Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-30, 17:54
  #1
Medlem
Jag är intresserad om du har någon åsikt om detta. Det är möjligt att normen skiljer sig från det hyreslagen, lagen säger, det polis och advokater anser och tycker. Jag stör mig inte, jag har fått det dokumenterat att jag skräpar inte ned eller hittar på dumheter. Jag behöver inte stjäla grannars tidningar, socialfall och kriminellas post, göra olika typer av slagningar för att jämföra mig med andra eller bryta mig in i grannars förråd eller tvätta uppemot fem gånger i veckan fast man inte har ett jobb.

Jag bor under en ensam svensk kvinna som när hon kommer hem från låtsasjobbet hamrar i 15-30 mins högt. Under helgerna kan hamrandet komma igång sent om kvällen, efter 22 tiden. Ibland hör man grannar hamrar tillbaka för att hon ska lugna ned sig. Detta har hänt flera gånger, att grannar reagerat på detta vis.

Hon brukar också spola i toaletten en massa gånger efter varandra. När hon blev dumpad (av sin amerikanske fd sambo för att hon lät honom skjuta till vad hon konsumerat upp) spolade hon 8 gånger i toaletten efter varandra. När tanken fylldes upp spolade hon igen.
När jag använder toaletten vilket är en eller två gånger om dagen hör man henne springa till toaletten och spola och sedan gå därifrån. Ibland sitter hon och bara spolar gång efter gång. När jag öppnar badrumsfönstret och lämnar det öppet spolar hon inte. Under en tidsperiod satt hon och väntade på att jag kom hem, oftast sent och spolade i toaletten. Om man använder ett rum brukar hon dumpa skräp och matrester på min balkong som hör till den delen av lägenheten.
För ett par år sedan kom hon på den glimrande idén att hon skulle fylla upp hink med vatten runt 03 på natten och dumpa hela hinken i sin blomlåda. Resultatet av det smarta tilltaget blev att blomlådan svämmade över och vattnet forsade ned på min balkong och sedan ned på nästa balkong och vidare ned på gatan. Hon har också dumpat krossat glas, glasskärvor, i olika storlekar på min balkong som ibland när jag inte varit uppmärksam har hamnat på balkongen under eller på gatan.

Jag har kontaktat hyresvärden (Ake***s) men han som jobbar där tycker om socialfall och förlorare så det blir inget av det. Han vägrar att ta detta fenomen skriftligt för då finns det dokumenterat. Enligt hyreslagen och advokater är jag skyldig att hålla rent på balkongen. Han tycker heller inte om när de från kundtjänsten gör en forward på saker som han ska agera på. Hon brukar dumpa matrester på min balkong och lär sin son göra det. Matresterna hamnar på balkongen under mig när jag inte städar bor det eller så hamnar det på gatan. Det är heller inte ovanligt att hon drar igen dörrar högt så det dånar.

Vid kontakt med han om ansvarar på Ake***s så säger han dels att jag ljuger, att det står "ord mot ord" och att jag inte rapporterat in detta. Om han inte tar sitt ansvar och gör något finns det ju ingen anledning att ringa in och rapportera in det. Eller att det skylls på de som tar emot samtalen för företaget och sedan säger att han att de inte gör sitt jobb. Jag har uppemot <50 bilder på hur det ser ut, videofilmer på när det rasslar ned på balkongen och en massa annan dokumentation som håller i svensk domstol.

När jag snackade med mina advokater säger de har kollat upp han som jobbar för företaget och att han inte fått sitt jobb på meriter, och att han knappast hade accepterat om någon hade kastat in glas och matrester i hans trädgård, att hon och de som är värst är sådana som man inte ska ta kontakt med överhuvudtaget. Att man ska undvika som pesten.
Vad hade du gjort?

Sedan kan jag tycka ren allmänt att det hade varit mycket mer smart att ta in folk som får sina jobb på riktiga meriter och som inte behöver sitta mot väggen och lyssna på vad andra sysslar med för ingen vill ha med en att göra, eller att man hela tiden skickar vänförfrågningar på Facebook för att folk inte vill ha med en att göra och sedan blir man triggad av att folk inte vill acceptera vänförfrågningen eller att man lär sin ligistson skräpa ned intill grannens dörr innan ligistsonen åker till Japan på sommarlov och sedan ringer ens pappa in om det för det är allt man kan och har i form av kontakt. Ingen annan vill ens komma i kontakt med en och man har blivit (enligt mina advokater blev pappan fördriven i sitt eget land pga av hans smarta upplägg och jag antar att när man har låg iq sp gifter man sig med en japansk fd prostituerad som ens egna japaner inte ville veta av)

Att ta in folk som betalar sina egna räkningar innebär att man får mycket mindre främst i kundtjänsten och att nedslitningen blir mycket mindre (lägre kostnader generellt) än om man tar in socialfall och kriminella (de med allra lägst intelligens som ingen vill veta av) men det är vad jag och mina advokater och polis tycker.

Det viktiga är vad du tycker. Våld är inte ett alternativ. Allt finns dokumenterat.

Hyresnämnden är inte ett alternativ. Enligt de som jag och mina advokater känner ska man inte gå den vägen alls och de känner de som sitter i hyresnämnden. Om de på Juridum säger att de känner de som sitter i hyresnämnden och att man ska undvika dem så vet vad, vad det är för några som sitter där.
__________________
Senast redigerad av gameover79 2020-03-30 kl. 18:11.
Citera
2020-03-30, 19:44
  #2
Moderator
Tystnads avatar
Tycker du i första hand skall vända dig till kommunens miljönämnd och ha med dig väl dokumenterade inspelningar på mobilen med ljud och tidpunkter.
Anser dom dessa är i högsta grad befogade allvarliga störningar tar dom kontakt med värden.
dom har möjlighet utdöma viten om det inte åtgärdas.

Tror dock inte du kan ta upp spolningar dagtid som störning, dock borde ju värden reagera då vattenförbrukningen ökar stort och ha intresse av minska detta.
Citera
2020-03-30, 20:03
  #3
Medlem
Hyreslagen existerar inte i ett vacuum och ingen lag är utformad för att i detalj beskriva varje enskilt fall och omständighet. Det finns ingen paragraf i jordabalken som specifikt säger vad som gäller om din granne dumpar glas på din balkong och hyresvärden vägrar ta emot din anmälan. Lagen existerar istället tillsammans med prejudikat, rättslig vägledning och tolkningsriktlinjer som etableras av domstolar och andra rättsvårdande instanser över tid. Jag misstänker att det är det du menar med att det skulle finnas en skillnad mellan "lag" och "norm". Lagen generaliserar, prejudikat och tolkningar specificerar.

I ditt fall så är det viktigt att komma ihåg att din tvist är med hyresvärden, inte med grannen. Du hyr en lägenhet och hyreslagen säger att du som hyresgäst då har vissa rättigheter och att boendet du hyr skall uppfylla vissa minimikrav. Exempelvis att inte behöva stå ut med sopor på sin balkong (som du själv ej ställt ut) och att buller, störningar och andra olägenheter inte skall överskrida rimliga gränser. Vad som orsakat dessa olägenheter är inte relevant, ej heller hur eller av vem. Det är hyresvärdens problem att åtgärda.

Om boendet inte uppfyller dessa krav så har du som hyresgäst rätt att begära att värden åtgärdar detta samt att hyran reduceras med ett belopp som står i rimlig paritet till påverkan på boendemiljön (detta tenderar att bestämmas av hyresnämnden tämligen schablonmässigt).

När det gäller sanitära olägenheter och buller/oljud så bör du även koppla in kommunens miljöförvaltning för detta är något de har talan i också.

Om det bästa dina "advokater" kan komma fram till är att "kolla upp" anställda hos din hyresvärd och kategoriskt avfärda hyresnämnden så bör du överväga nya "advokater". I dina skor skulle jag överväga följande:

1 - Skicka en formell, skriftlig klagan till din hyresvärd där du tydligt specificerar olägenheterna som gör intrång på din boendemiljö. Gör tydligt att du förväntar dig omedelbar rättelse och att du skall ha reducering i hyran tills dess rättelse skett. Om så inte sker avser du börja deponera hyran hos länsstyrelsen samt kontakta hyresnämnden.

2 - Ring miljöförvaltningen i din kommun och boka tid att tala med en handläggare, förklara situationen och be om vägledning.

3 - Kontakta hyresgästföreningen. Om du inte är medlem kan det vara så att deras möjlighet att hjälpa dig är begränsad men skadar aldrig att ringa.

Jag skulle ringa till din länsstyrelse och be om vägledning hur du skall göra för att deponera hyra. De kan säkert ha info på sin hemsida också men det är viktigt att det görs på rätt sätt. I praktiken betyder det att istället för att du betalar hyra till värden så betalar du in hyran på ett depositionskonto hos länsstyrelsen. Det är något man gör när man ligger i tvist med värden tills dess att tvisten är löst. Dock måste det göras på rätt sätt annars riskerar du att kunna bli vräkt.
Citera
2020-03-30, 20:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Hyreslagen existerar inte i ett vacuum och ingen lag är utformad för att i detalj beskriva varje enskilt fall och omständighet. Det finns ingen paragraf i jordabalken som specifikt säger vad som gäller om din granne dumpar glas på din balkong och hyresvärden vägrar ta emot din anmälan. Lagen existerar istället tillsammans med prejudikat, rättslig vägledning och tolkningsriktlinjer som etableras av domstolar och andra rättsvårdande instanser över tid. Jag misstänker att det är det du menar med att det skulle finnas en skillnad mellan "lag" och "norm". Lagen generaliserar, prejudikat och tolkningar specificerar.

I ditt fall så är det viktigt att komma ihåg att din tvist är med hyresvärden, inte med grannen. Du hyr en lägenhet och hyreslagen säger att du som hyresgäst då har vissa rättigheter och att boendet du hyr skall uppfylla vissa minimikrav. Exempelvis att inte behöva stå ut med sopor på sin balkong (som du själv ej ställt ut) och att buller, störningar och andra olägenheter inte skall överskrida rimliga gränser. Vad som orsakat dessa olägenheter är inte relevant, ej heller hur eller av vem. Det är hyresvärdens problem att åtgärda.

Om boendet inte uppfyller dessa krav så har du som hyresgäst rätt att begära att värden åtgärdar detta samt att hyran reduceras med ett belopp som står i rimlig paritet till påverkan på boendemiljön (detta tenderar att bestämmas av hyresnämnden tämligen schablonmässigt).

När det gäller sanitära olägenheter och buller/oljud så bör du även koppla in kommunens miljöförvaltning för detta är något de har talan i också.

Om det bästa dina "advokater" kan komma fram till är att "kolla upp" anställda hos din hyresvärd och kategoriskt avfärda hyresnämnden så bör du överväga nya "advokater". I dina skor skulle jag överväga följande:

1 - Skicka en formell, skriftlig klagan till din hyresvärd där du tydligt specificerar olägenheterna som gör intrång på din boendemiljö. Gör tydligt att du förväntar dig omedelbar rättelse och att du skall ha reducering i hyran tills dess rättelse skett. Om så inte sker avser du börja deponera hyran hos länsstyrelsen samt kontakta hyresnämnden.

2 - Ring miljöförvaltningen i din kommun och boka tid att tala med en handläggare, förklara situationen och be om vägledning.

3 - Kontakta hyresgästföreningen. Om du inte är medlem kan det vara så att deras möjlighet att hjälpa dig är begränsad men skadar aldrig att ringa.

Jag skulle ringa till din länsstyrelse och be om vägledning hur du skall göra för att deponera hyra. De kan säkert ha info på sin hemsida också men det är viktigt att det görs på rätt sätt. I praktiken betyder det att istället för att du betalar hyra till värden så betalar du in hyran på ett depositionskonto hos länsstyrelsen. Det är något man gör när man ligger i tvist med värden tills dess att tvisten är löst. Dock måste det göras på rätt sätt annars riskerar du att kunna bli vräkt.

Jag har drivit på mina advokater och det finns runt 35-40 cm med dokumentation, videoklipp, bilder, filmer och annat. Det är så att där jag bor får man inte sina jobb på meriter så att när man gått dit själv kommer dessa så kallade kommun och statstjänstemännen med allt möjligt slags dravel för att slippa göra något alls men jag har stött på flera som provat olika myndigheter eller kommuninstanser och stött på samma "resultat" och det vet han på Ake***s. Jag kollade också med Hyresgästföreningen och när jag drog i detta spåret själv visade det sig att jag kunde mer om praxis än vad de själva kunde.

Jag tror att jag har kommit till en punkt där jag inte kommer och att plöja ned ännu mer tid, energi och pengar i något de som ska göra sitt jobb inte bryr sig, det känns meningslöst. Eftersom dessa typer störs sig mer på mig och andra än jag på dem så låter jag det vara så får vi se vad det leder till. Vill man något får man ta det skriftligt men jag tror inte att denna hyresvärden vill ta det skriftligt för då får man hela bevisningen i knät. enklare för honom att försöka ringa. Inte ens email vägen har man stake att ta det via.

Om andra grannar reagerar på att det hamras nattetid så borde det vara ett tecken på att man inte riktigt är stabil. samhället är i upplösning och det är därför man har dessa situationer. Ingen bryr sig längre. Man märker det att de som skrev hyreslagen eller jordabalken och de som skrivit böcker om tolkning, praxis, de som jobbar på Juridikum är smartare än genomsnittet och man märker sådant på en gång men det är också så att det finns meriter i botten, man är kompetent och vet vad man snackar om och gör.

Jag vill rikta ett stort tack till dig och de andra som skrivit i denna tråden, tusen tack för att du och de andra tog tid att skriva och ge råd. Det uppskattas mycket.
__________________
Senast redigerad av gameover79 2020-03-30 kl. 20:28.
Citera
2020-03-31, 09:58
  #5
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Ska ni diskutera i Juridik förutsätts ni åtminstone hjälpligt vara intresserade av juridiken. Gnälla om hyresvärdar och andra upplevda orättfärdigheter i största allmänhet får ni hålla på med på annan plats.

/Mod
Citera
2020-03-31, 10:59
  #6
Medlem
Demokraturdns avatar
Det juridiska finns där för att undvika onödiga konflikter, onödig tidsåtgång och situationer som stjäl enskilda individers energi bortom det rimliga.

Du skulle kunna ha rätt till en annan lägenhet om hyresvärden inte klarar av att uppfylla sin del av hyresavtalet när det gäller just den lägenhet du hyr. Dvs om hyresvärden inte vill eller klarar av att lösa problemet med grannen.

Ha en viss acceptans-approach också, som copingstrategi. Försök strunta i det när det går och använd öronproppar tills problemet är löst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback