Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-05-05, 08:45
  #49
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Men hur många länder i världen har det då bättre förspänt när det kommer till tex stadsskuld? Vi ligger ju ändå relativt bra till om du jämför med många andra länder.
Extremt få länder faller bra ut efter Corona-krisen. Vi kommer säkert illa ut men jag tror att väldigt många kommer att få det ännu värre. Och då en del av ekonomin fungerar i mer relativa termer än faktiska så kan sverige, trots ekonomiska problem, ändå klara sig hyfsat eftersom många andra länder kommer att klara sig ännu sämre.

Varför skriver vissa "stadsminister" och "stadsskuld"?

Det jag skrev är det inget fel på. Jag har rätt. Och om nu Sverige har det bra förspänt kan man ju titta på dollarkurser och eurokurser jämfört med den svenska kronan och återkomma med påståendet att "Sverige har det bra förspänt". Jesus Kristus! Så här är det när människor inte tänker på sitt land utifrån tidsserier. Man bör vidare tänka på vilka konsekvenser detta har annat än att importen är onödigt dyr.
Citera
2020-05-05, 09:06
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför skriver vissa "stadsminister" och "stadsskuld"?

Det jag skrev är det inget fel på. Jag har rätt. Och om nu Sverige har det bra förspänt kan man ju titta på dollarkurser och eurokurser jämfört med den svenska kronan och återkomma med påståendet att "Sverige har det bra förspänt". Jesus Kristus! Så här är det när människor inte tänker på sitt land utifrån tidsserier. Man bör vidare tänka på vilka konsekvenser detta har annat än att importen är onödigt dyr.

Och exporten är billig. Liksom.
Vad är det tex britterna, fransmännen och italienarna, eller för den delen amerikanarna och ryssarna, eller indierna och nya zeeländarna gör så mycket bättre tycker du?
Citera
2020-05-05, 09:57
  #51
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Och exporten är billig. Liksom. Vad är det tex britterna, fransmännen och italienarna, eller för den delen amerikanarna och ryssarna, eller indierna och nya zeeländarna gör så mycket bättre tycker du?

Ja herregud. Jag vet MEN Jag skrev dock också "Man bör vidare tänka på vilka konsekvenser detta har annat än att". Du har aldrig blivit utbildad i vad detta är för några konsekvenser och du har inte tänkt själv heller.

"Exporten är billig" är ingenting att sträva efter och du förstår inte varför. Det är det få som gör. Ska förklara för dig så kanske någonting, någonting sjunker in.

Svensk industri utvecklas inte (detta är det viktigaste på lång sikt)
Svensk industri köper inte upp utan blir uppköpt
Importerade komponenter i exporten är onödigt dyrt
Man arbetar för mycket för att nå hög kvantitet istället för att arbeta smart för att exportera kvalitet

Jag må låta överlägsen men jag är så djävla trött på alla idioter som lutar sig tillbaka efter att de påstått att "statsskulden är låg" och "sämre valuta är bra för exporten". Fy fan vad trött jag är på detta imbecilla. Satan!
Citera
2020-05-05, 14:09
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ja herregud. Jag vet MEN Jag skrev dock också "Man bör vidare tänka på vilka konsekvenser detta har annat än att". Du har aldrig blivit utbildad i vad detta är för några konsekvenser och du har inte tänkt själv heller.

"Exporten är billig" är ingenting att sträva efter och du förstår inte varför. Det är det få som gör. Ska förklara för dig så kanske någonting, någonting sjunker in.

Svensk industri utvecklas inte (detta är det viktigaste på lång sikt)
Svensk industri köper inte upp utan blir uppköpt
Importerade komponenter i exporten är onödigt dyrt
Man arbetar för mycket för att nå hög kvantitet istället för att arbeta smart för att exportera kvalitet

Jag må låta överlägsen men jag är så djävla trött på alla idioter som lutar sig tillbaka efter att de påstått att "statsskulden är låg" och "sämre valuta är bra för exporten". Fy fan vad trött jag är på detta imbecilla. Satan!

