Nu lär jag väl få en massa inlägg i stil med "
Sverige är helvetet på jorden! Lita inte på din granne!", "
Hoppas Sverige brinner!", "
Vi måste kapitulera åt den store Putin!" eller "
Vi svenskar är äckliga jävla fjollbögar! Lika bra att ge upp!" från våra kära muntra Sverigevänner här på Flashback.
Och det må låta klyschigt, många av oss är så bortskämda att de typ fått för sig att man skulle kunna säga såhär i alla länder,
men så är det inte (väldigt intressant att höra perspektivet om hur vi lever (och vårt samhälle fungerar) från en större utländsk ekonomikanal sådär. Skönt med lite variation från våra Ryskälskande Sverigehatande Sverigevänner).
Men du ska vara
jävligt glad som bor i Sverige med såhär starkt socialt skyddsnät, stark ekonomi, frihet och solidaritet. Du hade inte haft lika kul i de flesta andra länder.
Du är bara 20 och varken du eller någon av oss gynnas av att du tappas mellan några stolar. Folk bryr sig om hur det går för dig, så chilla.
Varför tycker du att det vore dumt att plugga för att inga får jobb? Hänger inte riktigt med på det resonemanget. Detta är väl ett alldeles
utmärkt tillfälle att plugga på?
Jag ser att du har dessa alternativen:
1. Söka jobb under en kris
Du kommer nog ett få ett enkelt jobb (om ens något) och du för nöja dig med förra iPhonemodellen. När krisen är över kommer du troligtvis att vara kvar där
2. Plugga under en kris
Du får nöja dig med kanske den förrförra modellen av iPhone när du får gratis utbildning som kostsr hundratusentals/miljontals kronor i andra länder och t.ex. USA där man behöver skuldsätta sig hela sitt liv för. Du får alltså ett normalt svenskt studentliv och krisen kanske inte ens får någon direkt inverkan på dig. När krisen är klar så kan du nog få ett fint jobb.
Jag är äldre än dig och själv så har jag ett bra jobb och tjänar bättre än de flesta. Men det talas om varsel. Gissa vad jag ska göra om jag blir uppsagd? Jag ska plugga
Dessutom så är det såhär börsen fungerar. Det är väldigt mycket psykologi.
Folk får panik -> Folk paniksäljer -> Folk får panik -> Folk paniksäljer
Det är blir alltid en överreaktion. Så återigen kan du vara lugn. Ja, detta är en riktigt stor kris, men det är inte en zombieapokalyps och vi kommer att återhämta oss snabbare än vad du tror.