• 1
  • 2
2020-03-25, 00:57
Medlem
Min vän får alltid sin lön 24.00 och jag får alltid min på förmiddan ''nästa dag''

Båda har seb banken och vi jobbar på samma företag. Vill cheferna bara jävlas med mig? Ska jag ta upp det att jag vill ha lönen 24.00 som min kompis eller är det konstigt att säga så?
Citera
2020-03-25, 00:59
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Stämmer det du säger är det snarare din bank du ska tala med.
Citera
2020-03-25, 01:01
Medlem
Det är knappast avsiktligt. Det där beror troligen på det tekniska systemet. Kanske något som skiljer i era avtalstyper. Kanske för att ditt anställningsavtal är med ett senare datum. Kanske för att ditt namn börjar på en bokstav senare i alfabetet. Ja, det kan bero på nästan vad som helst faktiskt. Och du ska definitivt inte bry dig ett dugg om det.
Citera
2020-03-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manijaken
Min vän får alltid sin lön 24.00 och jag får alltid min på förmiddan ''nästa dag''

Båda har seb banken och vi jobbar på samma företag. Vill cheferna bara jävlas med mig? Ska jag ta upp det att jag vill ha lönen 24.00 som min kompis eller är det konstigt att säga så?

Vad är det för något du vill spendera pengar på mellan midnatt och förmiddagen?
Citera
2020-03-25, 01:11
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Även om ni båda har SEB, tillhör ni samma bankfilial/bankkontor?
Citera
2020-03-25, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Vad är det för något du vill spendera pengar på mellan midnatt och förmiddagen?

Inget. Blir irriterad bara varför dom gör så, de två cheferna brukar använda sarkasm när de pratar med mig så tror de gör så bara för att jävlas
Citera
2020-03-25, 01:16
Medlem
Innan du klagar till banken, eller arbetsgivare, tycker jag att du ska lära dig klockan. Det finns ingen tid på dygnet som heter 24:00. Gissar att du menar 00:00. Det handlar dock säkert inte om någon orättvisa utan att det är många som ska ha lön samtidigt och alla kan inte få det på en gång. Saker tar tid precis som när bartendern ska hälla upp öl till ett sällskap. Tänk själv när du ska ladda hem en stor fil, det tar en stund!
Citera
2020-03-25, 01:37
Medlem
BigFatCones avatar
Fan, jag får inte ens lön ungefär samma tidpunkt varje månad. Samma dag, så klart. Men ibland är den inne vid 11, ibland dröjer det till 16. Orka bry sig så länge den kommer på rätt dag.
Citera
2020-03-25, 03:23
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Om du inte jobbar på ett skitlitet företag, så skickar ditt jobb en lönefil till sin bank flera dagar i förväg. Hos oss går brytpunkten runt den 19-20e.

Därefter ska jobbets bank skicka ut pengar till andra banker den 25e och de i sin tur kasta ut det till olika konton. Körningar går några gånger om dagen (går att googla när banker gör överföringar till andra banker).

Du borde i övrigt sluta gnälla, ta tag i ditt liv och byta Jon.
Citera
2020-03-25, 07:01
Medlem
1335991s avatar
Hej, ibland kommer min lön
00.01,ibland kl 02.00 och ibland kl 06.00,men,ändå rätt datum. Det tycker jag är det viktigaste. Jag tror det handlar om tekniken. Bara lönen kommer in rätt dag är jag nöjd. Hakuna matara=inga bekymmer.
Senast redigerad av 1335991 2020-03-25 kl. 07:06.
Citera
2020-03-25, 07:43
Medlem
Citat:
Inget. Blir irriterad bara varför dom gör så, de två cheferna brukar använda sarkasm när de pratar med mig så tror de gör så bara för att jävlas

Nej, det gör de nog inte. Fråga din bank istället.

När man beställer en överföring så får man mig veterligen inte alternativet att välja tidpunkt som överföringen görs. Din arbetsgivare kan därmed inte styra över denna tidsskillnaden.
Citera
2020-03-25, 08:10
Moderator
Trixtons avatar
Överföring från annan bank till Wallenbergarnas bank är framme på dessa tider: 09:30, 12:30, 15:05 eller 17:20, beroende förstås på när den är gjord. Har du gjort den en vardag före 06:00 så är den framme samma dag 09:30 t.ex. Sista tid för att få in pengarna samma dag är 13:45; då når de mottagaren 17:20. Överföringar inom SEB går förstås direkt.

Jag vet inte riktigt hur man lever om det är viktigt vilket klockslag lönen kommer in, men kanske har man ett osunt beteende då och borde fundera på att börja spara ihop till en buffert.
Senast redigerad av Trixton 2020-03-25 kl. 08:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in