Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-31, 16:38
  #1
Medlem
Köpte en Benjaminfikus förra sommaren och i vintras tappade den näst intill alla bladen. Jag har dessutom märkt nu att de blad som finns kvar är klibbiga. När jag googlat på det här med ohyra så står det överallt att man ska kunna se krypen / äggen på / under bladen men jag kan inte se nåt sånt. Någon annan som varit med om nåt liknande?
Citera
2020-03-31, 18:37
  #2
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jag har också råkat ut för bladfall på såna växter.
Troligen stod den för mörkt.
Det är en växt från Indien tror jag, varmt och soligt klimat året runt där.
Citera
2020-03-31, 18:44
  #3
Moderator
evilhoneys avatar
De kan vara lite känsliga och tappa alla blad på vintern men de brukar kunna ta sig fint igen med lite omvårdnad. Hur trångt står den i krukan? Den kanske behöver planteras om?
Vattna regelbundet men inte för mycket, den ska inte vara konstant blöt utan låt jorden torka upp lagom mycket innan du vattnar igen. Se till att sen inte står för mörkt/dragigt/torrt/kallt och fortsätt kolla så den inte har nån form av ohyra. Ger du den näring? Den kan kanske behöva lite av sånt.
Citera
2020-03-31, 19:23
  #4
Medlem
Det är möjligt att den stod för mörkt i vintras. Det var det jag antog var problemet tills jag såg att bladen var helt klibbiga. Det är framförallt det som oroar mig. Vad kan det bero på om det inte är ohyra?
Citera
2020-03-31, 23:10
  #5
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohOel
Det är möjligt att den stod för mörkt i vintras. Det var det jag antog var problemet tills jag såg att bladen var helt klibbiga. Det är framförallt det som oroar mig. Vad kan det bero på om det inte är ohyra?

En googling angav bajs från sköldlöss som möjlig orsak.
Citera
2020-04-01, 14:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
En googling angav bajs från sköldlöss som möjlig orsak.

Ja, jag såg det också på google men det som förbryllar mig är att jag inte kan se tecken på själva lössen eller deras ägg. Vilket man ska kunna göra tydligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback