så ritar du en del med privat pensionssparande om du har det. Tidigare så var det fördelaktigt att pensionsspara och för de utan tjänstepension så kan det fortfarande vara bra med IPS. Men för de flesta så är IPS inget som man i dagsläget bör spara i.

När du har hela bilden klar för dig kan du börja fundera på om du ska göra någon förändring. Att ha uppdelat på 14 olika delar som jag exempelvis har så blir det svårt att ha en överblick. Tror att väldigt många har en komplex sparlösning inför pension...

De olika delarna i tjänstepensionen. Hur vet du om de går att placera själv? Har som jag skrev i inledningen en klumpsumma sedan tidigare arbetsplats: Avtalspension SAF-LO (AMF), traditionell. Bör jag göra något med denna klumpsumma så att den inte äts upp av avgifter? Eller ska den helt enkelt ligga där?

Idag har jag ITP 1. Där har jag följande: 50% fond, 50% traditionell. Alecta - ITP1 Alecta Optimal Pension och SPP - ITP1. Vad tror du om detta? Kan jag, och bör jag, placera detta på något annat sätt?

Tack
Citera
2020-04-06, 15:22
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Hej,

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och vill gärna svara på ditt inlägg.
Att ha en kollektivavtalad tjänstepension via sin arbetsgivare är alltid bra. Dels är avgifterna lägre på de valbara bolagen och förvalsalternativet, dels ingår andra bra saker som extra ersättning vid långvarig sjukdom och livförsäkring vid dödsfall. Vi kan inte ge råd kring enskilda personers pensionsval, men rent generellt är låga avgifter en sak du kan titta på när det gäller ditt fondval. Eftersom pensionssparande är ett långsiktigt sparande kan en hög avgift urholka ditt sparande över tid. På vår webb kan du se hur olika avgifter påverkar ditt sparande på kort och lång sikt: http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...remiepensionen

Ett annat tips är att se om du har återbetalningsskydd eller efterlevandeskydd på tjänstepension eller inte. Det är en ekonomisk ersättning till de efterlevande om du dör, och innebär alltid en kostnad som gör att din egen pension blir lägre. Skyddet är bra om man har en familj som är beroende av ens inkomst, men är man ensamstående eller har vuxna barn med egna inkomster kan det vara idé att välja bort efterlevandeskyddet. Du kan se om du har efterlevandeskydd genom att logga in på dina sidor hos den valcentral som har hand om ditt avtalsområde.

När det gäller gamla tjänstepensioner kan det vara bra att se över vad du betalar i avgift och hur det går för dina pengar. Oftast finns det möjlighet att flytta pengarna om du vill. Ibland tas en avgift ut vid flytt. Hör med ditt bolag vad som gäller.
Inom både premiepensionen och kollektivavtalad tjänstepension finns det bra förvalsalternativ för den som inte vill, kan eller har lust att välja. När det gäller premiepensionen är det AP7 Såfa som är förvalet. En fördel med den är att den automatiskt minskar risken i fonderna ju närmare pension du kommer. Du behöver med andra ord inte själv förändra fördelningen mellan aktiefonder och räntefonder.

På vår webb finns mycket mer information om både tjänstepension och premiepension: http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...janstepension/

http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...anna-pensionen

Hälsningar Pedro, Pensionsmyndigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in