• 1
  • 2
2020-03-25, 19:02
Medlem
Just upptäckt att jag betalat för lite varje månad i fackavgift under en väldigt lång tid.Har ändrat min rätta inkomst nu till mitt fackförbund .Jag undrar om /vad detta kan få för konsekvenser?
A-kasseavgiften är samma för alla i mitt förbund,den summan har jag betalat rätt.
Om jag nu blir arbetslös så ska ju inte a-kasseersättningen påverkas av att jag betalat för lite till facket.Men annars?
Citera
2020-03-25, 19:29
Medlem
sebastian66s avatar
Sköter inte din arbetsgivare det åt dig dvs dina betalningar.
Klart det kan påverka dig framöver,är det en större summa och under hur lång tid?
Kanske bra att bara glida med gilla läget och hålla tyst om det.
Eller alternativ ring facket och rådfråga där får du 100% rätt svar.
Citera
2020-03-25, 19:33
Medlem
FruStormuftis avatar
Vad är du med i facket för?
A-kassa är den du ska betala, glöm facket
Citera
2020-03-25, 19:45
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti

Notera alla denna SD/Moderat-logik: Inget fack ska representera utan var och en för sig själv mot arbetsgivarens samlade juridiska expertis. Snart går det upp för var och en att en röst på SD/Moderaterna är ett skott i den alldeles egna foten.
Citera
2020-03-25, 19:52
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudochhansson
Notera alla denna SD/Moderat-logik: Inget fack ska representera utan var och en för sig själv mot arbetsgivarens samlade juridiska expertis. Snart går det upp för var och en att en röst på SD/Moderaterna är ett skott i den alldeles egna foten.

Jaså. Jag värnade om hans ekonomi som reflex
Förklara gärna.
Citera
2020-03-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Sköter inte din arbetsgivare det åt dig dvs dina betalningar.

Så funkar det kanske i stora verkstadsföretag. Men för många andra dras det på autogiro och man rapporterar själv in sin lön varje år.
Citera
2020-03-25, 23:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti

Svårt att få en bra inkomstförsäkring om man har en lite bättre lön utan att vara med i ett fackförbund. Det är iallafall billigare att vara det än att köpa en helt fristående inkomstförsäkring.
Citera
2020-03-26, 01:53
Medlem
Nimars avatar
Citat:

Jag har då lyckats få upp min lön betydligt bättre än vad facket lyckats med. Är du bra på det du gör så betalar arbetsgivaren mer än gärna lite extra för att behålla dig.
I mitten av 70-talet så fick vi en veckas semester till, vad har facket gjort sen dess förutom att gå på strippklubb och gett bort lägenheter till sossepampar?

Jag minns kommunals strejk för ca 15 år sen, storstrejk i typ 2 veckor sen gick dom med på ett avtal som var sämre än det ursprungliga avtalet som dom gick i strejk för
Så går det när man låter sossar förhandla med andra sossar om vilken lön man är värd

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Svårt att få en bra inkomstförsäkring om man har en lite bättre lön utan att vara med i ett fackförbund. Det är iallafall billigare att vara det än att köpa en helt fristående inkomstförsäkring.

jag betalar runt 250kr/m för min inkomstförsäkring, jag har ingen jättelön men det ger en 6-7000 mer i månaden jämfört med bara a-kassa och jag får även jurist hjälp om det skulle bli aktuellt med uppsägning.
Facket vill ha runt 700kr och då får man bara ut 14500 i akassa.
Citera
2020-03-26, 06:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
jag betalar runt 250kr/m för min inkomstförsäkring, jag har ingen jättelön men det ger en 6-7000 mer i månaden jämfört med bara a-kassa och jag får även jurist hjälp om det skulle bli aktuellt med uppsägning.
Facket vill ha runt 700kr och då får man bara ut 14500 i akassa.

För oss som är höginkomsttagare så blir det ofta lite andra pengar. Jag har då inte hittat något mer prisvärt än unionens inkomstförsäkring. Medlemskap plus akassa kostar mig runt 300kr/mån

Däremot har jag inte arbetat under kollektivavtal sedan... 1992?

700kr i fackavgift? Vansinne. Välj ett annat fack.

Att jag sen anser att fackförbunden borde bli av med sin konflikträtt är en helt annan sak, det betyder inte att jag inte känner igen en bra affär när jag ser den.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-03-26 kl. 06:41.
Citera
2020-03-26, 06:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Ja! Folk som gnäller på att "facket inte gör något och är värdelösa" är rätt märkliga och har missat vad facket är! Är de missnöjda så borde de istället engagera sig fackligt och styra upp sin lokala avdelning!

Sedan är vi en röst på S/V/Mp också ett skott i foten men då är det inte du själv som skjuter.
Citera
2020-03-26, 08:06
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja! Folk som gnäller på att "facket inte gör något och är värdelösa" är rätt märkliga och har missat vad facket är! Är de missnöjda så borde de istället engagera sig fackligt och styra upp sin lokala avdelning!

Sedan är vi en röst på S/V/Mp också ett skott i foten men då är det inte du själv som skjuter.

Jag nämner de partier som aktivt motarbetar facket alltså Moderaterna och Sverigedemokraterna. Detta gör inte S och V och Mp, tvärtom.
Citera
2020-03-26, 09:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag nämner de partier som aktivt motarbetar facket alltså Moderaterna och Sverigedemokraterna. Detta gör inte S och V och Mp, tvärtom.

Rätt av dig!

Hopoas du i övrigt delar min jppfattning om folk som gnäller på facket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in