• 1
  • 2
2020-03-31, 04:52
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Orkar inte repetera samma jävla svar som en trasig kassetband.

Ska hålla det kortfattat. Jag arbetar som medlems handläggare för både facket och a-kassan i 8 år. Dvs detta är något jag handlägger 5 dagar i veckan och nu även helgarbete på de höga trycket vi har med ansökningar.

God natt.

Om så vore fallet så hade du tveklöst kunnat bekräfta det jag skrev. I call bullshit
Citera
2020-03-31, 12:15
Medlem
Du har rätt att vara med i A-kassa utan att vara med i facket, men jag uppfattar inte att det var huvudfrågan utan det omvända, kan jag vara med i facket utan att vara med i A-kassa.

Med risk att gå bort mig skulle jag säga att det borde vara svårt att formellt hindra en sådan lösning, men i praktiken kan man göra så att man sätter medlemsavgiften i facket till en summa, och "erbjuder" att går du med i vår A-kassa samtidigt får du rabatt motsvarande den rena A-kasseavgiften.

Du får därmed betala samma avgift oavsett om du är med i A-kassan eller ej så länge du är med i facket, och varför skulle du då vilja stå utanför.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om så vore fallet så hade du tveklöst kunnat bekräfta det jag skrev. I call bullshit
Citera
2020-03-31, 12:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Du har rätt att vara med i A-kassa utan att vara med i facket, men jag uppfattar inte att det var huvudfrågan utan det omvända, kan jag vara med i facket utan att vara med i A-kassa.

Med risk att gå bort mig skulle jag säga att det borde vara svårt att formellt hindra en sådan lösning, men i praktiken kan man göra så att man sätter medlemsavgiften i facket till en summa, och "erbjuder" att går du med i vår A-kassa samtidigt får du rabatt motsvarande den rena A-kasseavgiften.

Du får därmed betala samma avgift oavsett om du är med i A-kassan eller ej så länge du är med i facket, och varför skulle du då vilja stå utanför.

Det har varit uppe på diskussion inom flera förbund att tillåta medlemskap utan akassa, mig veterligen är det ingen som genomfört det ännu. Det hela har varit en stötesten bland många äldre arbetstagare, exempelvis får man bara ut akassa max till och med 65 års ålder, många äldre än så jobbar och är tvungna att betala för en akassa de inte ens längre är berättigade till om de vill fortsätta vara medlemmar i facket. Därav att jag ifrågasatte så hårt.
Citera
2020-03-31, 12:28
Medlem
mjohan84s avatar
En annan grej med a-kassan... den gick ju upp när Reinfeldt tog upp över (avgiften alltså)

Har man ändrat detta eller kommer avgiften att gå upp för oss som har arbete i dessa tider ?
Citera
2020-04-02, 21:07
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Orkar inte repetera samma jävla svar som en trasig kassetband.

Ska hålla det kortfattat. Jag arbetar som medlems handläggare för både facket och a-kassan i 8 år. Dvs detta är något jag handlägger 5 dagar i veckan och nu även helgarbete på de höga trycket vi har med ansökningar.

God natt.

Då är du inte handläggare för IF Metall, för där kan man inte vara medlem i enbart fackföreningen utan man blir även medlem i A-kassan. Det är du som får läsa på, det står vid medlemsansökan.
Citera
2020-04-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Kan bekräfta att a-kassan brukar vara obligatorisk och ingå i medlemsavgiften. Det behövs således ingen separat ansökan till akassan. Respektive förbund administrerar dessutom "sin" akassa, konstigt vore det iof annars - det är facken som startat hela systemet med akassan en gång i tiden.

Finns ju exempel där kopplingen inte är 1-1 som exempelvis det antal fackförbund som har AEA som A-kassa.
Citera
2020-04-04, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Då är du inte handläggare för IF Metall, för där kan man inte vara medlem i enbart fackföreningen utan man blir även medlem i A-kassan. Det är du som får läsa på, det står vid medlemsansökan.

https://www.ifmetall.se/akassan/medlemskap/bli-medlem/

Gå in på ovanstående hemsida som är if metalls a-kassans egna hemsida.
Där fyller du i ansökan enbart ansökan till a-kassan.
Tog mig bokstavligen 20 sekunder att ta fram.

Vill du bara bli medlem i a-kassan får du personlig hjälp av våra a-kassehandläggare som finns hos IF Metall på den ort närmast där din arbetsplats ligger, eller närmast där du senast arbetade. Hitta rätt avdelning.

Flashback kryllar av människor som tror de vet och kan allt men de har bokstavligen noll kol. Verkar inbilla er själva att det har koll. NI ALLA HAR INTERNET FFS. Förstår att ni är för dumma för att läsa böcker och för insöade på ert sätt med en del jag "trodde" eller "hörde" argument men ni kan googla bara skitet eller kontakta bara den din fråga berör.

År 2006 tog dåvarande regering att a-kassan skulle bli fristående ifrån fackförbundenpå. På grund av att a-kassan är myndighetsutövare så kunde inte facken stoppa detta. Sossarna trodde inte att det skulle få så lite mandat som de började få i början av 2000-talet så de tappade bollen helt enkelt

Detta var 14 år sedan men bra att ni alla hänger med i svängarna
Senast redigerad av Lingaa 2020-04-04 kl. 02:21.
Citera
2020-04-04, 08:15
Medlem
Citat:
https://www.ifmetall.se/akassan/medlemskap/bli-medlem/

Gå in på ovanstående hemsida som är if metalls a-kassans egna hemsida.
Där fyller du i ansökan enbart ansökan till a-kassan.
Tog mig bokstavligen 20 sekunder att ta fram.

Vill du bara bli medlem i a-kassan får du personlig hjälp av våra a-kassehandläggare som finns hos IF Metall på den ort närmast där din arbetsplats ligger, eller närmast där du senast arbetade. Hitta rätt avdelning.

Flashback kryllar av människor som tror de vet och kan allt men de har bokstavligen noll kol. Verkar inbilla er själva att det har koll. NI ALLA HAR INTERNET FFS. Förstår att ni är för dumma för att läsa böcker och för insöade på ert sätt med en del jag "trodde" eller "hörde" argument men ni kan googla bara skitet eller kontakta bara den din fråga berör.

År 2006 tog dåvarande regering att a-kassan skulle bli fristående ifrån fackförbundenpå. På grund av att a-kassan är myndighetsutövare så kunde inte facken stoppa detta. Sossarna trodde inte att det skulle få så lite mandat som de började få i början av 2000-talet så de tappade bollen helt enkelt

Detta var 14 år sedan men bra att ni alla hänger med i svängarna

Läs gärna det du svarade på en gång till. Det som påstods var att man inte kunde gå med i IF-metall utan att samtidigt gå med i IF-Metalls A-kassa. Du visade att man kan gå med i A-kassan utan att gå med i IF-Metall men det har ju ingen ifrågasätt.
Citera
2020-04-04, 09:08
Medlem
Medlemsavgiften
Medlemsavgiften ska täcka de avgifter som vi betalar till staten och våra kostnader för administration. Är du medlem i både facket och a-kassan är avgiften till oss en del av din totala medlemsavgift till facket.

Vad kostar det att vara medlem
Avgiften till IF Metalls a-kassa är 112 kronor i månaden från och med 1 januari 2020 för dig som är medlem i både facket och a-kassan. A-kassans medlemsavgift är en del av din totala medlemsavgift till IF Metall.

För dig som bara vill vara medlem i a-kassan är avgiften 122 kronor i månaden från och med 1 januari 2020.

https://www.ifmetall.se/akassan/medl...dlemsavgiften/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in