2020-04-02, 16:25
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Min mamma är 72 och skall deklarera. Som alla vet är ekonomin tuff för våra pensionärer

Det står att att hon ska betala tbk 2554 sek
Men hon har också överskott av kapital på 10707 sek eftersom hon sålde någon fond på ca 10000 sek. - vinst fondandelar är det.

Finns det ngt man kan göra på deklarationen för att hon skall slippa betala ngt tillbaka?

Tacksam för svar 😞
Citera
2020-04-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Min mamma är 72 och skall deklarera. Som alla vet är ekonomin tuff för våra pensionärer

Men hon har också överskott av kapital på 10707 sek eftersom hon sålde någon fond på ca 10000 sek. - vinst fondandelar är det.

Finns det ngt man kan göra på deklarationen för att hon skall slippa betala ngt tillbaka?

Tacksam för svar 😞

Bara att betala, skatteverket har aldrig fel

mvh
Citera
2020-04-02, 16:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Tacksam för svar 😞

Man kan kvitta mot kapitalförlust, men hade hon haft sådan hade den säkert varit redovisad.

Sålde hon fonden för ca 10 000 kr låter det felaktigt att vinsten blev 10 707 kr. Då kan ni kolla upp så att omkostnadsbeloppet är med. Är det inte det får ni lägga till omkostnadsbeloppet.
Citera
2020-04-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man kan kvitta mot kapitalförlust, men hade hon haft sådan hade den säkert varit redovisad.

Sålde hon fonden för ca 10 000 kr låter det felaktigt att vinsten blev 10 707 kr. Då kan ni kolla upp så att omkostnadsbeloppet är med. Är det inte det får ni lägga till omkostnadsbeloppet.

Deklaranten har troligtvis andra kapitalinkomster som bidrar till överskottet. T ex fondsparande som ger en schablonintäkt.
Vad gäller fonder räknar fondförvaltaren ut vinst eller förlust och skickar in.
Citera
2020-04-02, 16:38
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Hon sålde för 10527 för att vara exakt och så står det överskott av kapital 10707 sek.

Var kikar jag upp omkostnadsbeloppet?

Tack snälla för din hjälp
Citera
2020-04-02, 16:40
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Deklaranten har troligtvis andra kapitalinkomster som bidrar till överskottet. T ex fondsparande som ger en schablonintäkt.
Vad gäller fonder räknar fondförvaltaren ut vinst eller förlust och skickar in.

Nej, hon har inga andra fonder. Hon löste den förra året från SEB.

Så, vinsten blev 10527 + ränteinkomst på 180 sek och överskottet är då 10 707

Citera
2020-04-02, 17:42
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Hon sålde för 10527 för att vara exakt och så står det överskott av kapital 10707 sek.

Var kikar jag upp omkostnadsbeloppet?

Tack snälla för din hjälp
Kolla med hennes bank. Brukar finnas om man loggar in men hittar du inte brukar det gå bra att kontakta banken så hjälper dom till.
Och omkostnadsbelopp är i praktiken inköpspriset av fonden om det var oklart
Citera
2020-04-02, 17:47
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Kolla med hennes bank. Brukar finnas om man loggar in men hittar du inte brukar det gå bra att kontakta banken så hjälper dom till.
Och omkostnadsbelopp är i praktiken inköpspriset av fonden om det var oklart

Aha, då förstår jag.

Tack det skall jag göra

Ha en fin dag

C
Citera
2020-04-02, 20:54
Medlem
Herrcykels avatar
Gör ett litet avdrag på något annat som tar ut vinsten från fondförsäljningen. Förslagsvis något som Skatteverket varken har kontrolluppgifter på eller orkar utreda vid mindre belopp, tillexempel avdrag för valkampanjer eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in