Citat:
Ursprungligen postat av
Binkebonk
Jag har aldrig brytt mig om min pension överhuvudtaget. Nu försöker jag sätta mig in i det men satan vilken djungel det är

Behöver lite hjälp med att förstå!
Idag har jag tjänstepension ITP från min arbetsgivare. 50% fond, 50% traditionell. Alecta - ITP1 Alecta Optimal Pension och SPP - ITP1. Bra/dåligt?
Från tidigare arbetsplats (handelsbranschen innan jag pluggade) har jag haft Avtalspension SAF-LO (AMF), traditionell. Detta är bara en klumpsumma idag som ligger och skräpar antar jag? Bör jag göra något med dessa pengar? Vill inte att de bara ligger och äts upp av avgifter osv. Kan jag, och bör jag, flytta dessa pengar på något sätt?
Premiepensionen har jag AP7 Såfa. Bra/dåligt?
Något annat jag bör fundera kring när det gäller pension? Vad finns det för tips och tricks? Sparar idag privat via Lysa och avanza långsiktigt med 90/10%-principen också.
Tack från en förvirrad hjärna

Det är en djungel.
Djävligt svårt att tjäna EXTRA pengar på börsen, dvs som går över generalindex (snittet på alla aktier)
Många är på börsen och när de lyckas kallar de sig skickliga, när det går dåligt är det otur.
En del är jävligt bra och tjänar pengar. Men de flesta är inte bättre än generalindex ¤ 50% är sämre, 50% bättre.
Det är ungefär som en vän frågade mig:
- hur blir man en framgångsrik VD?
Svaret är naturligtvis: välja rätt bransch, det är nr 1. Sedan väljer du rätt företag. Har du gjort rätt där kan du nog inte hindra framgången.
Mitt råd är att du väljer vad du vill först, därefter strategi
Vad jag vill:
1. Tjäna stora pengar eller
2. Ha en någorlunda bra utveckling men med stor säkerhet?
Tänkbara strategier:
Alternativ 1 ger t ex enskilda få bolag, nya fonder eller aktier, outsiders etc. Kräver lite mer tid, aktiviteter och hög kunskap.
Alternativ 2 ger i högre grad breda fonder representerade av flera företag, branscher och länder. Kräver inte så mycket. Se till att du köper fonder med låga avgifter i stället för fonder med höga avgifter som utlovar guld och gröna skogar.