• 1
  • 2
2020-03-29, 14:27
Medlem
shaktas avatar
Så här i Coronatider så märkte jag att man spar otroligt mycket pengar (Jag pratar om flera tusen i månaden). De enda inköp är i mataffären. Alla mikrotransaktion är som bortblåsta, ni vet , en kaffe där, en läsk där, en öl där. Har aldrig haft så mycket pengar över från en månad till en annan. Vi lever verkligen i ett sjukt konsumtionssamhälle, och det är inget jag reflekterat över förens tills nu.

Hur är det med er kära Flashbackare, märker ni också av att ni har mer pengar över?
Citera
2020-03-29, 14:30
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Så här i Coronatider så märkte jag att man spar otroligt mycket pengar (Jag pratar om flera tusen i månaden). De enda inköp är i mataffären. Alla mikrotransaktion är som bortblåsta, ni vet , en kaffe där, en läsk där, en öl där. Har aldrig haft så mycket pengar över från en månad till en annan. Vi lever verkligen i ett sjukt konsumtionssamhälle, och det är inget jag reflekterat över förens tills nu.

Hur är det med er kära Flashbackare, märker ni också av att ni har mer pengar över?

Nä, istället för macchiato på stan eller en grillad macka som lunch så lägger jag mer pengar på sprit, knark och onlinespel.
Citera
2020-03-29, 14:31
Medlem
beaver_ses avatar
Då del av familjen varit på resande fot med flyg som dragits in har det blivit en klar ökad kostnad för att kunna komma hem.
Framöver blir det väl lite minskning av kostnaderna då det mest blir matinköp.
Men samtidigt så blir ju ens inkomster mindre så hur man än vänder på det är det minus överlag gällande ekonomin.
Citera
2020-03-29, 14:33
Medlem
Cannibalizations avatar
Bra om fler blir medvetna om hur mycket alla dessa små-köp till vardags blir till rätt stora månadssummor.

Är man intresserad så kan man även börja skriva ner alla sina utgifter och föra budget. Har gjort det själv rätt länge och ser det lite som en sport att försöka undvika onödiga kostnader i min vardag, utan att för dens skull vara snål.
Citera
2020-03-29, 14:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är just det som är dåligt för nationalekonomin!
Citera
2020-03-29, 14:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Så här i Coronatider så märkte jag att man spar otroligt mycket pengar

Fast de kan visa sig vara helt värdelösa efteråt när ekonomin har kollapsat.
Citera
2020-03-29, 14:39
Medlem
Citat:

Visst sparar man pengar, småinköpen blir liksom inte av. Men det som är problemet nu är att konsumtionen minskat så snabbt så samhället och företagen har inte haft möjlighet att ställa om. Men på ett privatekonomiskt plan är det bra att vi ser vad dess små inköp egentligen kostar oss.
Citera
2020-03-29, 14:44
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Bra om fler blir medvetna om hur mycket alla dessa små-köp till vardags blir till rätt stora månadssummor.

Är man intresserad så kan man även börja skriva ner alla sina utgifter och föra budget. Har gjort det själv rätt länge och ser det lite som en sport att försöka undvika onödiga kostnader i min vardag, utan att för dens skull vara snål.

Jag har alltid undrat vart alla pengar tagit vägen då man tycker att man inte handlat något speciellt. För mig blev det här en tankeställare genuint. Nog har man pengar för övrigt men nu har jag sett utanför dimman.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Fast de kan visa sig vara helt värdelösa efteråt när ekonomin har kollapsat.

Tveksamt det kommer inträffa i den mån du tror. Fast då kan man alltid skryta med att jag har mer värdelösa pengar än vad du har
Citera
2020-03-29, 14:51
Medlem
Nja de vette fasen, jag märkte att min tv var lite föråldrad så köpte en ny igår och sen har jag fått för mig att jag behöver de och de till huset å funderar på att sätta in en ac till sommaren, till läggs isolera huset, fått för mig att sätta plattor i trädgården, måla huset och byta garage port fan den här fritiden är inte bra för en rastlös själ 😅😂
Jag har dessutom börjat fundera på om de inte hade varit fint med en fyrhjuling 😅
Senast redigerad av MrJonte 2020-03-29 kl. 15:03.
Citera
2020-03-29, 14:51
Medlem
Triplefaces avatar
Yes har också tänkt på det. Det handlar nog om flera tusenlappar i månaden för mig med.

Följande är borta: öl/fika/restaurangbesök/andra nöjen med kompisar, utelunch med kollegor 1-2 ggr i veckan, små inköp på väg till/från jobbet (frukost, fika). Har inte brytt mig om att köpa
nya kläder heller då jag inte träffar folk på samma sätt. Finns säkert även andra produkter som jag hade konsumerat mer av om jag levt som vanligt, t ex hårgele.

Frågan är om någon konsumtion över hubudtaget har ökat. Kanske lite mer kostnader för livsmedel då mina luncher hemma har varit lite mer ambitiösa än maten jag brukade ta med mig som matlåda.. Å andra sidan brukade jag lyxa till middagarna oftare när jag jobbade på kontoret. Så det är ingen stor skillnad vi pratar om.

Har inte räknat ihop alla kostnader för månaden än. Får se vad det visar sig bli.
Citera
2020-03-29, 14:56
Medlem
Jag har alltid spenderat så lite jag kan och lyxkonsumerar aldrig och tror att rådande situation och dess följder kommer bli ett nyttigt uppvaknande för många, precis som för TS.

Det är egentligen helt sjukt hur man föds in i ett samhälle som är uppbyggt på maximal konsumtion och hela tiden uppmanas i reklam att låna mer, spendera mer, unna sig vardagslyx osv. istället för att tänka mer hållbart. Visst, det är viktigt också, att kunna unna sig nåt extra ibland och kanske resa på semester eller köpa nåt fint men när hela systemet faller ihop bara för att folk stannar hemma några veckor så visar det tydligt vilken gigantisk bubbla allt är och hur lite man faktiskt kan klara sig gott med.

Tror det kan komma en hel del positivt ur detta när det väl är över.
Kanske lär man sig att göra som morföräldrarna gjorde: spara ihop pengarna först, samtidigt som man hinner fundera en extra gång om det är nåt man verkligen behöver (!) och handla sen, istället för på kredit?
Senast redigerad av neoluddist 2020-03-29 kl. 14:58.
Citera
2020-03-29, 14:57
Medlem
orrecrists avatar
Dom som jobbar inom hotell restaurang spar nog inte så mycket pengar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto