2020-03-15, 10:55
Medlem
carltellin88s avatar
Har en hyfsad månadslön där jag kan lägga undan runt 10,000 i månaden. Tyvärr så känns det som att bara ha pengarna på banken med nollränta och inflation inte är någon bra lösning. Är inte ute efter att göra några klipp med hög risk, utan snarare ett säkert sätt att förvara pengarna så jag kan använda dem vid senare tillfälle utan att ha förlorat en massa på inflationen eller behövt lägga nån större tid på att följa aktiekurser och börsen varje dag. Tips tack!
Citera
2020-03-15, 11:08
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Mark tillverkas inte längre, samtidigt som efterfrågan ökar, så köp några hektar.
Citera
2020-03-15, 12:20
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Har en hyfsad månadslön där jag kan lägga undan runt 10,000 i månaden. Tyvärr så känns det som att bara ha pengarna på banken med nollränta och inflation inte är någon bra lösning. Är inte ute efter att göra några klipp med hög risk, utan snarare ett säkert sätt att förvara pengarna så jag kan använda dem vid senare tillfälle utan att ha förlorat en massa på inflationen eller behövt lägga nån större tid på att följa aktiekurser och börsen varje dag. Tips tack!

Har du något buffertsparande idag?
Hur bor du idag? Om du äger din bostad då behöver du en större buffert än den som hyr.
Senast redigerad av trottwell 2020-03-15 kl. 12:25.
Citera
2020-03-22, 07:43
Medlem
carltellin88s avatar
Tack för svar. Skall dock tillägga att jag inte vill investera i fastigheter/mark av flera anledningar. Kom gärna med flera förslag.
Citera
2020-03-22, 07:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Tack för svar. Skall dock tillägga att jag inte vill investera i fastigheter/mark av flera anledningar. Kom gärna med flera förslag.

Bästa kanske är att ha pengarna i annan valuta än SEK. Jag kan inte komma på något annat i nuläget, då räntorna är noll både på inlåningskonton och statsobligationer, och börsen bara faller.
Enklaste är väl att lägga pengarna på ett vanligt konto tills marknaden har vänt/nått botten och börjar gå upp igen. Visst, ingen tillväxt/avkastning just nu, men går man in på börsen när den väl vänder kommer avkastningen.
Citera
2020-03-22, 08:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bästa kanske är att ha pengarna i annan valuta än SEK. Jag kan inte komma på något annat i nuläget, då räntorna är noll både på inlåningskonton och statsobligationer, och börsen bara faller.
Enklaste är väl att lägga pengarna på ett vanligt konto tills marknaden har vänt/nått botten och börjar gå upp igen. Visst, ingen tillväxt/avkastning just nu, men går man in på börsen när den väl vänder kommer avkastningen.

Skall sparandet vara under en längre tid (över 5 år) och skyddas mot inflationen så tycker jag XAU, köpte själv några fysiska krugerrand 2017, hittills har dessa varit en väldigt bra affär givet hur den svenska kronan tappar värde med regelbundenhet.
Citera
2020-03-22, 08:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skall sparandet vara under en längre tid (över 5 år) och skyddas mot inflationen så tycker jag XAU, köpte själv några fysiska krugerrand 2017, hittills har dessa varit en väldigt bra affär givet hur den svenska kronan tappar värde med regelbundenhet.

Bullion kan vara en idé. Men det beror ju på hur lång tid det tar innan börsen vänder. Att snabbt omsätta bullion (när köpläge öppnar sig) kan vara svårt, och man kanske missar köpläget.

Men upp till ett-två år, så kan man lika gärna ha pengarna på vanligt konto med insättningsgaranti.
Man får komma ihåg att köp och sälj av bullion också "kostar procent".
Citera
2020-03-22, 08:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bullion kan vara en idé. Men det beror ju på hur lång tid det tar innan börsen vänder. Att snabbt omsätta bullion (när köpläge öppnar sig) kan vara svårt, och man kanske missar köpläget.

Men upp till ett-två år, så kan man lika gärna ha pengarna på vanligt konto med insättningsgaranti.
Man får komma ihåg att köp och sälj av bullion också "kostar procent".

Absolut, pengar man behöver inom 5 år skall man inte placera i fysiskt. Det är mer som långsiktigt sparande och för att ha "sin egen riksbank".
Citera
2020-03-22, 08:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Absolut, pengar man behöver inom 5 år skall man inte placera i fysiskt. Det är mer som långsiktigt sparande och för att ha "sin egen riksbank".

Javisst, jag köpte en massa rätt billigt runt 1998-2000. Sådant får bara ligga orört.
Men generellt så ger börsen bättre avkastning.
Citera
2020-03-22, 10:46
Medlem
Placera helt utan risk för att slå inflationen funkar nog tyvärr inte idag. På en nischbank kan man kanske få ca 1.5% ränta som mest vid en låsning, det blir 1% efter skatt och inflationen ligger väl mellan 1 och 2%, (I själva verket är inflationen högre eftersom man bestämt att vissa saker inte ska räknas med i inflation, som skattehöjningar på bensin mm.)

Vinst kräver risk och det finns nog placeringar nu som kan ge mycket, men riskfritt - nja.
Citera
2020-03-22, 13:07
Medlem
Sqeptisks avatar
Vi pratar om konsumentprisinflation här va? För tillgånsinflation har vi haft ett bra tag nu! Det är faktiskt en av anledningarna till den ekonomiska "kris" vi just nu befinner oss i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in