Citat:
Ursprungligen postat av
TampaBay
Alltså va fan, när jag har sökt praktikplats och hade tänkt börja arbeta för att sedan lämna Sverige för arbete i Norge under några år så pågår mycket skriverier om coronaviruset i media och nu kanske dom stänger gränsen för arbetskraft ifrån Sverige? Är det så det ser ut?
Finns det någon myndighetspersonal här på flashback som kan förklara hur det kommer se ut kommande 2 åren?
Vi kommer inte att ha uthållighet att ha stängda gränser i mer än några veckor. Just nu vill politiker visa handlingskraft. Men snart inser man att spridningen är ungefär lika i Norge, Sverige, Danmark och Tyskland. Att då ha stängda gränser medför då bara kostnader och svårigheter med varutransporter.
Att stoppa spridningen globalt ser jag som en omöjlighet. Det kommer sluta med att 60-80 % av befolkningen kommer att insjukna. Det är inget större problem för normalt friska personer men kan vara förödande för de med bakomliggande sjukdomar. Att stänga ner samhället i 8-12 månader ser jag som omöjligt. Bättre samhällsekonomiskt att vi försöker klara av detta på 3-6 månader. Om 6-8 miljoner svenskar ska bli sjuka så borde det gå att hålla antalet sjuka vid varje tillfälle under 1 miljon. Det skulle i så fall innebära behov av tiotusentals avancerade vårdplatser under flera månader vilket vi inte ens i den vildaste fantasi kan skapa.
Vi får nog därför räkna med 50 -100 000 döda och att det pågår en bit in i höst.