2020-03-24, 17:33
Medlem
sstraxzzs avatar
Tjenare flashback! (mod får gärna flytta tråden om jag placerat den fel)

Jag är väldigt ny till vuxenlivet och jag har en fråga angående ett brev jag fick hem till mig.

Det stod att det var en kreditupplysning, och min fråga är:

Vad är det?

Är det något att oroa sig för?

Tack på förhand!
Senast redigerad av sstraxzz 2020-03-24 kl. 17:38.
Citera
2020-03-24, 17:37
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
företagarna tar en kreditkoll på dig när du gör stora köp, eller om du vill låna pengar.

Tex.

Du vill köpa en mobil på abonnemang hos Comviq. Oftast så skickar de då en kreditupplysning på dig för att kolla så att du inte har stora betalnings anmärkningar som mig. På papperet så står det oftast vem som har tagit kreditupplysningen på dig. 🤓
Citera
2020-03-24, 17:39
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
företagarna tar en kreditkoll på dig när du gör stora köp, eller om du vill låna pengar.

Tex.

Du vill köpa en mobil på abonnemang hos Comviq. Oftast så skickar de då en kreditupplysning på dig för att kolla så att du inte har stora betalnings anmärkningar som mig. På papperet så står det oftast vem som har tagit kreditupplysningen på dig. 🤓

Alright, men behöver man skicka in den någonstans eller är det endast ett informationsbrev?
Citera
2020-03-24, 17:41
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Alright, men behöver man skicka in den någonstans eller är det endast ett informationsbrev?

Det är som ett infobrev, du behöver inte göra nånting.
Citera
2020-03-24, 17:42
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:

Du behöver inte skicka den till någon. Precis som du sade så är det som ett informationsblad. Ett tips är att skaffa digitalt brevlåda så får du inte hem dessa papper, jag tycker att det är bara en dålig grej för hela miljöns skull.
Citera
2020-03-24, 19:21
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Det är som ett infobrev, du behöver inte göra nånting.

Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Du behöver inte skicka den till någon. Precis som du sade så är det som ett informationsblad. Ett tips är att skaffa digitalt brevlåda så får du inte hem dessa papper, jag tycker att det är bara en dålig grej för hela miljöns skull.

Alright then!

Tack för era svar, då slipper jag oroa mig haha 😅
Citera
2020-03-24, 20:13
Medlem
En liten grej bara..

Om du inte sökt kredit någonstans nyligen kan någon annan gjort det i ditt namn.

Så dyker det upp ett sådant brev och du inte har en aning om vad det handlar om kan det vara en god idé att kolla vem som sökt kredit i ditt namn. Id-kapning alltså.

Det är en av anledningarna till att sådan brev skickas ut.
Citera
2020-03-24, 20:22
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Alright then!

Tack för era svar, då slipper jag oroa mig haha 😅

Mja, oroa dig ska du göra om du inte ansökt om kredit. Det står vem som gjort upplysningen. Ring dem och fråga varför de gjort den (om du inte vet).
Citera
2020-03-25, 02:58
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Mja, oroa dig ska du göra om du inte ansökt om kredit. Det står vem som gjort upplysningen. Ring dem och fråga varför de gjort den (om du inte vet).

Jag har full koll på vart den kom ifrån och jag är medveten om att det är jag själv som ställt till med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in