2020-03-24, 12:39
Medlem
Vad tror ni?
Är det dags?
Har SBAB så det går väl inte att förhandla dock..
Citera
2020-03-24, 12:41
Moderator
Briasccas avatar
Varför tänkte du det? Inga räntehöjningar är sannolika de närmaste åren efter den här massiva Corona-krisen. Eller ser du något som jag inte ser?
Citera
2020-03-24, 12:45
Medlem
Det är inte aktuellt att låsa räntan. Varför skulle den höjas nu?
Citera
2020-03-24, 12:47
Medlem
för att det kommer betalas ut massor med krispaket som belastar ekonomin och någon måste ju betala för det om 3-6 månader tänker jag.. och det brukar drabba oss vanliga små.. med skatt och räntor.. - men jag kan ha fel så all input är värdefull!
Citera
2020-03-24, 13:08
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
för att det kommer betalas ut massor med krispaket som belastar ekonomin och någon måste ju betala för det om 3-6 månader tänker jag.. och det brukar drabba oss vanliga små.. med skatt och räntor.. - men jag kan ha fel så all input är värdefull!
Spontant skulle jag säga att alla krispaket som lanseras (och fler kommer) möjligen påverkar inflationen, men riksbanken har inget intresse av att nu hålla tillbaka konsumtionen nu (= höja räntan). Tvärtom. Riksbanken vill heller inte att alla hundratusentals som blir arbetslösa ska få gå från hus och hem, för då havererar hela ekonomin med behov av massiva bankstöd som resultat.

Den ekonomiska effekten av Corona kan vi idag bara fantisera om men förstås rimligt att 2020 är ett förlorat ekonomiskt år i Sverige och världen, sannolikt också 2021 och 2022. Räkna inte med någon återhämtning (=behov av att höja räntan) förrän 2023 eller till och med senare.
Senast redigerad av Briascca 2020-03-24 kl. 13:10.
Citera
2020-03-27, 16:54
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Vad tror ni?
Är det dags?
Har SBAB så det går väl inte att förhandla dock..

I detta läge skulle jag aldrig låsa bolånet. Räntan kommer vara låg lång tid framöver.
Sen ska du aldrig låsa bolånet längre än du vet om att du ska bo kvar i huset. Blir dyrt att lösa låsta bolån. Själv så sitter jag utan bolån vilket är skönt. Löste in hela bolånet så nu är man helt skuldfri😁 en underbar känsla i dessa tider😊
Citera
2020-03-27, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Själv så sitter jag utan bolån vilket är skönt. Löste in hela bolånet så nu är man helt skuldfri😁 en underbar känsla i dessa tider😊

Samma här. Gör mycket åt grundhumöret inte sant?
Citera
2020-03-27, 23:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvhus
Samma här. Gör mycket åt grundhumöret inte sant?

👍Självklart. Den friheten man känner att man äger sitt hus och alla pengar som kommer in är bara mina egna, banken får inte ta del av dom längre. Det är en jäkla skön känsla😁😊👍
Citera
2020-04-06, 18:20
Medlem
Håller med om känslan att ha betalat av.. just nu ligger jag likvid på så vis att jag har pengar på räntekonto som motsvarar mina bolån så jag är "typ avbetald", men kniper jobbet så vill jag slippa gå till banken med mössa i hand utan jag tar ut mina pengar helt enkelt.
Är inte det en rimlig strategi?

Jag har hört folk som haft kåkar på 3-4msek utan lån men inget jobb så no-no med lån när behovet dök upp.
Ett räntespar är ju i princip motsvarande lånen, så ser det som handlingsutrymme utan bankens synpunkter.
Tänker jag fel?
Citera
2020-04-06, 18:32
Medlem
BorisBalkans avatar
Låste mina på 5 år den 27/2.

Nordea. Premium kund (Jude)
1.28
Senast redigerad av BorisBalkan 2020-04-06 kl. 18:35.
Citera
2020-04-06, 22:25
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Håller med om känslan att ha betalat av.. just nu ligger jag likvid på så vis att jag har pengar på räntekonto som motsvarar mina bolån så jag är "typ avbetald", men kniper jobbet så vill jag slippa gå till banken med mössa i hand utan jag tar ut mina pengar helt enkelt.
Är inte det en rimlig strategi?

Jag har hört folk som haft kåkar på 3-4msek utan lån men inget jobb så no-no med lån när behovet dök upp.
Ett räntespar är ju i princip motsvarande lånen, så ser det som handlingsutrymme utan bankens synpunkter.
Tänker jag fel?

Varför skulle du tänka fel? Alla gör ju som man själv vill och känns detta säkrast för dig så är det väl bara att fortsätta så. Känslan att ha pengar i fall det skulle krisa är ju inte helt fel😊Du kanske inte har så mycket kvar på ditt bolån heller?
Jag valde att lösa in mitt bolån pga att slippa denna kostnad till banken varje månad. I stället så bor jag oförskämt billigt nu i stället. Jag ångrar mig inte att jag gjorde det även om en hel del pengar "försvann"
Har även pengar på banken i fall något skulle hända+att jag kan spara bra mycket pengar nu varje månad.
Senast redigerad av glajarn 2020-04-06 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in