2020-03-19, 12:17
Medlem
HarrySvenssons avatar
Tror att USD kommer gå starkt 2020 och jag har en del SEK på mitt konto. Hur gör jag för att investera i USD på enklas/smidigast/billigast sätt? Har för mig att slippage är rätt högt på valutakonton hos banken?

Har avanza något?

Tack på förhand
Citera
2020-03-19, 12:25
Medlem
AoE3#1s avatar
Köp fysiskt guld helst, annars BULL på marknaden

https://www.avanza.se/borshandlade-p...-guld-x16-von3

Eller sköna guldföretag som Lundin Gold
Citera
2020-03-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySvensson
Tror att USD kommer gå starkt 2020 och jag har en del SEK på mitt konto. Hur gör jag för att investera i USD på enklas/smidigast/billigast sätt? Har för mig att slippage är rätt högt på valutakonton hos banken?

Har avanza något?

Tack på förhand
Ett sätt skulle kunna vara följande:
Skaffa ett konto hos valfri valutahandlare, tex etoro eller liknande. Ta en lämplig position och lämplig hävstång i usd/sek som motsvarar storleken på ditt bankkonto i sek (för att mer eller mindre hedgar ditt kapital mot dollarn alltså).

När sek:en faller mot dollarn ökar din position i usd/sek med motsvarande värde som dina sek tappar på bankkontot, och tvärt om. Går givetvis att investera mycket mer/högre häv om du nu tror dig veta att usd ska bli starkare, då kan du göra dig en hacka.

Kostnad: spreaden mellan köp/sälj samt eventuellt någon liten avgift för att du ska ha den "over night", då jag antar att du tänker lite långsiktigt med din position.

Ett annat sätt skulle vara att skaffa ett valutakonto hos din nuvarande bank.

Ett tredje sätt är att gå till forex och ta ut allt i dollar, kanske inte så praktiskt dock.
Citera
2020-03-19, 16:45
Medlem
Citat:
Har avanza något?

Jag har några kortränte/penningsmarknadsfonder noterade i USD/EUR på Avanza. Det är enkelt i alla fall.
Citera
2020-03-19, 19:35
Medlem
Eller så lägger du pengarna i Avanza global bara, som dessutom är ca 20-30% billigare än för bara någon månad sedan, där får du exponering mot USD istället för att krångla med valutakonton och skit som du bara får betala massa avgifter för
Citera
2020-03-19, 23:36
Medlem
HarrySvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Jag har några kortränte/penningsmarknadsfonder noterade i USD/EUR på Avanza. Det är enkelt i alla fall.
Kan du nämna en korträntefond/penningsmarknadsfond som är fullt exponerad mot USDs tillväxt vs SEK, om det nu finns?

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Eller så lägger du pengarna i Avanza global bara, som dessutom är ca 20-30% billigare än för bara någon månad sedan, där får du exponering mot USD istället för att krångla med valutakonton och skit som du bara får betala massa avgifter för
Men då är jag även exponerad mot börsen vilket jag def inte vill vara. Vill vara specifikt short SEK long USD.
Senast redigerad av HarrySvensson 2020-03-19 kl. 23:40.
Citera
2020-03-20, 12:17
Medlem
Citat:
Kan du nämna en korträntefond/penningsmarknadsfond som är fullt exponerad mot USDs tillväxt vs SEK, om det nu finns?

SEB Korträntefond C USD -Lux
http://doc.morningstar.com/document/...28b8f503435715
"Fonden är aktivt förvaltad och avsedd för kunder som vill ha exponering mot valutaförändringar i USD och som tror att den amerikanska dollarn kommer att förstärkas ijämförelse med kundens egen valuta."

Finns kanske fler men detta är en jag själv har på Avanza.
Citera
2020-03-20, 12:36
Medlem
Inte för att jag tror på kronan men varför tror du dollarn kommer gå starkt när dom håller på och trycker tiotusentals miljarder och pratar om helikopter pengar m.m. vilket kommer skapa enorm inflation?
Citera
2020-03-20, 13:44
Medlem
HarrySvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Inte för att jag tror på kronan men varför tror du dollarn kommer gå starkt när dom håller på och trycker tiotusentals miljarder och pratar om helikopter pengar m.m. vilket kommer skapa enorm inflation?

Tillgång/efterfrågan i en orolig värld. Cash is King, och USD är världens reservvaluta.

Min bet är alltså på kort/mellanlång sikt tills saker och ting lugnar ned sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in