Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-03-26, 23:16
Medlem
LulzSecs avatar
Hej!

Jag skriver detta för jag börjar få små panik pga vad som sker i landet och hela världen med corona deleman.

Jag tänker främst på ekonomin och hur man ska klara sig? Det är nog den första krisen som jag kommer uppleva då jag är i 20 åldern.

För inte alls länge sen gick jag i tankar att säga upp mig från min deltidsfast tjänst och börja plugga men nu känns det bara dumt när många andra kan inte ens hitta jobb.

Så hur gör man, vad ska man tänka på nu innan situationen förvärras?

Har knappt några sparade pengar. Allt tips uppskattas! Får seriöst panik.
Citera
2020-03-26, 23:19
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LulzSec
Hej!

Jag skriver detta för jag börjar få små panik pga vad som sker i landet och hela världen med corona deleman.

Jag tänker främst på ekonomin och hur man ska klara sig? Det är nog den första krisen som jag kommer uppleva då jag är i 20 åldern.

För inte alls länge sen gick jag i tankar att säga upp mig från min deltidsfast tjänst och börja plugga men nu känns det bara dumt när många andra kan inte ens hitta jobb.

Du söker jobb där det finns jobb är det städare ta det är det lagerarbete så ta det. Ingen kommer att ge dig pengar gratis.
Citera
2020-03-26, 23:20
Bannlyst
Håll ut. När vi sparkat alla och krisen är över så anställer man vad som helst. Från att flippa burgare till att bli sheriff
Citera
2020-03-26, 23:35
Medlem
glajarns avatar
Om du bor hemma så kan du skatta dig lycklig. Har du jobb så får du vara glad. Är ingen idé att få panik nu. Det är inte mycket man kan göra utan det är bara att vänta ut stormen tills den har lagt sig. Fick själv gå hem från jobbet då vi blev permitterade och det är inte mycket att göra. Som tur är så sitter jag inte med skulder och huset är betalt så jag klagar inte😊
Citera
2020-03-26, 23:39
Medlem
Nu lär jag väl få en massa inlägg i stil med "Sverige är helvetet på jorden! Lita inte på din granne!", "Hoppas Sverige brinner!", "Vi måste kapitulera åt den store Putin!" eller "Vi svenskar är äckliga jävla fjollbögar! Lika bra att ge upp!" från våra kära muntra Sverigevänner här på Flashback.

Och det må låta klyschigt, många av oss är så bortskämda att de typ fått för sig att man skulle kunna säga såhär i alla länder, men så är det inte (väldigt intressant att höra perspektivet om hur vi lever (och vårt samhälle fungerar) från en större utländsk ekonomikanal sådär. Skönt med lite variation från våra Ryskälskande Sverigehatande Sverigevänner).

Men du ska vara jävligt glad som bor i Sverige med såhär starkt socialt skyddsnät, stark ekonomi, frihet och solidaritet. Du hade inte haft lika kul i de flesta andra länder.

Du är bara 20 och varken du eller någon av oss gynnas av att du tappas mellan några stolar. Folk bryr sig om hur det går för dig, så chilla.

Varför tycker du att det vore dumt att plugga för att inga får jobb? Hänger inte riktigt med på det resonemanget. Detta är väl ett alldeles utmärkt tillfälle att plugga på?

Jag ser att du har dessa alternativen:
1. Söka jobb under en kris
Du kommer nog ett få ett enkelt jobb (om ens något) och du för nöja dig med förra iPhonemodellen. När krisen är över kommer du troligtvis att vara kvar där

2. Plugga under en kris
Du får nöja dig med kanske den förrförra modellen av iPhone när du får gratis utbildning som kostsr hundratusentals/miljontals kronor i andra länder och t.ex. USA där man behöver skuldsätta sig hela sitt liv för. Du får alltså ett normalt svenskt studentliv och krisen kanske inte ens får någon direkt inverkan på dig. När krisen är klar så kan du nog få ett fint jobb.

Jag är äldre än dig och själv så har jag ett bra jobb och tjänar bättre än de flesta. Men det talas om varsel. Gissa vad jag ska göra om jag blir uppsagd? Jag ska plugga

Dessutom så är det såhär börsen fungerar. Det är väldigt mycket psykologi.

Folk får panik -> Folk paniksäljer -> Folk får panik -> Folk paniksäljer

Det är blir alltid en överreaktion. Så återigen kan du vara lugn. Ja, detta är en riktigt stor kris, men det är inte en zombieapokalyps och vi kommer att återhämta oss snabbare än vad du tror.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-27 kl. 00:15.
Citera
2020-03-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Nu lär jag väl få en massa inlägg i stil med "Sverige är helvetet på jorden!", "Hoppas Sverige brinner!", "Vi måste kapitulera åt den store Putin!" eller "Vi svenskar är äckliga jävla fjollbögar!" från våra kära muntra Sverigevänner här på Flashback.

Och det må låta klyschigt, många av oss är så bortskämda att de typ fått för sig att man skulle kunna säga såhär i alla länder, men så är det inte (väldigt intressant att höra perspektivet om hur vi lever (och vårt samhälle fungerar) från en större utländsk ekonomikanal sådär).

Men du ska vara jävligt glad som bor i Sverige med såhär starkt socialt skyddsnät, stark ekonomi, frihet och solidaritet. Du hade inte haft lika kul i de flesta andra länder.

Ser för egen del ingen som helst nytta med ytterligare studier, men det var länge sedan jag var 20!
Du är bara 20 och varken du eller någon av oss gynnas av att du tappas mellan några stolar. Folk bryr sig om hur det går för dig, så chilla.

Varför tycker du att det vore dumt att plugga för att inga får jobb? Hänger inte riktigt med på det resonemanget. Detta är väl ett alldeles utmärkt tillfälle att plugga på?

Jag ser att du har dessa alternativen:
1. Söka jobb under en kris
Du kommer nog ett få ett enkelt jobb (om ens något) och du för nöja dig med förra iPhonemodellen. När krisen är över kommer du troligtvis att vara kvar där

2. Plugga under en kris
Du får nöja dig med kanske den förrförra modellen av iPhone när du får gratis utbildning som kostsr hundratusentals/miljontals kronor i andra länder och t.ex. USA där man behöver skuldsätta sig hela sitt liv för. Du får alltså ett normalt svenskt studentliv och krisen kanske inte ens får någon direkt inverkan på dig. När krisen är klar så kan du nog få ett fint jobb.

Jag är äldre än dig och själv så har jag ett bra jobb och tjänar bättre än de flesta. Men det talas om varsel. Gissa vad jag ska göra om jag blir uppsagd? Jag ska plugga

Dessutom så är det såhär börsen fungerar. Det är väldigt mycket psykologi.

Folk får panik -> Folk paniksäljer -> Folk får panik -> Folk panik säljer

Det är blir alltid en överreaktion. Så återigen kan du vara lugn. Ja, detta är en riktigt stor kris, men det är inte en zombieapokalyps och vi kommer att återhämta oss snabbare än vad du tror.
Vad man skall eller bör göra i nuvarande läge är nog högst individuellt, både beroende på vad man arbetar med och vilken utbildning som finns i bagaget sedan tidigare. I många fall ökar givetvis anställbarheten med bättre utbildning, även om utbildningen inte har med just det jobbet att göra.
Att säga generellt att man skall plugga kan man kanske göra till den som är 20 år, men sen måste man veta mer innan några råd bör ges.
Citera
2020-03-27, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad man skall eller bör göra i nuvarande läge är nog högst individuellt, både beroende på vad man arbetar med och vilken utbildning som finns i bagaget sedan tidigare. I många fall ökar givetvis anställbarheten med bättre utbildning, även om utbildningen inte har med just det jobbet att göra.
Att säga generellt att man skall plugga kan man kanske göra till den som är 20 år, men sen måste man veta mer innan några råd bör ges.
Ja, du har helt rätt.

Lite dumt av mig att bara utgå från mig själv egentligen. Men jag är i alla fall övertygad om att TS inte behöver oroa sig så
Citera
2020-03-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ja, du har helt rätt.

Lite dumt av mig att bara utgå från mig själv egentligen. Men jag är i alla fall övertygad om att TS inte behöver oroa sig så
Skulle inte komma på tanken att studera mer för egen del, men har något högre ålder också!
Citera
2020-03-27, 00:34
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Du söker jobb där det finns jobb är det städare ta det är det lagerarbete så ta det. Ingen kommer att ge dig pengar gratis.

Jo A-kassan
Citera
2020-03-27, 02:16
Medlem
Citat:
Hej!

Vem bryr sig om pengar när folk dör? Ett liv är ovärderligt. Saker och ting startar upp igen efter coronaviruset. Många kursar. Trist men ja..
Citera
2020-03-27, 11:04
Medlem
Citat:

Sök utbildning först och säg upp dig när du kommit in på utbildning.
Citera
2020-03-27, 15:36
Medlem
LulzSecs avatar
Jag tror det kommer bli riktig illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto