• 1
  • 2
2020-03-24, 15:54
Medlem
Hej!

Dum fråga kanske, men vad skulle hända om man inte jobbat 1 minut av sitt liv? Hur blir det då när man är 65? Får man en plats i ålderdomshemmet?

Jag är riktigt usel på sånt här, så därför frågar jag alla er smarta på flashback. Trevlig eftermiddag!
Citera
2020-03-24, 15:57
Medlem
Garanti pension kallas det tror jag, så du är säker.
Citera
2020-03-24, 16:03
Medlem
tnems avatar
Socialbidrag?
Citera
2020-03-24, 16:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Exakt. Alla är garanterade pension. En låg pension förvisso, men man står inte helt utan pengar.

Citat:
Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet.

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Citera
2020-03-24, 16:32
Bannlyst
Du får 300 kr mindre per månad än någon som arbetat hela sitt vuxna liv, om än på ett låglönejobb.
Citera
2020-03-24, 16:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Du får 300 kr mindre per månad än någon som arbetat hela sitt vuxna liv, om än på ett låglönejobb.

Om jag hade ett låglönejobb så skulle jag se detta som en anledning till att säga upp mig innan den här dagen var slut.
Citera
2020-03-24, 16:56
Medlem
polismyndighetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossbar
Hej!

Dum fråga kanske, men vad skulle hända om man inte jobbat 1 minut av sitt liv? Hur blir det då när man är 65? Får man en plats i ålderdomshemmet?

Jag är riktigt usel på sånt här, så därför frågar jag alla er smarta på flashback. Trevlig eftermiddag!
du får förmodligen bostadstillägg också
Citera
2020-03-24, 17:02
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om jag hade ett låglönejobb så skulle jag se detta som en anledning till att säga upp mig innan den här dagen var slut.
Såvida du inte privatsparar så är det inte så-där'a jättemycket mer du får en som relativt välbetald lönearbetare!

Det enda man tjänar på är att man under sitt arbetsliv har det bättre ställt och kan investera mer & förbereda för ett liv som pensionär.
Citera
2020-03-24, 21:03
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:

Då räknar du inte med tjänstepension gissar jag.
Citera
2020-03-24, 22:01
Medlem
Citat:
Du glömmer bort tjänstepension som för många är ett bra tillskott till den allmänna pensionen.

Den som jobbar får dessutom lön hela livet till skillnad mot den som sitter hemma och pillar naveln.
Citera
2020-03-25, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Då räknar du inte med tjänstepension gissar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du glömmer bort tjänstepension som för många är ett bra tillskott till den allmänna pensionen.

Den som jobbar får dessutom lön hela livet till skillnad mot den som sitter hemma och pillar naveln.
Fast finns det inte en risk att de som haft usel lön ofta har rätt dålig eller ingen tjänstepension alls?
Citera
2020-03-25, 12:46
Medlem
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-sig-att-jobba
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem