2020-03-16, 09:01
Medlem
Alltså va fan, när jag har sökt praktikplats och hade tänkt börja arbeta för att sedan lämna Sverige för arbete i Norge under några år så pågår mycket skriverier om coronaviruset i media och nu kanske dom stänger gränsen för arbetskraft ifrån Sverige? Är det så det ser ut?

Finns det någon myndighetspersonal här på flashback som kan förklara hur det kommer se ut kommande 2 åren?
Citera
2020-03-16, 09:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TampaBay
Alltså va fan, när jag har sökt praktikplats och hade tänkt börja arbeta för att sedan lämna Sverige för arbete i Norge under några år så pågår mycket skriverier om coronaviruset i media och nu kanske dom stänger gränsen för arbetskraft ifrån Sverige? Är det så det ser ut?

Finns det någon myndighetspersonal här på flashback som kan förklara hur det kommer se ut kommande 2 åren?

Just nu har de stängt gränsen, ja. Men vem vet vad som händer om en vecka eller två?
Citera
2020-03-16, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Just nu har de stängt gränsen, ja. Men vem vet vad som händer om en vecka eller två?
Det är en bra filosofi, men man måste väl ha vaccin för att stoppa spridningen? Ett sådant vaccin kommer väl inte komma kommande 12-18 månaderna?
Citera
2020-03-16, 09:09
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Det är en bra filosofi, men man måste väl ha vaccin för att stoppa spridningen? Ett sådant vaccin kommer väl inte komma kommande 12-18 månaderna?

Om man behöver vaccin? Inte vet jag. Men troligtvis inte. Men detta har inte med tråden att göra.
Citera
2020-03-16, 11:57
Medlem
tnems avatar
Citat:
Spridningen stoppar sig själv också då folk utvecklar immunitet efter man haft sjukdomen.
Så tillräckligt många får det så blir det samma effekt som ett vaccin, förutom att fler dör.
Citera
2020-03-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Spridningen stoppar sig själv också då folk utvecklar immunitet efter man haft sjukdomen.
Så tillräckligt många får det så blir det samma effekt som ett vaccin, förutom att fler dör.
Ok, hur lång tid tror du det tar innan man kan börja resa igen till andra länder som just nu har stängt gränsen?
Citera
2020-03-16, 23:25
Medlem
Citat:

Jag pendlar till Norge och jobbar. Behöver bara visa ett arbetsintyg så kan jag passera.
Citera
2020-03-17, 00:13
Medlem
Citat:

Vi kommer inte att ha uthållighet att ha stängda gränser i mer än några veckor. Just nu vill politiker visa handlingskraft. Men snart inser man att spridningen är ungefär lika i Norge, Sverige, Danmark och Tyskland. Att då ha stängda gränser medför då bara kostnader och svårigheter med varutransporter.

Att stoppa spridningen globalt ser jag som en omöjlighet. Det kommer sluta med att 60-80 % av befolkningen kommer att insjukna. Det är inget större problem för normalt friska personer men kan vara förödande för de med bakomliggande sjukdomar. Att stänga ner samhället i 8-12 månader ser jag som omöjligt. Bättre samhällsekonomiskt att vi försöker klara av detta på 3-6 månader. Om 6-8 miljoner svenskar ska bli sjuka så borde det gå att hålla antalet sjuka vid varje tillfälle under 1 miljon. Det skulle i så fall innebära behov av tiotusentals avancerade vårdplatser under flera månader vilket vi inte ens i den vildaste fantasi kan skapa.

Vi får nog därför räkna med 50 -100 000 döda och att det pågår en bit in i höst.
Citera
2020-04-23, 22:56
Medlem
Hegamons avatar
Vad är det för regler? Två veckor i karantän för att ta sig in i Norge? (Jag ville gå en utbildning i Norge på ca 3 dagar).

För att ta sig tillbaka till Sverige är det 4 veckors karantän då?
Citera
2020-04-24, 00:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad är det för regler? Två veckor i karantän för att ta sig in i Norge? (Jag ville gå en utbildning i Norge på ca 3 dagar).

För att ta sig tillbaka till Sverige är det 4 veckors karantän då?

I förrgår skulle en kille från ett land i Europa till Norge för att besöka sin flickvän.
Han blev stoppad och sänt hem. Du får nog vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in