• 1
  • 2
2020-04-03, 11:43
Medlem
Jag sökte på "befälströja" och fick noll träffar.

Hursomhelst så har jag hört att man inte får bära den längre i FM. Hur kommer det sig?

Jag har dock hört och sett att den fortfarande används.
Citera
2020-04-03, 13:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag antar att den har utgått ur uniformsreglementet.

Sist jag tjänstgjorde var det nån som försökte byta en sån på förrådet, då sa förrådsgubben att han inte fick lämna ut en ny om han tog emot en gammal, så visst, en del som bryter mot uniformsreglementet kan säkert bära dem fortfarande, men de verkar faktiskt ha utgått.
Citera
2020-04-03, 13:50
Medlem
Den heter ylletröja M/87 och finns fortfarande kvar i FM. Används i daglig dräkt, men har till viss del ersatts av stabströjan.
Citera
2020-04-03, 16:02
Medlem
Vantskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Den heter ylletröja M/87 och finns fortfarande kvar i FM. Används i daglig dräkt, men har till viss del ersatts av stabströjan.
Du tänker på Ylletröja M/87 Blå.
Ylletröja M/87 Grön, har utgått men får slutförbrukas.
Citera
2020-04-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantskruv

Där ser man. Den finns ju dock att köpa privat, även om det inte är original. Är det ajabaja att göra det och sedan använda den i tjänsten?

Man ser ju namnet befälströja, även om det inte är rätt då - ska man tolka det som att meniga inte har fått bära den?
Citera
2020-04-03, 16:42
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Man ser ju namnet befälströja, även om det inte är rätt då - ska man tolka det som att meniga inte har fått bära den?

Jag kan inte UniRFM på mina fem ska sägas, men i alla fall när jag gjorde lumpen fick inte meniga ha den, däremot var det tillåtet från och med att man hade blivit korpral.
Citera
2020-04-03, 18:16
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag kan inte UniRFM på mina fem ska sägas, men i alla fall när jag gjorde lumpen fick inte meniga ha den, däremot var det tillåtet från och med att man hade blivit korpral.
När jag gjorde lumpen på Lv3 i början av 90:talet så bar malajerna som var placerade på staben sådana. Kanske var något speciellt för vårt regemente?
Citera
2020-04-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantskruv

Det visste jag inte faktiskt. På mitt förband delades dom ut till var och en, samtliga nya i plastförpackning.
Citera
2020-04-03, 18:56
Medlem
BadPostures avatar
På I19 gällde för åren 03/04 att vi fick bära tröjan från sergants grad men fick bekosta den själv.
Tröjan fick användas vid enskilt uppträdande eller om alla bar den (krav på uniform mundering i truppen)
Om alla bar vapenrocken utanpå så att tröjan inte syntes funkade det också.
Citera
2020-04-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
När jag gjorde lumpen på Lv3 i början av 90:talet så bar malajerna som var placerade på staben sådana. Kanske var något speciellt för vårt regemente?

Nej det var samma där jag gjorde lumpen. Den verkade delas ut till malajerna för alla dom hade den. Jag vet inte om de till och med fick ut dem gratis utan att behöva betala, jag antar det?

Fanns nog egentligen inget förbud hos oss mot att som menig bära den under rätt omständigheter (har aldrig funnits nåt sånt i reglementet), MEN däremot så fick man som värnpliktig inte handla i personalbutiken! (Ja, kanske att KB fick göra det, jag vet inte..)

Det gjorde att man som värnpliktig hade lite svårt att komma över tröjan.

Som gruppbefälselev kunde man dock, där jag gjorde lumpen, fråga snällt hos vissa beryktat hjälpsamma befäl så löste dom det lite diskret åt en om man hostade upp ett par hundringar. Korpralshylsor fick man till och med gratis av plutonchefen ett par har jag för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Det visste jag inte faktiskt. På mitt förband delades dom ut till var och en, samtliga nya i plastförpackning.

Ja, man vill väl bli av med dom?
Senast redigerad av Macke85 2020-04-03 kl. 19:48.
Citera
2020-04-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Samma sak upplevde jag i Boden.
Citera
2020-04-03, 20:04
Medlem
Citat:
Jag sökte på "befälströja" och fick noll träffar.

För att den inte heter och aldrig har hetat ”befälströja”.

Tröjan heter nog kort och gott Tröja/87 grön eller nåt sånt. Ordet befälströja är slang som användes av meniga värnpliktiga. När tröjan dök upp i försvaret brukade den kallas för Natotröjan.

Citat:
Hursomhelst så har jag hört att man inte får bära den längre i FM. Hur kommer det sig?

Tröjan är en gammal relik som användes redan på m/59-tiden långt innan m/90 uniformerna kom i allmänt bruk. En relik från förr helt enkelt. Den har en lång och lite brokig historia, men nu anser man väl att det är dags att bli av med tröjan för gott? Den har nog gjort sitt i grönt utförande.

Citat:
Jag har dock hört och sett att den fortfarande används.

Ja om man har den ute får den väl fortsatt användas men försvarsmakten nyanskaffar inte den gröna längre. Anledning? Ny uniformsbeklädnad är på ingång framöver. Googla på NCU.
Senast redigerad av Macke85 2020-04-03 kl. 20:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in