• 1
  • 2
2020-03-25, 23:13
Medlem
groggnyllets avatar
Iom Corona kommer världens ekonomier att ödeläggas. I USA går FDIC ut med en video där amerikaner uppmanas att inte ta ut sina pengar från bankerna. FDIC står för insättningsgaratin men kan inte täcka spararnas kapital på långa vägar.

Se videon i länken:
https://www.zerohedge.com/personal-f...ir-money-banks

Att man går ut med en uppmaning till att INTE ta ut sina pengar kommer sannolikt få motsatt effekt. Och händer det i USA så kan det hända i Sverige. Jag tror knappast svensk insättningsgaranti täcker bankkunders samlade sparbelopp. Eftersom vår regering hela tiden gör för lite och för sent är det troligt att vi kan få en bank run i Sverige.

Hur resonerar du?
Citera
2020-03-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Iom Corona kommer världens ekonomier att ödeläggas. I USA går FDIC ut med en video där amerikaner uppmanas att inte ta ut sina pengar från bankerna. FDIC står för insättningsgaratin men kan inte täcka spararnas kapital på långa vägar.

Se videon i länken:

Att man går ut med en uppmaning till att INTE ta ut sina pengar kommer sannolikt få motsatt effekt. Och händer det i USA så kan det hända i Sverige. Jag tror knappast svensk insättningsgaranti täcker bankkunders samlade sparbelopp. Eftersom vår regering hela tiden gör för lite och för sent är det troligt att vi kan få en bank run i Sverige.

Hur resonerar du?
Kan det bli en bank run i en ekonomi utan sedlar? Kan det bli en bank run i en ekonomi med bara digitala pengar? I en sådan ekonomi kan väl pengarna bara flyttas till en annan bank?
Citera
2020-03-25, 23:47
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Kan det bli en bank run i en ekonomi utan sedlar? Kan det bli en bank run i en ekonomi med bara digitala pengar? I en sådan ekonomi kan väl pengarna bara flyttas till en annan bank?
Vet inte vilken bank som skulle överleva i en allmän nedgång och depression som Corona kan utvecklas till? Själv betalar jag det mesta kontant och använder kreditkort som bankomatkort. Jag kommer bara ha medel på kontot som jag inte kan betala kontant.
Citera
2020-03-26, 00:14
Medlem
I dagens internetvärld där aktierobotar gör bättre affärer än konkurrenten om de fysiskt har kortare avstånd till servern, DÅ börjar bankvärlden bli rädd. Nu kan ju kreti och pleti flytta tillgångarna med några knapptryck.
DETTA måste naturligtvis stoppas.
Plötsligt införs penningtvättslagar som innebär att man gör det nästan omöjligt att flytta större summor. Bankerna kräver än det ena än det andra trots att pengarna kommer från annat bankkonto och inte i form av insättningar av okänt ursprung.

Det är ju rena rama rånet bankerna utsätter kunderna för, speciellt i dessa tider när man snabbt vill sälja SEK och köpa guld.

Dessutom har EU skapat en lag som ger bankerna rätt att ta tillgångar från kunderna om banken kommer på obestånd !!!

Hur in i glödheta h...e kan detta införas utan att jornalister och massmedia jagar livet ur EU och bankvärlden ????
Citera
2020-03-26, 01:03
Medlem
revodnebs avatar
Man får ju endast ta ut 15000 i veckan, det är inte ens lönt att försöka.
Citera
2020-03-26, 04:53
Medlem
insexnyckelns avatar
Intressant. Jag är inte tillräckligt kunnig för att uttala mig angående sannolikheten för ett sådant scenario, men tänker spontant att det väl är lika bra att börja plocka ut lite. Är ju inte värre än att man får sätta in pengarna igen senare.

Hoppas någon mer insatt kan bidra med mer information!

Edit: Efter att ha läst lite på internationella forum verkar det råda konsensus kring följande i runda slängar:
"No need to withdraw, if it gets to that point no one is going to want your cash."
Senast redigerad av insexnyckeln 2020-03-26 kl. 05:37.
Citera
2020-03-26, 06:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet

Se videon i länken:

Hur resonerar du?

Inte så stor risk eftersom svenskar i allmänhet inte har sätskillt mycket pengar sparat på sina bankkonton, de som har större förmögenheter har dessa placerade i aktier/fonder.

Däremot kan det vara bra att ta ut kontanter utifall att bankomater och elektroniska betalsystem lägger av.
Citera
2020-03-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man får ju endast ta ut 15000 i veckan, det är inte ens lönt att försöka.

Verkligen? Källa på det?
Citera
2020-03-26, 09:50
Medlem
Om krisen fördjupas och politikerna fortsätter ösa ut pengar i panik, kommer det knappast att finnas några pengar kvar till insättningsgarantin. ISG är nog väldigt lågprioriterat i ett scenario där banker börjar falla.
Hur skulle man då kunna ta ut sina surt hopsparade slantar i cash innan de blir konfiskerade? Det borde gå att öppna så många konton som det är möjligt med bankomatuttag, flytta runt pengar o kanske plocka ut 100-150k/veckan + att några banker fortfarande tillåter uttag över disk + ICA mm.

Hoppas jag har fel naturligtvis, men det är oroliga tider... Vem vet, kanske sedlar blir hårdvaluta?
Citera
2020-03-26, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Dessutom har EU skapat en lag som ger bankerna rätt att ta tillgångar från kunderna om banken kommer på obestånd !!!

Källa på det? Nähä? Oväntat.
Citera
2020-03-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte så stor risk eftersom svenskar i allmänhet inte har sätskillt mycket pengar sparat på sina bankkonton, de som har större förmögenheter har dessa placerade i aktier/fonder.

Däremot kan det vara bra att ta ut kontanter utifall att bankomater och elektroniska betalsystem lägger av.

I snitt har vi 300tkr på banken och 6tkr i kontanter. Barn inräknade, företag oräknade.
Citera
2020-03-26, 10:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Verkligen? Källa på det?

Har du sovit under en sten?

https://www.swedbank.se/privat/kort-...ut-sedlar.html

Citat:
Uttagsautomater
Som kund i Swedbank har du tillgång till 3 100 uttagsautomater. Du kan ta ut upp till 15 000 kronor under en 7-dagarsperiod.

Men visst, du kan ringa din bank och säga att du vill göra ett större uttag. Då får du svara på tusen frågor och sen hämta pengarna på ditt bankkontor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in