• 1
  • 2
2020-03-21, 16:03
Medlem
Jag har aldrig testat sluta betala mina räkningar, på sin höjd har jag kanske fått någon påminnelseavgift.

Men vad händer om jag inte betalar räkningarna, får påminnelseavgift och inte betalar någonting pga jag av någon anledning inte kan det?

Hur ser processen ut då?
Citera
2020-03-21, 16:05
Medlem
påminnelse- inkasso- kronofogden- förlorar ägodelar/bostad
Citera
2020-03-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
Ok, så om vi leker med tanken att jag har en skuld hos CSN och jag inte betalar någonting... Driver kronofogden in all skuld då? Liksom CSN kan inte skicka hur många påminnelseavgifter som helst och tjäna grova pengar på antingen det eller räntan?
Senast redigerad av TaxiFB 2020-03-21 kl. 16:12.
Citera
2020-03-21, 16:12
Medlem
Fejkits avatar
De som du har räkningar från skickar en påminnelse (60kr). Därefter ett inkassokrav (180) sedan blir det kronofogden (640). Du får skulden fastställd och ett utslag sker (”betalningsanmärkning”). En utmätning begärs troligtvis varpå Kronofogden gör en utredning på vilka tillgångar du har. Bilar etc kan säljas och din arbetsgivare kommer skicka en del av sin lön till Kronofogden.
Citera
2020-03-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
Har inte tingsrätten en roll också? Jag är inte helt säker.
Citera
2020-03-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiFB
Ok, så om vi leker med tanken att jag har en skuld hos CSN och jag inte betalar någonting... Driver kronofogden in all skuld då? Liksom CSN kan inte skicka hur många påminnelseavgifter som helst och tjäna grova pengar på antingen det eller räntan?
allt man är skyldig till alla myndigheter och ställen går till kronofogden. och om du har jobb blir du av med 5-10-20tusen automatiskt varje månad beroende på skuld o inkomst
Citera
2020-03-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ok, så om vi leker med tanken att jag har en skuld hos CSN och jag inte betalar någonting... Driver kronofogden in all skuld då? Liksom CSN kan inte skicka hur många påminnelseavgifter som helst?

1 påminnelse... En till tre gånger oftast bara en gång faktiskt. varje får en avgift påförd som mest har jag sett 160 kr.
2 Eventuellt Ett inkassobolag och direkt så är ytterligare en liten avgift påförd. Eller direkt till punkt tre.
3 kronofogden och nu är det påfört säkert en tusenlapp eller två så var skulden en krona så är säkert skulden uppe i nära två tusen kronor eller något.

Mitt råd är om du hamnar i obestånd så plocka bort autogiron och se till att din hyra blir betald samt ev A-kassa om du kan först innan du tänker på något annat.

Är det bara kris just den här månaden så brukar man kunna ringa och säga som det är men att du ska betala nästa månad då kan dom hindra så att det inte tar sig vidare. Jag har lyckats sänka bredbansavgifter och annat ett halvår för dom vill gärna ha kvar en som kund.

Stäng av alla abonnemang och allt du kan redan nu det är lika bra. och försök göra något så att du går ur det här med så liten skada som möjligt. Sälj grejer och gör vad du kan och sök all hjälp du har rätt att få... man kan få ekonomisk rådgivning hos socialen med det har man rätt till.
Citera
2020-03-21, 17:13
Medlem
Man får som en prick i systemet, Strula med hyran samtidigt är ingen bra kombination. Du blir vräkt från lägenheten och ingen hyresvärd vill ta i dig med tång. Det enda man kan göra är att vända sig till andrahandsmarknaden och betala minst den dubbla hyran eller vara bostadslös.

Har själv hankat mig fram på folks soffor men då egenvalt för massor med år sedan utan pickar men kan säga att det var fan ingen höjdare. på den tiden var det väldigt lätt att få sig en bostad, dom hade snarare inkastare på den tiden. Det var en som jag bara snackade med via telefon och han tog för givet att jag ville ha lägenheten men fick tag på en billigare... En dag ringde det, nu kan du flytta in sa han . men du jag har inte sagt ja eller skrivit på något kontrakt. Han var riktig förbannad men jag hittade ju annat för halva den hyran...inte mitt problem tyckte jag.

Det var annorlunda då på den tiden. men i viket fall boendet ska man vara räddast om och inkomst även om den är låg..
Senast redigerad av Brodrude 2020-03-21 kl. 17:17.
Citera
2020-03-21, 17:19
Medlem
Har du inte sett kronofogden knackar på?

Can't Pay? We'll Take it Away!
Citera
2020-03-21, 19:49
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

För just CSN så kan du bara ange att du har det struligt just nu och inte kan betala - däremot måste du själv vara aktiv och meddela detta de kommer inte sänka inbetalningarna självmant. Om du går i pension och fortfarande har CSN kvar så skriver de av skulden.
Citera
2020-03-21, 19:57
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Har inte tingsrätten en roll också? Jag är inte helt säker.

Jovisst har tingsrätten en roll. Borgenären ansöker om ett betalningsföreläggande hos kronofogden.
Om gäldenären bestrider föreläggandet i sitt svar till kronofogden så måste borgenären vända sig till domstol för att få skulden fastslagen.

Först när skulden är fastslagen kan kronofogden hjälpa till att driva in den.

Om geldenären inte bestrider föreläggandet så fastställer kronofogden skulden och någon domstol blir inte inblandad.
Citera
2020-03-25, 21:34
Medlem
glajarns avatar
.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto