2020-03-31, 23:15
Medlem
franges avatar
Som topic - söker en dubbeleggad stövelkniv/boot knife som "kan vara bra att ha". Skall vara en ganska kort, dvs runt 20cm totallängd.

Har redan en Gyttorps avfångningskniv på 29cm som fungerar ypperligt till sitt ändamål, men är lite lång att ha till vardags. Har precis spontanbeställt en Cold Steel FGX Boot Blade II då jag har god erfarenhet av Cold Steels knivar - men upptäckte på en review nu efteråt att hela kniven (inklusive bladet) är i någon form av kydex/plast, vilket gör mig lite tveksam. Inte minst till att slipa den och hur den faktiskt håller skärpan...

Så vad har folket att tipsa om - som faktiskt har stålblad?
Citera
2020-03-31, 23:19
Medlem
Benchmade - SOCP Dagger 176
Citera
2020-03-31, 23:32
Medlem
Strychnos avatar
Bladet är gjort av Grivoryplast, och är hårt nog för en stickkniv/dolk, så inga problem att hugga med, men är du ute efter något att skära med så är det helt fel knivval.

Lite bonus med en kniv i plast är att den inte kan upptäckas med metalldetektor, vilket kan vara "praktiskt" ibland.
Citera
2020-03-31, 23:39
Medlem
Strychnos avatar
Jag föreslår: CRKT A. G. Russell Sting
https://agrussell.com/knife/CRKT-A-G...Sting--CL-2020
Citera
2020-03-31, 23:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Bladet är gjort av Grivoryplast, och är hårt nog för en stickkniv/dolk, så inga problem att hugga med, men är du ute efter något att skära med så är det helt fel knivval.
Ja - och det var just det som var problemet vilket jag upptäckte i efterhand. 20-25cm total längd är tanken men nu var det för sent för att ändra..

Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Lite bonus med en kniv i plast är att den inte kan upptäckas med metalldetektor, vilket kan vara "praktiskt" ibland.
Säkert jättehäftigt för den som skall leka Jason Bourne tillsammans med sina katanas och kubotaner....
Senast redigerad av frange 2020-04-01 kl. 00:20.
Citera
2020-03-31, 23:51
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ja - och det var just det som var problemet vilket jag upptäckte i efterhand.

Säkert jättehäftigt för den som skall leka Jason Bourne tillsammans med sina katanas och kubotaner....

Nä, precis. Därav föreslår jag: https://agrussell.com/knife/CRKT-A-G...Sting--CL-2020
Citera
2020-04-02, 22:54
Medlem
Varför inte en shuriken? Kan inte tänka mig att en så lång kniv är praktiskt om det inte är så att du går omkring i cowboy boots
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in