• 2
  • 3
2020-03-19, 06:52
Medlem
Luxuss avatar
Jag har sparkontot i samma bank som bostadslånet. Om banken går omkull åninte betalar mins pengar förutsätter jag att jag kan skita i att betala lånet.
Citera
2020-03-19, 07:26
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Men du pengar som du har på kontot? Finns absolut ingen anledning. Om du menar aktier eller fonder så är det absolut inte läge att sälja av nu i så fall.

Pengarna i madrassen är det bästa alternativet just nu. Har du aktier eller fonder, sälj NU! Det är inte för sent, vi är bara i början av den ekonomiska krisen. När de stor svallvågorna kommer efter man får kontroll på Corona blir det illa på riktigt. Bolag går i konkurs och massarbetslösheten knackar på dörren

Sälj nu!
Citera
2020-03-19, 07:31
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Så då är Scandic ett småbolag?
Ja!
Typ Hassans livs och knark, med en årlig deklarerad omsättning på 50000.
Citera
2020-03-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag har sparkontot i samma bank som bostadslånet. Om banken går omkull åninte betalar mins pengar förutsätter jag att jag kan skita i att betala lånet.
Föga logiskt. Jämför med ett vanligt företag som går i konkurs, dess skulder kanske blir betalda till någon del, men konkursförvaltaren kommer att göra vad denne kan för att driva in företagets fordringar till konkursboet, detta givetvis för att det skall gå att reglera så stor del som möjligt av konkursboets skulder.
Citera
2020-03-19, 13:08
Medlem
Det skadar inte att plocka ut lite cash om nätet skulle gå ner (kanske pga överbelastning när alla sitter hemma och jobbar och porrsurfar). Det kan det vara bra att ha lite riktiga pengar när systemen klappar ihop. Själv har jag alltid sek, euro och dollar i lagom mängd tillgängligt.
Citera
2020-03-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag ökade min andel av fysiska kontanter till det dubbla igår.
Nästa åtgärd sker på onsdag, enligt plan.

Varför? Köp hellre reala tillgångar som aktier eller ädelmetaller tex, dina papperslappar minskar bara sakta men säkert i värde.
Citera
2020-03-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför? Köp hellre reala tillgångar som aktier eller ädelmetaller tex, dina papperslappar minskar bara sakta men säkert i värde.
Jag har 65 % av mina tillgångar i fysiska bullionmynt, varav 5 % av värdet är silver. Resten är guld.
Resterande 30 % i SEK, varav 20 % utgörs av fysiska kontanter.
De kvarvarande 5 % ligger i aktier i små bolag.

Så har jag positionerat mig under krisen.
Hela min reserv i SEK som ej utgörs av fysiska kontanter står på konton under statlig insättningsgaranti, redo att sättas i arbete på börsen. Jag står väl förberedd för stor skada på SEK och annan fiat.

Du missade syftet med den fysiska kontantreserven.
Citera
2020-03-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi får just nu bevittna en kris som helt saknar motstycke i modern tid. Den är bara i sin början och tiotusentals har redan varslats. Vi vet inte alls var det slutar. Risken är att vi får en situation av massarbetslöshet och i värsta fall en bankkris. Är det klokt att plocka ut besparingar i kontanter. Hur länge räcker kontanterna?

Du kommer ställa samma fråga om ett år igen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in