Citat:
Ursprungligen postat av
Flytandekycklingen
Ja, som topic.
Jag har en bekant som tänkt låna pengar av mig, men för att säkerställa att jag får tillbaka mina pengar på utsatt tid så vill jag att det skall finnas en klausul som gör att sen betalning svider.
Skall låna ut 30 000:- och undrar om det går att skriva att detta beloppet skall vara betalat tillbaka inom 30 dagar, efter det utgår en årlig ränta på 20%?
Ser att lånebolag brukar ta 5-25% ränta, så jag misstänker att det ligger under gränsen för ocker.
Vad kan man maximalt ta för ett lån mellan två individer?
Har inga planer på att tjäna några pengar på det hela, men personen lovar dyrt och heligt att jag får tillbaka pengarna inom en månad då personen kommer få tredubbla löner, MEN jag vill ha det på pränt och eventuellt skicka det till fogden om det skulle krångla.
Ps. Vill inte ha några "Låna inte ut" kommentarer.
Ocker är ett så kallat förmögenhetsbrott. Om ocker och ockerränta finns att läsa i Brottsbalkens kapitel 9, paragraf 5. Där står det att;
Den som genom avtal utnyttjar någons ”trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning” får en fördel som står i uppenbart missförhållande till motprestationen döms för ocker.
Det finns ingen bestämd räntesats som kan anses som ockermässig utan man får göra en helhetsbedömning av räntans storlek, lånevillkoren, räntevillkoren, gäldenärens betalningsförmåga och kreditgivarens risktagande.
Väldigt förenklat kan man säga att du är du fri att sätta en hög ränta om din låntagare har en god betalningsförmåga och en lägre vid en svag betalningsförmåga.
Ränteinkomster skall deklareras såsom kapitalinkomst (41 kap. 1 § Inkomstskattelagen).
Här har du ett exempel på hur ett standardiserat skuldebrev kan se ut mellan privatpersoner.
https://www.lanapengarguiden.se/wp-c...skuldebrev.pdf