Jag har länge nu varit deprimerad och ibland ångestfylld i olika grad dagligen men det hände något igår som jag endast har fått känna smaken av tidigare genom att inhalera gröna växter. Kan tilläggas för kontext att jag är en
NEET som inte har speciellt mycket för mig om dagarna egentligen. Brukar mest varva mitt playstation, dumburken, poddar och twitterflödet på telefonen. Om man bortser från det och allehanda rus som sker sparsamt är den ända hobbyn jag praktiserar i dagsläget matlagning som verkar avkopplande.
För att komma till den springande punkten så tvingade jag ut mig själv ur hemmet igår vilket inte händer frivilligt speciellt ofta, men solljus och vårkänslor fanns ute som jag ville uppleva. Det blev säkert närmare 1 timmes promenad ute i direkt natur och när jag gick hemåt sedan förbi en fotbollsplan tänkte jag "man kanske borde kicka lite boll" och såg sen en cykel vid ett cykelställ och tänkte "man kanske borde ta sig en cykeltur i det här fina vädret" - jag tilläts känna glädjen och en känsla av lugn för en stund.. det som kallas endorfinkick?
Detta har fått mig att reflektera om det är mitt leverne och särskilt bristen på motion som är en av bovarna till att måendet är vad det är. Jag undrar om jag har hittat ett recept som inte heter piller eller tabletter som stärker måendet så länge jag fortsätter med det? Jag undrar också vad som skulle hända med måendet om jag gick steget längre och började styrketräna typ.. men börjar småskaligt nu och gräver där jag står. Om styrketräning ger mer än det tar ska det testas i så fall efter samhället har ridit ut coronaviruset och jag fortfarande lever då.