Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-17, 15:05
  #13
Medlem
Menas väl "populärhistoriker"...

Jag tror ej L. doktorerat men jag anser trots det att han får kalla sig historiker.

Så OK, förlaget borde ha skrivit: L. är adjunkt med examen so-und-so och känd som populärhistoriker.

My two cents.
__________________
Senast redigerad av kilo98 2023-02-17 kl. 15:09.
Citera
2023-02-17, 17:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Menas väl "populärhistoriker"...

Jag tror ej L. doktorerat men jag anser trots det att han får kalla sig historiker.

Så OK, förlaget borde ha skrivit: L. är adjunkt med examen so-und-so och känd som populärhistoriker.

My two cents.

Har inte läst Liljegren, men instämmer i att man kan vara titeln berättigad ändå. Finns många ypperliga, ej disputerade historiker. Christopher Dawson och Bruce Catton för att nämna två utomordentliga.
Citera
2023-02-17, 20:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Menas väl "populärhistoriker"...

Jag tror ej L. doktorerat men jag anser trots det att han får kalla sig historiker.

Så OK, förlaget borde ha skrivit: L. är adjunkt med examen so-und-so och känd som populärhistoriker.

My two cents.
Absolut, men jag ville bara veta eftersom jag tidigare i andra sammanhang tagit det för givet att historiker = fi.dr.
Citera
2023-02-17, 23:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Absolut, men jag ville bara veta eftersom jag tidigare i andra sammanhang tagit det för givet att historiker = fil.dr.

Backade lite i min kritik av Liljegren: (FB) John F Kennedy - mordet - 22 November 1963

Sorry om jag tog i lite hårt, som sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback