Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-01, 21:02
  #1
Medlem
På youtube ser man unga, vältränade människor som blir andfådda när de demonstrerar kettlebell swing. Jag har försökt göra detta massor med gånger genom åren, jag har kollat på en massa videor som visar hur man ska stå och hur man ska böja sig och fan och hans moster, och jag fattar verkligen inte hur detta är träning.

Knäna böjs för lite för att det ska vara en squat, höfterna skjutsar upp kettlebellen så att armarna inte behöver jobba, och eftersom det kräver så lite ansträngning så kan man hålla på hur länge som helst utan att bli andfådd.

Brukar ni göra kettlebell swing?
Vad tycker ni om denna metod?
Citera
2020-04-01, 21:10
  #2
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Dom försöker väl komma på övningar så att dom kan lura på folk att dom behöver en kettlebell istället för en vanlig hantel.
Citera
2020-04-01, 21:15
  #3
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
På youtube ser man unga, vältränade människor som blir andfådda när de demonstrerar kettlebell swing. Jag har försökt göra detta massor med gånger genom åren, jag har kollat på en massa videor som visar hur man ska stå och hur man ska böja sig och fan och hans moster, och jag fattar verkligen inte hur detta är träning.

Knäna böjs för lite för att det ska vara en squat, höfterna skjutsar upp kettlebellen så att armarna inte behöver jobba, och eftersom det kräver så lite ansträngning så kan man hålla på hur länge som helst utan att bli andfådd.

Brukar ni göra kettlebell swing?
Vad tycker ni om denna metod?

Det är höfterna som skall jobba. Det är en övning som bygger explosivitet i höften.
Vad har du kört för vikt, 24 kg är standard i de flesta wodarna?
Citera
2020-04-02, 00:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
På youtube ser man unga, vältränade människor som blir andfådda när de demonstrerar kettlebell swing. Jag har försökt göra detta massor med gånger genom åren, jag har kollat på en massa videor som visar hur man ska stå och hur man ska böja sig och fan och hans moster, och jag fattar verkligen inte hur detta är träning.

Knäna böjs för lite för att det ska vara en squat, höfterna skjutsar upp kettlebellen så att armarna inte behöver jobba, och eftersom det kräver så lite ansträngning så kan man hålla på hur länge som helst utan att bli andfådd.

Brukar ni göra kettlebell swing?
Vad tycker ni om denna metod?

Mycket höfter och bål i den övningen - tar det dåligt får du svinga en (riktigt)tung kettlebell alt köra enhandssving
Citera
2020-04-02, 09:01
  #5
Avstängd
Redbullens avatar
Kettelbells kan man leka med rätt mycket och få ut mycket bål och höftträning med.
Citera
2020-04-02, 14:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Knäna böjs för lite för att det ska vara en squat, höfterna skjutsar upp kettlebellen så att armarna inte behöver jobba, och eftersom det kräver så lite ansträngning så kan man hålla på hur länge som helst utan att bli andfådd.
Tänka sig att en övning för att bygga styrka i höfterna primärt aktiverar höften, jättekonstigt ju??

Du får väl helt enkelt öka vikten och intensiteten.
Citera
2020-04-02, 15:25
  #7
Medlem
Haploopss avatar
Kettlebells är ju kanon!
Dock är det en ganska kraftig inlärningskurva för att få till de rätta rörelsemönstren.

Visst är det betydligt enklare med en skivstång om man vill bygga muskler men kettlebells kan vara ett ypperligt träningsredskap om hypertrofi inte är målet.

Svingar - Höfter, bål, röv, hamstrings
Rodd - Lats
Press - axlar
Goblet squat - Ben
Turkish get ups - Typ allt
Halo- Axlar

Akta parketten bara, just saying
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback