• 1
  • 2
2020-03-29, 18:32
Medlem
HarrySvenssons avatar
Tradera/Blocket

Ibland finns det Macbooks till salu som är nya utan kvitto osv, och säljaren har sålt likadana produkter innnan ser man i omdömesfälten. Omdömena är 100% bra och de har ofta över 100st.

Vart kommer dessa datorer ifrån? För jag tror inte de är stulna.

Mina tankar går till att små företag tar ut datorer på faktura och säljer för snabba cash/likvider. Nån annan som vart med om detta eller själv vet ungefär hur detta går till?
Citera
2020-03-29, 18:37
Medlem
jbswebecks avatar
Gissar på att det är cardare som beställer i andras namn typ med stulna kreditkort sen måste det dom beställde krängas för att det sa ge cash.
Citera
2020-03-29, 18:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySvensson
Omdömena är 100% bra och de har ofta över 100st.

Surfplattor kan ingå i företagsabonemang. Så om en företagare skaffar 5 mobilabonnemang så får denne 5 surfplattor. Med fru och två barn blir det en över då till Blocket.

På större företag kanske man köper in 40 laptops åt gången, då är det ju lätt hänt att en försvinner på Blocket.

Men detta förklarar enbart säljare med enstaka grejer, och svarar inte frågan om säljare som har högvis med dom.

Gråimport kanske?
Citera
2020-03-29, 18:47
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

På större företag kanske man köper in 40 laptops åt gången, då är det ju lätt hänt att en försvinner på Blocket.

?

Detta måste väl ändå betraktas som stöldgods..
Citera
2020-03-29, 18:57
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Detta måste väl ändå betraktas som stöldgods..

Ja, jo, sant, vanligtvis i alla fall. Men beroende på vad man har för relationer och kultur kan det kanske i vissa fall vara accepterat internt med lite förmåner. Oavsett så är det inte accepterat av Skatteverket.
Citera
2020-03-29, 19:21
Medlem
Vad sägs om en full lastbil eller tågvagn. När skolan fått en ny sändning till 12 klasser eller när företag beställt hem för de anställda. Eller varför inte när någon tömmer lagret på Elgiganten, Media Markt eller NetonNet. Visst går det att skriva kvitto, men då stiger priset 500 kr.
Citera
2020-03-29, 19:31
Medlem
Tvonds avatar
När jag satt som service kordinator på en av världens största datortillverkare så hände det lite då och då att sändningar på 5-1000 enheter blev stulna oftas stals de direkt från släp eller andra distributions centraler. En gång stals det en hel sjökontainer med laptops och skärmar som skulle till cdon. Alla stölder svartlistade i tillverkarens garantivaliderings verktyg så kunder som behövde service på sin maskin vart nekad.
Citera
2020-03-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad sägs om en full lastbil eller tågvagn. När skolan fått en ny sändning till 12 klasser eller när företag beställt hem för de anställda. Eller varför inte när någon tömmer lagret på Elgiganten, Media Markt eller NetonNet. Visst går det att skriva kvitto, men då stiger priset 500 kr.
Där försvann min oskuld . Är vi svenskar verkligen så tjuvaktiga med tanke på att vi så gärna bröstar upp oss som ärligheten själva? Och har man ingen alls koll på sina anställda eller vilka man anställer.
Citera
2020-03-29, 22:17
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
När jag satt som service kordinator på en av världens största datortillverkare så hände det lite då och då att sändningar på 5-1000 enheter blev stulna oftas stals de direkt från släp eller andra distributions centraler. En gång stals det en hel sjökontainer med laptops och skärmar som skulle till cdon. Alla stölder svartlistade i tillverkarens garantivaliderings verktyg så kunder som behövde service på sin maskin vart nekad.
Jag var en av dom skulle kolla maskinernas serienummer vid reparationer/garanti.
Aldrig någonsin dök dessa upp!
Undrar fortfarande vart de tog vägen...
Citera
2020-03-29, 22:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Surfplattor kan ingå i företagsabonemang. Så om en företagare skaffar 5 mobilabonnemang så får denne 5 surfplattor. Med fru och två barn blir det en över då till Blocket.

Men detta förklarar enbart säljare med enstaka grejer, och svarar inte frågan om säljare som har högvis med dom.

Gråimport kanske?

Intressant synpunkt.

Men givetvis, i vår värld med digitala kvitton som kan försvinna vid datorproblem, kanske inte så konstigt. Med "utan kvitto" som det står här i tråden, antar jag att det menas "originalkvitto"?
-Originalkvitto är inget krav, däremot bör man som köpare kräva ett kvitto av den man köper av.

Dvs. att man får ett kvitto av den man köper prylen av. Säljaren utfärdar kvittot.

Originalkvitton kan också vara affärshemligheter. Tror exempelvis inte att "Elbluffgiganten" ger en kund originalkvittot från grossisten/tillverkaren, om ni fattar vad jag menar. Lika lite vill en privatperson dela med sig av originalkvitton om det finns privatuppgifter på kvittot, utan det är fullt lagligt att utfärda ett kvitto själv.

Men man bör givetvis vara försiktig om man köper något nytt på "Blocket"/"Flea-bay"/"Craig's List" till misstänkt lågt pris och utan originalkvitto. Varningsklockorna borde ringa då.

Men avsaknad av "originalkvitto" är inget misstänkt i sig, men däremot om detta också ackompanjeras tillsammans med misstänkt lågt pris. Sådant ska man akta sig för!
Citera
2020-03-29, 22:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Där försvann min oskuld . Är vi svenskar verkligen så tjuvaktiga med tanke på att vi så gärna bröstar upp oss som ärligheten själva?
Det behöver ju inte vara svenskar, snarare "svenskar", ligor från Baltikum eller Balkan osv osv
Citera
2020-03-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySvensson
Tradera/Blocket

Ibland finns det Macbooks till salu som är nya utan kvitto osv, och säljaren har sålt likadana produkter innnan ser man i omdömesfälten. Omdömena är 100% bra och de har ofta över 100st.

Mina tankar går till att små företag tar ut datorer på faktura och säljer för snabba cash/likvider. Nån annan som vart med om detta eller själv vet ungefär hur detta går till?

Av vilken anledning tror du att de inte är stulna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in