• 1
  • 2
2020-03-28, 12:27
Medlem
SergeantCortezs avatar
Jag hade en aktiverad windows 8.1. Efter ett tag uppgraderade jag gratis till windows 10 via deras hemsida. Den kände igen mig och aktiverade automatiskt vilket var bra. Men för en vecka sedan gjorde jag reset av windows och av någon anledning kräver den nyckel nu, förra gången jag gjorde reset aktiverades den autmoatiskt. Men inte nu av någon anledning!

Problemet är att jag har ingen nyckel, vad ska jag göra? Måste jag köpa nytt windows nu eller kan man lösa det på annat vis.
Citera
2020-03-28, 12:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
J

Problemet är att jag har ingen nyckel, vad ska jag göra? Måste jag köpa nytt windows nu eller kan man lösa det på annat vis.

Den enkla lösningen är att köpa en nyckel för 30kr på eBay.

De som säljer dem får inte sälja dem egentligen, men rent juridiskt så får du använda dem.
Citera
2020-03-28, 12:31
Medlem
SergeantCortezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Den enkla lösningen är att köpa en nyckel för 30kr på eBay.

De som säljer dem får inte sälja dem egentligen, men rent juridiskt så får du använda dem.

Jävlar vad billigt, det låter mer rimligt än 1000kr. Det gör jag. Kommer det en nyckel på mail eller något? Något jag bör veta, jag är inte bra på PC.
Citera
2020-03-28, 12:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jävlar vad billigt, det låter mer rimligt än 1000kr. Det gör jag. Kommer det en nyckel på mail eller något? Något jag bör veta, jag är inte bra på PC.

Du får den via mail eller via meddelandefunktionen på eBay.

Jag har nog snart köpt 30 nycklar den vägen.
Citera
2020-03-28, 12:58
Medlem
SergeantCortezs avatar
Men jag förstår inte. Jag trodde datorer hade intern nyckel i hårdvaran. Varför känner inte windows igen mig? Jag irriterar mig på att detta är ett problem från första början.
Citera
2020-03-28, 13:17
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Men jag förstår inte. Jag trodde datorer hade intern nyckel i hårdvaran. Varför känner inte windows igen mig?

Vissa BIOS har det. Andra inte. Men annars brukar det ju sitta en etikett på datorn med produktnyckeln på. Har du byggt datorn själv?
Citera
2020-03-28, 13:22
Medlem
https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440
Citera
2020-03-28, 13:30
Medlem
SergeantCortezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vissa BIOS har det. Andra inte. Men annars brukar det ju sitta en etikett på datorn med produktnyckeln på. Har du byggt datorn själv?

Nej köpte en färdigbyggd för några år sedan. Hittade windows CD:n men det är ingen nytta för finns ingen nyckel på den. Var brukar etiketten sitta?

Jag har också använt en program som ska hitta nyckeln. Men fungerar ej.
Citera
2020-03-28, 13:33
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Men jag förstår inte. Jag trodde datorer hade intern nyckel i hårdvaran. Varför känner inte windows igen mig? Jag irriterar mig på att detta är ett problem från första början.

Info - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key
Eller så hittar du den i BIOS
Citera
2020-03-28, 13:36
Medlem
Citat:
Nej köpte en färdigbyggd för några år sedan. Hittade windows CD:n men det är ingen nytta för finns ingen nyckel på den. Var brukar etiketten sitta?

Köp en nyckel på eBay bara, och gå vidare med livet. Det är enklaste sättet, överlägset.
Citera
2020-03-28, 13:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Var brukar etiketten sitta?

På bärbara, på undersidan. På stationära, lite var som helst, men sällan på framsidan eller undersidan.

Citat:

Om produktnyckeln inte är inbyggd måste man köra såna program innan "reset" (ominstallation), och skriva av eller fota produktnyckeln.

Har du fler datorer hemma? Har någon av dem i så fall en klisterlapp med en produktnyckel på?
Citera
2020-03-28, 13:43
Medlem
SergeantCortezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spatten
Köp en nyckel på eBay bara, och gå vidare med livet. Det är enklaste sättet, överlägset.

Spelar det roll om det är OEM eller retail?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in