Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-03-26, 10:46
  #13
Medlem
Jag tänkte att eftersom det ligger i min egna verksamhets intresse att göra hemsidor och inte ingår i mina ordinarie arbetsuppgifter att jag istället kunde utföra uppdraget som egenföretagare och fakturera. Och då ha rätt att vägra utföra arbetet under ordinarie arbetstid som anställd då det är en konkurrerande verksamhet på sätt och vis, men det kanske är långsökt om det bara gäller för uppförandet av arbetsgivarens hemsida.
Citera
2020-03-26, 10:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaman42
Jag tänkte att eftersom det ligger i min egna verksamhets intresse att göra hemsidor och inte ingår i mina ordinarie arbetsuppgifter att jag istället kunde utföra uppdraget som egenföretagare och fakturera. Och då ha rätt att vägra utföra arbetet under ordinarie arbetstid som anställd då det är en konkurrerande verksamhet på sätt och vis, men det kanske är långsökt om det bara gäller för uppförandet av arbetsgivarens hemsida.

Om din arbetsgivare inte har att göra hemsidor som verksamhet ska du helt enkelt neka göra det. men erbjud han att göra det efter arbetstid men att du då kommer fakturera honom. Du ska absolut inte stå och göra det under arbetstid annars. Och ta bra betalt 👍
Citera
2020-03-26, 11:36
  #15
Medlem
Känns som att det är en gråzon det här....

Vad som talar för att du INTE kan undslippa detta är det som andra redan skrivit att arbetsgivaren leder och fördelar ditt arbete. Skulle inte arbetsbeskrivningen stämma så kan AG enkelt ändra denna. Hos oss har vi en skön friskrivning i slutet på samtliga anställdas arbetsbeskrivning: "Även andra arbetsuppgifter kan förekomma".

Lek med tanken att en mjukvaruutvecklare Adam på företag Bertil pysslar med snickeriarbeten genom eget bolag vid sidan av sin anställning.
Nu har Bertil beslutat att de anställda ska få en fin träaltan utanför lunchrummet där de kan lapa sol på sina raster.
Väl medveten om att varken köplagen eller några garantier går att nyttja, ber Bertils VD Adam att denne, med verktyg och material som tillhandahålls av Bertil, istället för att knacka kod en vecka ska bygga en altan åt Bertil.
Detta är ju bara en ändring av arbetsuppgifter och huruvida Bertil sysslar med altaner eller ej i sin verksamhet borde vara oväsentligt. Uppenbarligen finns ju kompetensen inom företaget, och genom att använda sig av en anställd och genom att köpa in material själv så kommer Bertil undan med en betydligt mindre kostsam altan än om Bertil skulle anlitat en snickerifirma (t.ex. Adams).

Men om Adam istället skulle vara behörig elektriker (något som Adam betalat sina egna pengar för att utbilda sig till/få ut behörighet) och VD:n ber Adam att göra diverse elarbeten på företaget som kräver behörig elektriker... Då tror jag att Adam lugnt kan vägra.
Citera
2020-03-26, 13:01
  #16
Medlem
Ja det låter ju rätt vettigt. När jag omformulerade frågan tyckte jag att det vore nog rimligt att begära att jag skall göra hemsidan i detta exemplet.
Citera
2020-03-26, 15:22
  #17
Medlem
På varje arbetsplats skall det finnas en arbetsbeskrivning. I arbetsbeskrivningen står vad dina arbetsuppgifter är.
Vill AG att du utför annat arbete så krävs en MBL förhandling.
AG kan däremot neka dig att bedriva egen verksamhet om han blir sur ( om du inte redan har skriftligt godkännande).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback