2020-03-25, 18:13
Medlem
Tog ut mina fonder från min vanliga bank till mitt privatkonto. Sedan satte jag in dessa pengar på Avanza.

Nu får jag betala skatt på vinsten jag tog ut från min vanliga bank. Kommer jag behöva betala skatt om jag tar ut vinst från Avanza också?

Vad skulle man gjort istället? Fört över direkt istället för att ta ut till privatkonto?
Citera
2020-03-25, 18:20
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dillchips2
Tog ut mina fonder från min vanliga bank till mitt privatkonto. Sedan satte jag in dessa pengar på Avanza.

Nu får jag betala skatt på vinsten jag tog ut från min vanliga bank. Kommer jag behöva betala skatt om jag tar ut vinst från Avanza också?

Vad skulle man gjort istället? Fört över direkt istället för att ta ut till privatkonto?

Sålde du alltså dina fonder, förde över pengarna och köpte nya fonder på Avanza? Det du skulle gjort är att ha begärt överföring av dina fonder till din depå på Avanza
Citera
2020-03-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Sålde du alltså dina fonder, förde över pengarna och köpte nya fonder på Avanza? Det du skulle gjort är att ha begärt överföring av dina fonder till din depå på Avanza

Precis, så jävla dumt. Finns inget att göra?
Citera
2020-03-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage

Är ganska säker på att du inte får föra över värdepapper till KF och ISK.

Nej, någon mer rea-vinstskatt blir det inte. Så om det är ett långsiktigt sparande var det ju smart. Att det är lågt nu reducerar ju skatten. Om/när det är åter har du ju undvikit skatt på diffen.
Citera
2020-03-25, 20:07
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Är ganska säker på att du inte får föra över värdepapper till KF och ISK.

Nej, någon mer rea-vinstskatt blir det inte. Så om det är ett långsiktigt sparande var det ju smart. Att det är lågt nu reducerar ju skatten. Om/när det är åter har du ju undvikit skatt på diffen.

Nepp. Går inte överföra till KF/ISK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in