Det är en klassiskt motto det där att industrin blir ”fet” när den inte blir pressad (tex pga låg krona). Men nu blir ju industrin och företag pressade. De som inte anpassar sig blir utkonkurrerade. Men det beror nu på Corona som har skickat in oss i den lågkonjuktur som vi väntade på. Då tror jag att en låg krona kan vara tacksamt i detta stålbad.

Och importerade komponenter är ju lika ”dyra” för vilka köparna än är på en exportmarknad. Det spelar ju ingen roll för priset i tex dollar om komponenterna ingår i produkter monterade i Tyskland eller Sverige. Däremot spelar ju lönen roll. Och svenska löner har ju då fallit om kronan jämföra med flera andra valutor.

Sedan då det faktum att svensk industri blir uppköpt så visst stämmer det. Men i många länder lagstiftar de väl om sådant i termer av olika hinder/förbud medan vi i Sverige har varit generösa/naiva kring detta.
Citera
2020-05-06, 12:03
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ja ja men den här djävla keynisianismen missbrukas ju alltid i praktiken.

Därför låter det såhär i dåliga tider: "nu måste vi gasa"
Därför låter det såhär i goda tider: "nu får vi inte bromsa"

Rossevelt kan dra åt helvete. Precis efter första världskriget hade USA också hög arbetslöshet. Man gjorde ingenting och inom ett par år hade arbetslösheten sjunkit från cirka 12 ned till 2%.

Att man gjorde ingenting håller jag inte med om. Att man kanske inte kallade det Keynesianism är en annan sak.

Och så tog den fart igen 1929 med konsekvenser vi alla känner till

De största förespråkarna av Keynesianism är, när skiten träffar fläkten, föga förvånande bankerna, Modetata Samlingspartiet och Storindustrin.

Från högerhåll hörs nu desperata styrelseordföranden skrika om att staten inte gör tillräckligt för att skydda privata förmögenheter.

Om man ska slänga skattepengar på privata bolag och samtidigt begära någon sorts inflytande på hur t. ex utdelningspolicyn är utformad ses det som ett oerhört övergrepp av näringsidkarna. Ja jävlar.

Vem är det som hjälper vem här? Jag tror att de flesta svenskar skiter i hur det går för SKF, Volvo Cars osv.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2020-05-06 kl. 12:14.
Citera
2020-05-06, 19:07
  #54
Medlem
Roctanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att man gjorde ingenting håller jag inte med om. Att man kanske inte kallade det Keynesianism är en annan sak.

Och så tog den fart igen 1929 med konsekvenser vi alla känner till

De största förespråkarna av Keynesianism är, när skiten träffar fläkten, föga förvånande bankerna, Modetata Samlingspartiet och Storindustrin.

Från högerhåll hörs nu desperata styrelseordföranden skrika om att staten inte gör tillräckligt för att skydda privata förmögenheter.

Om man ska slänga skattepengar på privata bolag och samtidigt begära någon sorts inflytande på hur t. ex utdelningspolicyn är utformad ses det som ett oerhört övergrepp av näringsidkarna. Ja jävlar.

Vem är det som hjälper vem här? Jag tror att de flesta svenskar skiter i hur det går för SKF, Volvo Cars osv.
Moderaterna är inte höger, bara senildementa som aldrig kollat på media från utan Sverige som skulle påstå något sånt.
Citera
2020-05-06, 19:26
  #55
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
De största förespråkarna av Keynesianism är, när skiten träffar fläkten, föga förvånande bankerna, Modetata Samlingspartiet och Storindustrin.
Vad är det för statliga investeringar som du kan länka till att M och Ericsson tjatat om?

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Från högerhåll hörs nu desperata styrelseordföranden skrika om att staten inte gör tillräckligt för att skydda privata förmögenheter.
Vilka anarkokapitalistiska styrelseordförande kan du länka till som menar att staten skall skydda privata förmögenheter.

Jag kan redan nu säga att det kan du inte. För detta har du bara fantiserat ihop.
Citera
2020-05-06, 19:37
  #56
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det är ju ett ständigt påstående att Sverige "har låg statsskuld".
Vilket är korrekt, om man jämför med andra liknande länder.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Man ska se upp med den där inställningen för nu med Corona och alla dessa permitteringar torde statsskulden sticka iväg. Vad görs vid nästa kris som är likadan? För fram till dess kännetecknas inte Sverige av att vara ansvarstagande och att ha använt sig av tiden till att genomföra lika stora amorteringar.
Om man nu lånar upp motsv 5% av BNP så ökar den från ca 21% av BNP till 26%.

Sverige har kört med budgetöverskott länge vilket har minskat den. Stor skillnad då mot t ex Trump som trots rekordlåg arbetslöshet fortsätter låna och slösa när man ligger över 100% av BNP.
Skillnaden är enorm.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Detta är ett skitland av Guds nåde.
Ja, skattekvoten är ca 43%. När den borde vara max 10%.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det framgår av skulderna hos kommunerna, landstingen
Deras skulder är i sig inte så stora. Felet är att vi öht har kommuner och landsting. De borde upplösas.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Massinvandringen är även en ekonomisk katastrof.
Jag har frågat ibland vad "Massinvandringen" är för något. Men ingen verkar veta.

I vart fall så är invandringen räddningen och det som leder till tillväxt. Utan den skulle det näringslivet som genererar tillväxt ha varit tvungna att lämna landet för att kunna rekrytera kompetent arbetskraft.
Citera
2020-05-06, 19:50
  #57
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Är Sverige ensamma i denna kris?
Vilka väst-länder anser ni klarar sig mycket bättre?
Vad hade tex ecb för ränta när krisen började?
USA -som faktiskt hade lite högre ränta- ser de ut att klara sig bättre?
Är räntan ens ett ’vapen’ att använda i denna typ av kris?
Har Sveriges låg statsskuld och utrymme för satsningar?
Har Italien det?
Osv.
Den intresserade kan titta här: https://ec.europa.eu/info/sites/info...rview_en_0.pdf
En sprillans färsk forecast för EU länderna, och några till.

För Euroområdet ändras BNP med -7.7% 2020. För EU med -7.4%
Sverige med -6.1%
UK har det extra jobbigt pga brexit och landar på -8.3%.

Inflationen blir inte så hög. 0.2% för Euro-området. De som drömmer om hyperinflation får bita ihop ett tag till. Nästa år blir det 1.1%. SÅ de får vänta längre än så.

Budgetbalansen hamnar på -8.5% för Euroländerna. Och -5.6% för Sverige.
Dvs Sveriges coronaslösande är lite mindre.

USA ligger på astronomiska -17.8%. Trump är värre än de värsta kommunister.
Citera
2020-05-10, 12:58
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är det för statliga investeringar som du kan länka till att M och Ericsson tjatat om?


Vilka anarkokapitalistiska styrelseordförande kan du länka till som menar att staten skall skydda privata förmögenheter.

Jag kan redan nu säga att det kan du inte. För detta har du bara fantiserat ihop.
Rubriken säger väl allt men jag citerar ändå:

M kräver mer stöd till företagen – staten ska ta större del av risken

Här är artikeln i sin helhet

https://www.di.se/nyheter/m-kraver-m...del-av-risken/

Gå och lägg dig nu för fan
Citera
2020-05-10, 13:35
  #59
Medlem
Finanskollapsen är en av de chocker vi har framför oss (tillsammans med exportindustrins avskaffande och enorma nedskärningar i offentlig sektor). Alla banker är redan dödsdömda. Det enda allt handlar om nu är politikernas smash-and-grab-kupp mot samhället för att betala bort så många tusen miljarder som möjligt till sina kompisar. Arbete och investeringar har inget värde längre, allt handlar bara om politiskt tiggeri. Vår totalitära demokrati har koncentrerat all makt till en handfull helt omeriterade politikers händer. Det är upp till deras godtycke vem som ska få och vem som ska berövas.
Citera
2022-05-26, 20:53
  #60
Medlem
early.birds avatar
Stefan Ingves "Minus Ingves" verkar ha kommit till insikt att hans lilla experiment inte blev så bra. Ingves hade förväntat sig stående ovation från världens ekonomer. Nu tio år för sent kommer uppvaknandet när det knappt finns några villiga godtrogna lånetorskar kvar.

Tyvärr Ingves, inget Nobel Pris till dig.

________
Who came first? The prayer or God?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback