Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-31, 13:39
  #1
Medlem
Hej

Jag funderar om om jag ska läsa till hösten eller vänta till våren 2021 när förhoppningsvis corona-viruset har lagt sig och samhället är tillbaka till "normalläge". Corona-viruset har väl kanske blivit bättre redan till sommaren eller hösten, men vissa menar väl på att det kommer en våg 2 också.

Hur hade ni tänkt/gjort?

Tack
Citera
2020-03-31, 13:46
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Intressant. Jag har inte tänkt på Corona-epidemin ur studieperspektiv, men sannolikt kommer det en andra våg av smittan, och den kan komma nästa vinter (med avstanningar av olika slag som följd). Så en chanstagning skulle då vara att plugga i höst, och ta studieuppehåll nästa vår. Men det är förstås bara gissningar från min sida.
Citera
2020-03-31, 13:51
  #3
Medlem
Cannibalizations avatar
Vad planerar du att göra istället för att studera i höst då?

Skulle nog sikta på att dra igång till i höst ändå. Ingen vet hur läget kommer se ut framöver så det är väldigt svårt att tajma in saker i vilket fall.
Citera
2020-03-31, 13:51
  #4
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beebah
Hej

Jag funderar om om jag ska läsa till hösten eller vänta till våren 2021 när förhoppningsvis corona-viruset har lagt sig och samhället är tillbaka till "normalläge". Corona-viruset har väl kanske blivit bättre redan till sommaren eller hösten, men vissa menar väl på att det kommer en våg 2 också.

Hur hade ni tänkt/gjort?

Tack

Vad är alternativet.
Risken är att vi hamnar i en lågkonjunktur och då är det inte fel att ha påbörjat en utbildning så att du är färdig när ekonomi har återhämtat sig.
Citera
2020-03-31, 14:02
  #5
Medlem
mschiefs avatar
Att studera lär nog ändå vara en av de lättaste sysselsättningarna man kan ha under karantän så jag hade nog satsat på att plugga till höst.
Citera
2020-03-31, 14:03
  #6
Medlem
Vi går mot 10-15%+ arbetslöshet perfekt läge att påbörja studier.
Citera
2020-03-31, 14:03
  #7
Medlem
Vad är argumentet bakom att vänta?

Det enda jag kan se som argument är att du har svårt för självstudier på distans och därmed vill säkerställa att du får en "normal" utbildning? Har du inga problem att plugga självständigt så finns det ingen anledning att vänta, anser jag.
Citera
2020-03-31, 15:24
  #8
Medlem
Uppskattar era svar.

Om jag inte läser vidare fortsätter jag att jobba som vanligt fram till vårterminen. Jag jobbar som vikarie inom demensvård, så arbetslösheten kommer inte drabba mig på samma sätt som det kanske gör andra yrkesgrupper, snarare tvärtom.

Det kan nog handla om självdisciplin, som någon nämnde. Universitet skiljer sig mycket från gymnasiet som jag förstår, så jag vill helst hinna vänja mig lite grann innan allt sätter igång. Jag förstår att det är mycket självstudier på universitet, men jag vill ease Into it, om ni förstår.
Citera
2020-03-31, 15:37
  #9
Medlem
Hej!

Hösten kommer vara perfekt timing att plugga på.

Regeringen har lagt fram förslag om att utöka med flera tusen nya platser iom att arbetslösheten kommer öka, speciellt för bristyrken. Därmed kommer det antagligen bli lättare att komma in på många utav utbildningarna.

https://www.regeringen.se/artiklar/2...dningsomradet/
Citera
2020-03-31, 16:42
  #10
Medlem
Om du har bra betyg så kommer betyg troligen sjunka och bli enklare att komma in då HP ställs in.
Citera
2020-03-31, 16:51
  #11
Medlem
Jag har dåliga betyg och hade hoppats att komma in på mitt tidigare högskoleresultat
Citera
2020-03-31, 17:09
  #12
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspirer
Om du har bra betyg så kommer betyg troligen sjunka och bli enklare att komma in då HP ställs in.
Finns väl inget utlåtande om att högskoleprovskvoten kommer försvinna bara för att vårens högskoleprov ställts in?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback